Hamileyiz.Biz, Baby Center’ın Hık Demiş Burnundan Düşmüş

BabyCenterLogoDeniz’e hamileliğimin başından beri Baby Center’ın üyesiyim. Daha 5 haftalık gebeyken haftalık bültenleri e-mail adresime gelirdi. Bu hafta bebeğiniz pirinç kadar, şimdi mercimek kadar oldu, şimdi nohut, şu hafta kolları-bacakları çıktı, şimdi limon kadar oldu, artık kavun kadar diye diye taa gebeliğin son haftasına -ya da bebek doğana kadar detaylı bültenler gönderir, beni bilgilendirirdi. Bu hafta size şunlar oluyor olabilir, sık tuvalete kalkıyor olabilirsiniz, belki de sırt ağrılarınız arttı diye bendeki değişikliklere de değinirdi. Çoğu da tutardı bunların.

Çok hoşuma giderdi bu bültenleri almak.

Deniz doğduktan sonra da bebeğiniz 1 aylık-şimdi gülüyor, 6 aylık-bu ara kendi kendine oturmaya başlar, 1 yaşında-yürümek üzere falan diye bugüne kadar bu bültenleri göndermeye devam etti Baby Center.

İki numaraya hamile kalınca tekrardan Baby Center’ın bu haftalık hamilelik bültenine üye oldum. Başından beri takip ediyorum.

hamileyiz.bizTürkçede böylesine zengin bir kaynak bulamadım. Aklıma geldi, Hamileyiz.Biz’e bir gireyim bakayım dedim. Orada da gebeliği hafta hafta anlatmışlar. Her ne kadar e-mail adresinize tutup göndermeseler de vücudunuzdaki ve bebeğinizdeki değişiklikleri hafta bazında okuyabiliyorsunuz. Aynen Baby Center gibi. Hatta biraz fazla aynı. Hık demiş burnundan düşmüş.

Sanırım birisi Hamileyiz.Biz’in içeriğini hazırlayan birine “Al şu Baby Center’ın hafta hafta hamilelik bölümünü Türkçeye çevir. Ama noktası, virgülüne kadar çevir. O kadar aynısı olsun ki, Türkçede “inç” ölçüsü olmasa bile o şekilde çevir” demiş.

O birisi de almış, aynen çevirmiş. Örneğin, Baby Center’ın Your Pregnancy: 9 weeks sayfasında “Your new resident is nearly an inch long-about the size of a grape” diyorsa, Hamileyiz.Biz buna “Şu anda bebeğiniz yaklaşık bir inç boyunda-yani bir üzüm tanesi büyüklüğünde” diye yer vermiş. Baby Center gebeliğin 13. haftasında “More good news: Many couples also notice a distinct libido lift around this time” derken Hamileyiz.Biz “Bir iyi haber daha: Birçok çift bu dönemde libido seviyesinde bir hayli artış olduğunu da fark etmişlerdir.” şeklinde bir ifade kullanmış.

Sonuç olarak bu hafta hafta gebelik bölümünde verilen bilgiler de, bunların sunuş şekli de Baby Center’la tıpatıp aynı olmuş.

Hamileyiz.Biz bunları yaparken bu içeriği Baby Center’dan aldığına dair hiçbir ibarede bulunmamış. Ama kendileri web sitelerinin Yasal Uyarı kısmında Hamileyiz.biz’deki “bilgilerin kullanımının … site editörleri ve site hazırlayıcılarının iznine bağlı olduğunu” söylemişler. “Herhangi bir kopyalama, yönlendirme veya iletişim amaçlı diğer kullanımlar kesinlikle izin alınarak ve kaynak gösterilerek yapılabilir” demişler. Ancak aynısını kendileri yapmamışlar.

hamileyizbiz2Merak benim merakım değil mi? Tuttum Baby Center’ın Yasal Haklar Hukuklar bölümünü inceledim. Orada Baby Center’ın içeriğinin kişisel ve ticari olmayan amaçlarla kullanılabileceği, ancak her türlü telif hakkının saklı olduğunu ve içeriği alanın bunu belirtmesi gerektiğini yazıyor. Hamileyiz.biz’de buna dair bir ibare göremeyince üşenmedim, Hamileyiz.biz’in editörüne ve yazı işleri müdürüne yazdım. Yukarıda belirttiğim şaşırtıcı benzerlikleri onlara da söyledim ve bunun neden kaynaklandığını sordum. Madem içeriğini birebir çevirmişler, buna dair kaynak göstermelerinin gerekip gerekmediği konusunda beni aydınlatmalarını istedim.

Sizce yanıt geldi mi? Tabii ki hayır. Şaşırdım mı? Ona daha da emin bir HAYIR. Çünkü, daha önce de dediğim gibi bu memlekette E-mail Nezaketi Hak Getire.

Hamileyiz.biz’e gönderdiğim e-mailde de dediğim gibi, ben telif hakları avukatı değilim. Dolayısıyla Hamileyiz.biz’in Baby Center’ın içeriğini (en azından bir kısmını) tıpatıp çevirmiş olmasının yasal boyutları hakkında hiçbir fikrim yok. Ancak derlediği yazıların kaynaklarını hassasiyetle veren bir blogcu olarak bunun etik olmadığını biliyorum.

Belki de Hamileyiz.biz Baby Center’la bir anlaşma yaptı. Baby Center Hamileyiz.biz’e dedi ki, “Buyur kardeşim, eti senin, kemiği benim. Benim sitemin içeriğini dilediğin gibi kullan. Kaynak maynak da göstermene gerek yok.” Biraz fazla iyi niyetli bir düşünce belki, ama böyle olsa bile Hamileyiz.biz’in benim gibi delilik boyutunda araştırmacı blogcu bir insana cevap verip, en azından beni susturmak adına “Hanımefendi, siz bizi neyle itham etmeye kalkışıyorsunuz bilmiyoruz ama biz hiçbir şeyi izinsiz yapmadık” demesi yerinde olurdu diye düşünüyorum.

Maalesef Hamileyiz.biz’in internet ortamında bunu yapan ilk ve de son web sitesi olduğunu sanmıyorum. Eminim başkasının bilgilerini kendine aitmiş gibi paketleyip sunma uygulaması nadir değildir, hele de Türkiye gibi internet kullanımının nispeten yeni, ancak çok yaygın olduğu bir ülkede…

Sonuç olarak Hamileyiz.biz benim “gebelikle ilgili güvenilir kaynaklar” listemde yerini alamadı…

13 Yanıt

  1. babycenter.com benim de en çok tıkladığım site sanırım. açıkçası hamileyiz.biz e şöyle bir bakmıştım. kötü bir taklit olduğunu düşünmüştüm ama bu kadar da kopyalayacakları aklıma gelmemişti.
    http://www.gebelik.org hamilelik konusunda Türkce içeriği ile en beğendiğim ve faydalandığım site oldu.

    • Evet, benim için de hüsran oldu hamileyiz.biz.

      Gebelik.org’a bakınmıştım ama kimindir, nedir incelememiştim. Şimdi sen söyledikten sonra daha bir alıcı gözüyle bakacağım.

  2. İlk zamanlar insan içeride neler olup bittiğini ne kadar çok merak ediyor değil mi?Ben hamileyken wwww.bebek.com’dan takip ederdim. Gerçi hepsi aşağı yukarı aynı şeyleri söyluyor. Gebelik.org da yanlış hatırlamıyorsam pregnancy.org’a benzerdi.

    • Evet! Deniz’e hamileyken sürekli okurdum, hatta belki de fazlasıyla. Artık aşağı yukarı neler olduğunu biliyorum ama yine de takip etmek istiyorum hangi büyüklükte, neresi oynuyor, vs. Verdiğin linke de bakacağım, çok teşekkürler.

  3. Elifcim gördüğün hataları,hadi hataları geçelim iyi noktaları bile ulaştırdığın yerlerden gerçekten bir cevap gelmemesi şu oturduğum yerden beni ne kadar kızdırıyor anlatamam!
    Neden insanlar yaptıkları işi tam olarak yapamıyorlar,neden bilgilendirme,müşteri memnuniyeti,nezaket kavramları bu kadar uzak anlamıyorum…Bazen boşuna kürek çekiyormuşuz gibi geliyor…Ama sen yine de vazgeçme…
    Çünkü bu iş sadece sanal ortamda değil gerçek hayatta bile böyle…Biz ses çıkartmazsak da böyle sürüp gidecek…En azından bir ses çıkıyor:)Harikasın…

    • Elif sen beni böyle yüreklendirdikçe kim tutar beni?! Tam gaz devam edeceğim 😀

      Şaka bir yana, gerçekten de maalesef öğrenecek çok şeyimiz var müşteri memnuniyeti, müşteri olmasa bile ilgililerin memnuniyeti, sorumluluk alanında. Ama dediğin gibi sustukça, sindirdikçe böyle sürüp gidiyor, herkes bildiğini okuyor. Biliyorum ki bir gün bir işe yarayacak benim bu vıdı vıdılarım.

  4. Ben de gebelik.org u tek geçerim..

  5. merhabaqlar, sizin bloğunuzu yeni keşfettim. mutlaka takip edeceğim< ben de 21 haftalık hamileyim. ayrıca Annelik Yolunda Hamile kursu sahibi ve eğitimcisiyim. gebelik.org tanıdığım bir kadın doğum dr. ait. çok geniş bir site ve yararlı. ben de baby center bakacağım. ayrıca lansinoh, milupa ve prima markalarının siteleri çok güzel ve yararlı…ben de kursumda verdiğimiz bilgileri, kendimle ilgili gelişmeleri bloğumda anlatıyorum. sizi de beklerim. deneyimli annelerin tavsiyeleri benim açımdan çok önemli…
    sevgiler

  6. Ben http://www.mumcu.com‘dan öğrendim bir sürü şeyi. Kendi doktorumun sitesi olduğunu sonradan farkettim ve farkedince çok gururlandım 🙂

    Ben de babycenter’com’un fan’iyim, ama 2 yaşını bulunca Ilgaz birden yetersiz kaldı. Sanırım -1 – +2 hedefliyorlar.

  7. Herkese önerileri için çok teşekkür ederim. Annelerden (ve anne adaylarından) gelen “test edilip onaylanmıştır” türünden kaynaklar kuşkusuz en güvenilir olanlar. Hepsine tek tek bakacağım.

  8. Merhaba, http://www.anneyeözel.com‘u tavsiye ederim. Üye olanlara sorular soruyorlar ve cevaplarına göre uygun yazılar gönderiyorlar. Hem sms hem de e posta ile.. Bir de sitede üyenin kendi sayfası oluyor,bana özel diye. Orda da kendisi ile ilgili yazılar direk karşısına çıkıyor. Uzmanlara soru sorulabiliyor. Forumu var. Bence çok başarılı, tavsiye ederim. Babycenter’ın çok daha gelişmişi gibi…

  9. Hic benzer geldimi Koctas-Home Depot logosu, logonun rengi, yazi karakteri vs. Kucuk firmalar yapsa gene bir derece kaynak eksikligindenkopyalamaya yoneliyorlar diyecegim, ama buyuk firmalarin bu tip uygulamalarini gormek cok utandirici…

    • Evet. Ben de Amerika’dan ilk döndüğümde fark etmiş ve de çok şaşırmıştım. Ne kadar zor bir şey ki özgün bir logo tasarlatmak? Gerçekten utanç verici bence de.

Bir Cevap Yazın

