“Deniz için büyük, insanlık için küçük bir adım” – Tuvalet Eğitimi Üzerine VI

Yasasin

"Yaşasın! Deniz tuvalete kaka yaptı!"

Deniz’in geçenlerde tuvalete çişini yaptıktan sonra suratındaki gurur ve zafer ifadesini gören kuzenim bu yakıştırmayı yaptı: “Deniz için büyük, insanlık için küçük bir adım.”

Çocuk sahibi olmak işte insana tuvalete çiş yapmak gibi sıradan şeylere bile kansere çare bulmuşçasına sevinebilmeyi öğretiyor.

Ancak rahmetli anneannemin dediği doğru çıktı, Deniz’in poposu beni yanılttı. Yer yer gerek evde, gerekse (daha da beteri) arkadaşlarımızın evinde Deniz’in kakası onu da beni de hazırlıksız yakalayıp hoş olmayan koku ve görüntülü sahnelere sebep oluyor.

Nitekim hep duyuyordum, çişi kolay öğreniyorlar da kakayı kotarması daha zor oluyor diye… Yeri geliyor kaka yapacağız diye beş kere tuvalete gidiyoruz, ancak bunların çoğu yanlış alarm olabiliyor. Sonuç olarak çekilin, savulun, kaka geliyor diye bir hışım tuvalete koşup oturduğumuz seferlerin çoğundan Deniz’in kelimeleriyle “No poop, just gas” (Kaka yok, sadece gaz) diyerek kalkıyoruz. Bazen de kendisi “gaz” diye düşündüğü şeyi yanlış değerlendirmiş oluyor sanırım, çünkü anlık bir Poop! çığlığının ardından oldukça geniş çaplı bir temizlik yapmak durumunda kalıyorum.

Yine de Prima İlk Adımlar günlük hayatımızdan tamamen çıkmış durumda… Geceleri yatmadan önce ve sabah kalkar kalkmaz ilk iş tuvalete gittiğimiz için gece bez bağlamamıza da gerek olmuyor. Ara sıra -hele de dışarıdayken- kaka temizlemek, olur olmaz yerde gezerken tuvalet bulmak zorunda kalmak her ne kadar çok eğlenceli olmasa da bez değiştirmemek büyük rahatlıkmış. Yanımızda gezdirdiğimiz çantamız yarı yarıya hafifledi. Gerçi bu sefer de gereğinin iki katı kadar iç çamaşır ve şort/pantolon taşıyorum. Islak mendil taşımaya da devam ediyoruz tabi, olası bir kaza anında kurtarıcımız oluyor.

Erkek olması -ve dolayısıyla en azından çişini yaparken tuvalete oturmak zorunda kalmaması- işimizi oldukça kolaylaştırıyor. Ben yine de dışarıdayken yanımda banyo/mutfak temizliği için satılan dezenfektan ıslak mendillerden taşıyorum. Tuvaleti kullanmadan önce üstünü ne olur ne olmaz siliyorum. Belki gereksiz bir titizlik, ama diğer türlü içim rahat etmiyor açıkçası…

Sonuç olarak çiş-kaka konusunda hayatımız kolaylaştı. Ama biri biterken diğeri başlıyor. Yaz başında -okulda edindiği alışkanlıkla- kendi kendine gayet güzel yemek yiyen bizimki şimdi tamamıyla eskiye dönmüş durumda. Birisi yedirmedikçe -ki o birisi genelde kim oluyor tahmin edin- aç kalma pahasına yemek yemiyor. Ben “Yeme bakalım Deniz Efendi. Hele bir okul başlasın, muma döneceksin o zaman” dediğimde de “Anne, pastanın üstündeki mumları ben üfleyebilir miyim?” diye soruyor. Nasıl anlatsam şimdi “mum”dan kastımın ne olduğunu?..

9 Yanıt

  1. çok şekersin yine
    her yazını okuyorum da yazacak yorumu yok. geldim, gördüm demek istedim sadece.

  2. Darisi benim basima, dort gozle ekliyorum kizimin tuvalete gidip tuvaletini yapacagi gunleri. Calis seninde olur ama olmuyor, bazen isi oluruna birakmak gerekiyor ama hesapladim gecenlerde 3000 kusur kez diaper degistirmisimdir yaklasik prensesim dogdugundan beri. Profesyonel diaper degistirici olarak hizmet vermeye baslayabilirim:-) Daha dun kizim yuvadan geldi ust bas komple degismis, ayakkabida yok ki fire safety acisindan her cocukta ayakkabi olmasi lazim yuvadayken, bebekler haric, ne oldu dedim, kiziniz cis yapti, yani birde bu tarafi var olayin, bir yapiyor tam yapiyor. En buyuk numara diaper kullansamda cozum olmuyor, extra pedler satiliyormus onlarada baktim ama ise yaramiyormus, ahh kizim bir ogrense, ben parti verecegim karar verdim.

    Sevgilerimle,
    Seni tebrik eden, icten ice bu basarini kiskanan:-) Feryal

    • Dedim ya, benim başarım vallahi değil, billahi değil. Ne yaptıysa Deniz yaptı. Kaldı ki hala kazalar oluyor, geceleri çok iyi gidiyorduk, onda bile iki kez kaza yaptık.

      Hiç canını sıkma, kızın ne zaman isterse o zaman olacak bu iş. En iyi zamanı onlar biliyorlar. O zamana kadar da biz annelere öylece beklemek düşüyor.

  3. bir dertli anne daha, been:) 2.5 yaşında bir kızım var ama ona ” haydi kızım bugün bez bağlamayalım çişin gelince söyle klozetine yapalım “dediğimde “hayıy, sölemicem, bezi bağla annecim” diyor ben şimdi ne yapmalıyım, kızım öğren artık diyorum hayıy öyyenmicem diyor o yüzden çok ısrar etmiyorum, ne yapmam gerektiğinie açıkçası henüz bilmiyorum:(

    • Bence kendi haline bırakmalısın. “Söylemeyeceğim, bez bağla” dediğine göre her şeyin gayet güzel farkında… Bu noktadan sonra ne zaman isteyeceği tamamen ona kalmış, sen istediğin kadar uğraş, zorla söyletemezsin ya…

      Kendisi ne zaman isterse o zaman yapacak. Zaten bir konrol edebildikleri bu var şu koca dünyada, o da bırakalım onlara kalsın 🙂

      • evet sanırım öyle yapacağım, bekleyeceğim, teşekkür ederim öneriler için içime su serpiliyor gerçekten:)

  4. Artik surpriz haberimi paylasabilirim, Blogcu anne biliyorsun cocuklarimi yasit, kizim 33 aylik, ve gecen hafta potty egitimini baslattik resmi olarak:-).Bir hafta kapi onune dahi cikmadik. Altindan diaperi tamamen cikardim o pull up denilenlenlerden koymadim, yani bildigimiz kulodu, ve pantalonu ile bakalim ne olacak seklinde basladik. Bu arada hatirlatma kizim bundan 4 ay onceki denememizde cok strese girmis ve 2 gun sonra olmayacagina karar verip birakmistik egitimi. Gectigimiz haftaki ilk iki gun hep altina yapti. Altina yapinca -artik eski bebekligine gore cok daha nadir yaptigi icin cok asiri yapiyordu- ve anne wet oydum deyip bana dogru gelince tahmin edin her taraf cis icinde kaldi. Olsun kizim derken, icimden kafayi siyirmama az kaldi ya sabir lar gecti:-). Neyse 3. gunu artik, cisini oturdugunda yapmaya basladi, musluktan akan suyun cisin gelmesine olan etkisini cok iyi kavramis oldum, cunku ilk gunlerdeki kazalari el yikama anlarina denk geldi yada benim elimi yikadigim anlara. Yani su sesini cisi takip etti:-) Bunu kesfedince, basladik musluga “cis” yaptirmaya, boylece musluk bir yandan akti, bir yandan bizim kiz cisini pottysine yapti, cigliklar, cikartmalar, babayi aramalarki -esimin sirketinde herkes kizimizin potty egitimine basladigini biliyor, yazik esim toplantida bile cevap verip, kusura bakmayin onemli bir asama potty egitimi veriyoruz da diye anons etmek durumunda kalmis, gunde 5 kez baba cis yaptim, 5 kez yanlis alarmla potty e oturdum diye aranirsa adamcagiz ne yapsin-.

    3. gunde superdi ve 4. gun hatirlatmama gerek kalmadan anni I have to go potty deyip benim onu goturmemi istedi. Bu asamada sabahlari, kizim cisini gece altina yapmasa bile uyanip ayaga kalktiginda yaptigi icin, sabah alarmi kurup yataginin dibinde bekleyip uyanir uyanmaz pottye goturdugumu, gene ogle uykusu sonrasindada benzerini tekrarladigimi soylemek isterim. Haftasonuna kadarda bir kaza olmadi cok sukur. Ama genede bu uyku sonralarinida duzene soksak diye istedik ve esimde hazir evdeyken tembihledik anni uyandim diye bagir dedik, ama nafile, kizimiz uyanir uyanmaz yataginin yanina yapiverdi. Cozum olarak pottysini yataginin yanina koyduk, uyanir uyanmaz oraya oturmasini istedik. Hala kendi kulodunu/pantalonunu kendi indiremiyor o yuzden alti ciplak sekilde yatirdim, ve sabah cok guzel sonuc aldik, kendi guzel guzel gidip oturmus yaparken beni cagirdi. Boylece o kazalarda ortadan kalkti. Simdi kulodunu indirmeyi ogrendi, dunden beri kulotla yatiyor ama hala pantalonu indiremiyor, geceliklerde arkadan pottynin icine girer diye simdilik boyle yatmaya devam edecek gibi. Suyu israf etmeyide biraktik, cunku artik su sesi olmadan cisini yapmasini istedikki kizimiz zaten olayi artik kavramisti, vucudunda neler oluyor farkindaliginda idi.

    Bu arada haftasonu disari cikma tecrubeside yasayalim istedik, hani cevrede bir suru kalabalik varken hatirlayacakmi cisini soylemeyi diye, elimizde koca bir potty -alisveris torbasi icine gizlenmeye calisilmis, yedek ayakkbidan iki cift pantalona/atlete kadar her seyin oldugu sirt cantasi ile alisverise ciktik. Bebek magazasindan bir kac bir sey alirken, bizimkinin cisi geldi, magaza bebek magazasi olunca kabinler yok, magazanin en arka uc kosesine izin alarak kurulduk, cis seruveni tamamlandi, ama bendeki utanmayi goreceksiniz, kizima mutlu anne rolu, disariya kusura bakmayin napalim egitim ortasindayiz bakislari… Her sey malum yolunda gidiyor diye bu sefer tuvalet ustune konan aparatlardan aldik, pek hoslasmadi kizimiz, ustune dusmedik, ne zamanki kesin bu sefer cisi var dedigimde hadi canim, yapacaksin hemde 3 kocaman cikartma verecegim, dans edecegiz odulleri ile oturdu o aparatli normal tuvaletin usutune ve yapti, ozellikle sifon tarafi cok hosuna gitti, sirf sifon cekmek ugruna simdi bol bol oturuyoruz:-). Uzerimden nasil bir yuk kalkti anlatamam. Kizimin poposunu diaperli gormeye o kadar alismisimki sirf kulotlu poposu bana pek bir minik gozuktu:-) Kizim 4 ay once hazir degildi ama bu sefer 3 yasina 3 ay kala hazir hale gelmisti ve hemen benimsedi. Arkadaslarim nasil bu kadar cabuk olabilir soklarindalar, ama cok bekledik, israrci olmadik ve bu sekilde kizimiz bunun ne oldugunu kavrayacak bilince gelmisti.

    Size yeri gelmisken iki vaka yazayim. 1.vaka, kiz cocuk 18 aylik anne egitimine basliyor 4 aya kadar kazalarla geciyor bir gun kazasiz gun yok, geceleri, gunduzleri alta yapmalar, ictigi sutu/suyu kismalar, surekli tuvalete tasimalarla cocuk egitimi guya tamamliyor, kizimdan 6 ay buyuktu ve 3 yasina kadar disarida pull uplar giydiriliyordu kaza olur diye ki oluyormus, olur tabiiki bizimkindede olacak ama cok cok erken 18 aylik baslamak diye dusunuyorum. 2.vaka gene bir arkadasim ayni 18 aylikken basliyor ogluna egitime, ve cocuk 5 yasinda hala dolabinin kosesine yere yapabiliyor cisini.

    Gercekten her cocuk farkli, bazilari erken bazilari gec tamamliyor bu asamayi ama onemli olan hazir oldugundan emin olmak. Bizimki anne altimi degistir diyenlerden olmadigindan her ne kadar diger tum gostergeler hazir oldugunu isaret etsede ben 2-3 gun dener birakiriz yaklasimindaydim ki bu deneme birakmalarin arasina 3-4 ay koymayi planlamistim. Sonucta her cocuk bu asamayi tamamlayacak, onemli olan stressiz, saglikli bir sekilde tamamlamasi. Neyse diger annelerede darisi basiniza diyerek bitireyim yorumumu…
    Feryal

Bir Cevap Yazın

