Gebe-Doktor İlişkisinde Karşılıklı Güvenin Önemi

Karsilikli guvenGeçenlerde “doğru doktor çok önemli” diye yazmış, bebeğini tıbbi müdahale olmadan, doğal yollarla dünyaya getirmek isteyen gebelerin –hele de Türkiye gibi sezaryenin “trend” olduğu ülkelerde- kendilerini destekleyecek doktoru bulmalarının öneminden bahsetmiştim.

O yazımda da bahsettiğim gibi benim de kendim için doğru olan doktoru bulmam çok kolay olmamıştı. Doktorumun doğal doğuma nasıl yaklaştığını, tercihlerimde beni destekleyip desteklemeyeceğini anlamamda yardımcı olması için gerek okuduğum kitaplar, gerekse internette yaptığım araştırmalar yardımıyla belirlediğim bazı soruları doktoruma yöneltmiştim. (Aldığım cevaplar beni her ne kadar tatmin etmediyse de basiretim bağlandığından olsa gerek, benim için oldukça “yanlış” olan doktoru bir süre daha görmeye devam etmiştim ya, o ayrı mesele!)

Doğal doğum isteyen gebeler için “doktorunuza şu şu soruları sorun” gibi bir liste yapmaya başladığım sırada bir de bu soruların yöneltildiği kişinin, bir doktorun fikrini almanın faydalı olacağını düşündüm. Nitekim benim Deniz’i dünyaya getirdiğim Amerika’da gerek doğal doğum Türkiye’ye kıyasla daha yaygın olduğu için, gerekse gebeler ne istedikleri konusunda daha bilinçli oldukları için doktorlar gebelerden gelen “Doğum sırasında hareket özgürlüğüm olabilecek mi? Su içebilecek miyim, yoksa hemen serum mu bağlanacak? Bebeğim 40. hafta dolmasına rağmen gelmezse ne önereceksiniz?” gibi sorular karşısında çok da şaşırmıyorlar. Ancak Türkiye’de doğal doğum hem –maalesef- alışılmışın dışında olduğu, hem de gebelerin az bir bölümü bu konuda kendini ciddi anlamda eğittiği için bu tür sorulara doktorların nasıl tepki vereceğini merak ettim.

Ve, kendisinden daha önce de bahsettiğim, doğal doğum konusunda çok önemli işler yapan, bu konuya ilgi duyan gebelerin tecrübeli annelerden destek bulabildiği, sorularını ve endişelerini paylaşabildiği bir yahoo grubu kuran, gerek Marmaris’teki kliniğinde, gerekse zaman zaman İstanbul’da doğal doğum üzerine eğitimler düzenleyen Dr. Hakan Çoker’e danıştım.

İyi ki yapmışım.

Çünkü Dr. Çoker bana madalyonun bir de diğer yüzü olduğunu hatırlattı:

Bilinçli her anne adayının doktoruna doğal doğuma nasıl yaklaştığı, gebenin tercihleri üzerinde hemfikir olup Karsilikli Guvenolmadığı hakkında sorular sorması gerekir. Anne adaylarının kendilerini doğum konusunda eğitmeleri, bilinçlendirmeleri çok önemli. Doktora hesap sorar gibi yaklaşılmamalı.

Konuya doktorun tarafından da bakmak lazım:

– Eğer doktora gelen gebelerin hepsi %100 garantili doğal doğum isterse doktor ne yapsın?
– İlk kasılmalarda gebeler derhal “uyutun beni” derse doktor nasıl davransın?
– Gebenin mutlaka doğal doğumda ısrarcı olması ve en ufak bir problem çıkması üzerine mahkemeye gidilmesi halinde hâkim neden sezaryen yapmadığını sorarsa, doktor ne cevap versin?
– Annenin isteği üzerine uğraşıp doğal doğum yaptırdıktan sonra anne başta olmak üzere tüm aile doktorun gereksiz yere anneye “çektirdiğini” düşünürse doktorun yaklaşımı ne olsun?

Kısacası olaya her iki taraftan da bakmalı. Sorumluğun sadece doktorun omuzlarında olmadığı, aile ile paylaşılması gerektiği de bilinmeli. Aileler sorumluluk almaktan kaçınmamalı. Anne adayları kendilerini bilinçlendirmeli, bilinçli olarak verdikleri kararlar sonucunda doğum istedikleri gibi gitmezse, doğum uzarsa, yırtık olursa, son anda sezaryen gerekirse doktoru suçlamamalı.

Doktoru suçlamadan, anlamaya ve en önemlisi güven vermeye çalışarak yaklaşmalı aileler.

Dr. Çoker’in bu yaklaşımı doktor-hasta ilişkisinde karşılıklı güvenin ilişkinin olmazsa olmazı olduğunu gösteriyor.

Dr. Zdghksmd -- Kadın Doğum

Dr. Zgnmdnsn -- Kadın Doğum

Koşarak kaçtığım ilk doktordan sonra bulduğum, nihayet Deniz’i doğurtan doktorumla ilişkim tamamen güven üzerine kuruluydu. Ben ona “Doğal doğum istiyorum” dediğimde “İstemekle olmaz. Kendini eğitmen, ne ile karşılaşacağını bilmen ve hazırlıklı olman lazım” demiş ve beni HypnoBirthing’e yönlendirmişti. İlerleyen zamanlarda doktorumun doğal doğuma yaklaşımı konusunda tanıştığım hastalarından, HypnoBirthing eğitimini veren koçumuzdan, yoga öğretmenimden çok olumlu şeyler duymam ona olan güvenimi arttırmış ve beni doğal doğum konusunda tamamen destekleyeceğinden emin olmamı sağlamıştı. Aramızda öyle bir karşılıklı güven duygusu gelişmişti ki doğum sırasında herhangi bir aksilik çıkması ve doktorumun “Sezaryen gerekiyor” demesi halinde onu hiç sorgulamayacak, gerçekten gerekenin o olduğuna inandığım için itiraz etmeyecek ve sonrasında “Neden sezaryen yaptın?!” şeklinde hesap sormayı düşünmeyecektim. Eminim ben de onda onun yönlendirmesini sorgulamayacağım ve doğum planladığım gibi gitmez ve müdahale etmesi gerekirse doğal doğum yapamadığım için onu suçlamayacağım konusunda aynı güveni uyandırmıştım.

Kıssadan hisse: Gebe önce kendini eğitmeli, ne istediğini bilmeli. Doktora “Ben doğal doğum istiyorum. Ağrı kesici almak istemiyorum” derken gerçekten neden bahsettiğinin farkında olmalı. Kendini tanımalı, ağrı eşiğini bilmeli, ve bu bilincini doktora yansıtabilmeli. Doktor da gebenin endişelerini giderebilmeli; onu anladığına, tercihlerine saygı duyduğuna dair ona güven verebilmeli. Doğum sırasında herhangi bir tıbbi müdahale gerektiğinde, bunu gerçekten gerekli olduğu için yaptığına dair gebede güven uyandırmalı.

(Bu arada “Doktora hangi soruları sormalı?” konusu bir başka yazıya kaldı…)

Bilinçli her anne adayının doktoruna doğal doğuma nasıl yaklaştığı, gebenin tercihleri üzerinde hemfikir olup olmadığı hakkında sorular sorması gerekir. Ancak buradaki bilinç kelimesinin altı çizilmeli. Anne adaylarının kendilerini doğum konusunda eğitmeleri, bilinçlendirmeleri çok önemli. Doktora hesap sorar gibi yaklaşılmamalı.

Konuya doktorun tarafından da bakmak lazım:
Eğer doktora gelen gebelerin hepsi %100 garantili doğal doğum isterse doktor ne yapsın?
İlk kasılmalarda gebeler derhal “uyutun beni” derse doktor nasıl davransın?
Gebenin mutlaka doğal doğumda ısrarcı olması ve en ufak bir problem çıkması üzerine mahkemeye gidilmesi halinde hâkim neden sezaryen yapmağını sorarsa, doktor ne cevap versin?
Annenin isteği üzerine uğraşıp doğal doğum yaptırdıktan sonra anne başta olmak üzere tüm aile doktorun gereksiz yere anneye “çektirdiğini” düşünürse doktorun yaklaşımı ne olsun?

Kısacası olaya her iki taraftan da bakmalı. Sorumluğun sadece doktorun omuzlarında olmadığı, aile ile paylaşılması gerektiği de bilinmeli. Aileler sorumluluk almaktan kaçınmamalı. Anne adayları kendilerini bilinçlendirmeli, bilinçli olarak verdikleri kararlar sonucunda doğum istedikleri gibi gitmezse, doğum uzarsa, yırtık olursa, son anda sezaryen gerekirse doktoru suçlamamalı.

Doktoru suçlamadan, anlamaya ve en önemlisi güven vermeye çalışarak yaklaşmalı aileler.

6 Yanıt

  1. Kesinlikle doktor secimi cok ama cok onemli. Ama en onemlisi kendinizi egitmeniz, bilgi sahibi olmaniz, tabiiki oturup tip kitaplari okuyun anlaminda degil. Ben kendi tecrubelerimden sunu ogrendim, doktoruna guveneceksin, ama her yeni asamadada sorgulamayi elden birakmayacaksin. Mehmet Oz’un gecenlerde Oprah ile yaptigi bir programi izledim, doktorlarin hatalari uzerine konusuldu programda ve tavsiyesi; yasadiginiz saglik problemi ile ilgili 50-70% bilgi sahibi olmaniz gerektigi -tedavisi, analizleri, vs.

    Benim kayinbiraderim jinekolog, hamile oldugum donemde zaman zaman ona danistim doktorumun uygulamalari hakkinda, ama her seferinde doktor muayenesinden cikar cikmaz, bana sunu soyledi dogrumu seklinde degil. Oldum olasi okuyan biriyim, hamile ikende malum okuduklarim hamilelik gelisimine yonelikti. Epilepsi rahatsizligimdan dolayi kullandigim ilaclar, olasi nobet riski, hormonlarin degismesi, bebegin epilepsi ilaclarina minnacik daha karnimda iken expose olmasi nedeni ile yuksek risk kategorisinde idim, her ay ultrasounda girdimki Amerikada oyle her ay ultrasoundla chek up yoktur anne adaylarina, bildigim kadari ile 2 kere normalde ultrasounda girilir o kadar.

    Hamile kalabilmenin bile basli basina bir is oldugunu ogrenip infertility tedavisi ile hamile kalan bir anne adayi olarak, bebegimi 9 ay tasiyabilme hevesi ile yanip tutusarak kitaplara, internetteki yazilara sarildim. Progestron eksikligim vardi, ve surekli krem kullanmam gerekiyordu ilk 3 ay. Infertility doktorum beni normal kadin dogum doktoruma 6. hafta sonunda transfer etti her sey normal ilerlediginden. Ilk muayeneye esimle gittik. Epilepsi hastalari normal annelere gore folic acid miktarini 3-4 kat fazla almalari gerekiyor, okumusum kitaptan, dogrulamisim internetten. Doktor muayeneyi yapti, butun saglik sorunlarimi biliyor, odasina gectik, folic acid 400 mg alacaksin diyor, tutamiyorum kendimi, biliyorsunuz epilepsi rahatsizligim var, acaba daha fazla almam gerekmezmi diyorum, normal anne adaylari 400 mg aliyor, dilimin ucunda ama hadi diyorum gozunden kacti, aa evet haklisiniz 1200 mg alacaksiniz diyor-dikkatinizi cekerim soylediginin uc kati almam gerekiyor, vermese dozajida soyleyecektim ya neyse, ona gerek kalmadi-. Progestron takviyesi icin aldigim kremi biraktirip ki 400 mgdi galiba krem, 200 mglik hap kullanman yeterli diyor ayni doktor, ve bizde oyle yapiyoruz. Kan tahlilleri yapiliyor, guvenemiyorum, sonuclarin kopyasini evime yollamalari isteginde bulunuyorum. Progestron ilk 3 ay cok onemli, cocugunuzu dusurme tehlikesine yol acabilir ki benim zaten seviyem cok cok dusuk ekstra krem kullanarak seviyeyi yukseltmeye calisiyordu eski doktorum. Neyse elime ulasiyor tahlil sonuclari progestronum lineer bir dusus gosteriyor, eski tahlillere bakiyorum artis varken, internete giriyorum bakiyorum national bir lab grafik koymus lineer artmasi gerekiyor ve grafikteki seviyeler benim 8. hafta degerlerime gore cok cok yuksek ve yaziyor en iyi absorption progestron icin oncelikle igne, sonra krem ve en kotusu hap imis, hap kullaniminda haptaki dozun 80%si mide asidi ile vucut absorbe edemeden atilirmis. Ben muayene eden doktor hem dozu yariya indirmis hemde kremi hapa cevirmisti. Panik icinde ariyorum kayinbiraderimi, dogruluyor, kanimdaki miktari soyluyorum hemen ignelere baslanmasi lazim durum onemli diyor, doktoru degistiriyoruz apar topar, ignelere baslaniyor vs. Cok sukur kizim saglikla dunyaya geldi.

    Tavsiyem okuyun bilgi edinin, her insan yanlis yapar ama en azindan keske okusaydim, keske azicik bilgi sahibi olsaydim dememek icin onceden donanin. Dogum esnasinda normal dogumu tercih edecek annelere nacizane onerim, doktorunuzla olasi komplikasyonlarda yapilacak mudahaleleri sorun ve okuyun, bazi aletlerin kullanilmasini istememe hakkiniz var burada-Amerikada-, ortaya cikardigi riskler nedeni ile (mesela Avrupada, Turkiyede yasaklanmis bir uygulama burada hala yapiliyor, kayinbiraderim duyunca cok asiri riski var hala nasil izin verirler kullanimina demisti), oradaki durumu bilmiyorum ne kadar secme sansi veriyorlar, eger su aleti kullanmak durumunda olursaniz sezaryene gecilebilecek durumda ise o alet yerine sezaryeni tercih ediyorum diyebilmelisiniz. Birde ben yeni bir doktor sececeksem direkt en basta soyluyorum, bu benim sagligim, size tedavi olmak amaci ile geliyorum ama okuyan bilgi edinmeye calisan biriyim, soracagim sorulara aptalca bulsaniz bile cevap verebilecek sabir ve vakit ayirabilecekseniz hastaniz olmak isterim diyorum.
    Bilincli bir hasta olmanin faydalarini gorecek olan siz olacaksiniz. HEr seyin basi sagli deyip, saglikli gunler gecirmeniz dilegimle,
    Feryal

  2. Asil ben tesekkur ederim, boylesi onemli konulari sectiginiz icin. Gercekten cok basarili buluyorum genel olarak blogunuzu.

    Sevgilerimle,
    Feryal

  3. Feryal Hanım, çok ilginç bir konuya parak basmışsınız. Bu bahstteiğiniz ülkemiz de mi yoksa Amerika’da mi oldu?
    Elif Hanım, ülkemizde bu konularda eğitim yok. Olanlar da bu kadar çok detay vermiyorlar. Bir tanıdığım Amerika’da doğurmuş ve bir tür jimnastikten bahsetti. Nefes egzersizleri ilekarnını öyle kaslı bir yapıya sokmuş ki, normal doğumu yaparken zorlanmamış, “nerdeyse bir ıkınmada çocuk çıktı” diye nitelendirdi. Buralarda böyle egzersiz yaanlaı hiç duymadım. Varsa yoksa hamilelik yogası ve pilates. Gerçekten normal doğum konusunda da bu kadar net bilgi veren bir yer bence yok. Bu eksiklikler nasıl tamamlanabilir?

  4. “Doktora hangi soruları sormalı?” yazını dört gözle bekliyorum…

Bir Cevap Yazın

