“Hamile göbeğini al, git!” derler mi?

Geçen hafta Sağlık Bakanı Türkiye genelinde yüzde 40, özel hastanelerde yüzde 80’e varan sezaryen oranının kabul edilemez olduğunu söylemişti. “Tıbbi zaruret olmadan, sezaryen yaptırılmışsa bir hastaya, özellikle hekim yönlendirmişse, bunun için yeni tedbirler alacağız” demişti.  (Haber burada)

Kadın doğum uzmanı olan milletvekili Canan Arıtman ise Sağlık Bakanı’nın bu açıklamasını “Bakan hekimliği unutmuş” şeklinde değerlendirerek “Sezaryen oranları gelişmişlikle orantılı olarak artar” demiş, ve “ABD’de sezaryen ile doğum yapma oranlarının yüzde 30-35 oranlarında olduğunu, Çin, Brezilya ve Arjantin’de bu oranların Türkiye’dekinden yüksek olduğunu, Uganda gibi gelişmemiş ülkelerde sezaryen oranlarının yüzde 5 olduğunu ama bu tip ülkelerde de doğum sırasında ölüm oranlarının çok yüksek olduğunu” vurgulamış. (Bunun da haberi burada)

Dün sabah Arıtman’ın bu açıklamasını okuyunca cin çarpmışa döndüm.

Şimdi…

Sezaryenin hayat kurtarıcılığının tartışılmaması gerek, evet. İyi ki sezaryen var da eskiden dünyaya gelmesi mümkün olmayan birçok bebek sağlıkla annesine kavuşabiliyor. Ama sezaryeni böyle gümüş tepsi içinde sunarak sezaryen oranlarının yüksekliğini gelişmişlikle direk olarak ilintilendirmek niçin? (Aynen “Her kim ki gebedir, domuz gribi aşısı olmaz ve hasta olur, işte o ölür” demenin niçin olduğu gibi…)

Avrupa’da sezaryen oranı yüzde 20’lerde. ABD’de 30’larda. Türkiye’de 40’larda. Çin, Brezilya ve Arjantin’de daha da yüksek.

Bu verilere göre, matematiksel bir anlatımla

Çin, Brezilya, Arjantin BÜYÜKTÜR Türkiye, o da BÜYÜKTÜR Avrupa ve ABD

mi yani?

Neden bu insanlar konuşurken daha dikkatli olmuyorlar? Kitleleri ne kadar etkileyeceklerini düşünmüyorlar? Sağlık üzerinden politika yapmak neden? Politikacılık bu mu?

Bekir Coşkun “Benim Cumhurbaşkanım değil” demişti ya…

Şimdi ben de “Benim Sağlık Bakanım, benim milletvekilim değil” desem bana “Hamile göbeğini de al, git!” diyen çıkar mı?

8 Yanıt

  1. Ilk gun haberini izlerken kim oldugunu kacirdigim bir bayan doktor da hastalar isteyip bizi zorluyor gibi birseyler zirvaladi. Hic bir hekim hastasina istemedigi birseyi zorla yaptirmazmis bla bla bla..

  2. Son bir kaç aydır sağlıkla ilgili yapılan bu cahilce açıklamalar beni iyice umutsuzluğa sürüklemeye başladı ülkemizle ilgili. Başbakan “ben aşı olmam” diyor, halk onun arkasından “başkanımız olmuyor, biz niye olalım” diyor. Biri sezaryen doğuma kota koyacağız diyor, biri sezaryenle doğumu gelişmişlik seviyesiyle açıklıyor. Bu durumda Hollanda, Rusya gibi ülkeleri hamileler isterlerse evlerinde bile doğum yapabildikleri için geri kalmış ülkeler kategorisine mi sokmalıyız? Anlam veremediğim şeyler arttıkça bu ülkede yaşamaktan iyice soğuyorum, çocuklarımız adına da üzülüyorum.

  3. derler valla. bunların elinin ayarı; dilinin kemiği yok…

  4. derler tabi ya git nerde doğurursan doğur da derler Türkiye’de o kadar çok skandal konusu var ki sağlık bunların başında gelir

  5. Aritman’in sordugu “Sezeryan yapılması gereken bir hasta, sezeryan da kotası dolmuş bir hastaneye gittiğinde ne olacak?” sorusu ile “Sezeryan oranları gelişmişlikle doğru orantılı olarak artar.” cumlesi apayri argumanlar.
    Ilki gerekli duzenlemelerin yapilmasiyla kontrol edilebilecek bir soruna dikkat cekiyor, digeri ise sacma. Al gobegini git deseler ne yazar, aklin yolu bir.

    Bu arada cok karistiriliyor galiba. Sezeryan degil sezaryendir dogru yazilim (Turk Dil Kurumu da budur diyor, Sezar’dan geliyor malum).

    Bu arada Dunya Saglik Orgutu’nun ulkelerde sezaryen oraninin %15i gecmemesi gerektigini soyledigi bilgisi tum internette mevcut.

  6. valla ben bu ülkede yaşamaktan çoktan soğudum, beyin göçü değil beden göçü yapıcazda kapılar kapalı, valla elif imkanım olsa arkama bakmadan çeker giderdim hiç öyle milliyetçi bi yanım yok, bu devirde devlettekiler bile halkını düşünmezken ben neden kendimi düşünmeyeyim de ülkemi düşüneyim diyesim geliyor, ya haksızmıyım, bıktırdılar artık ya:/

  7. Amaç unutuluyor.
    Sezaryen veya vajinal doğum hiç önemli değil amaç sağlıklı bebekler dünyaya getirmek. Ben sezaryen yaptım. Sanki bu utanılması gereken; Vajinal doğum yapmak doğru yolmuş gibi gösterilmesinide yanlış buluyorum. Bu baskı sonucunda vajinal doğum için planlar yapıp, sağlık problemleri ile gerçekten yapamamayan bunalıma giren, bebeğini sevemeyen anneler tanıyorum.
    Her anne, her bebek, her doğum farklıdır. Ben kendimi vücudumu ruhumu tanıyordum. Bebeğim içinde başarılı bir doğum içinde Sezaryenin doğru olduğuna inandım ve hem ben hem bebeğim sağlıklı bir doğum geçirdik.
    Amerika avrupa türkiye çin brezilya % karşılaştırmalarında sadece değerlere bakılamaz. Hiç bir istatistiksel karşılaştırma olamaz böyle. Doğum yapan kadın yaş durumu, sosyal statüsü, sağlık güvenceleri, sağlık güvence kapsamınada,………vb bakılmalı.
    Amerikada sağlık güvencesi eğer sezaryeni karşıladığında ve karşılamadığında arasındaki farkı bilen var mı?

    • Sevgili FH Arman,

      Sezaryen, normal doğumun alternatifi değil. Her ne kadar Türkiye’de bu şekilde uygulanıyor olsa da (anne çocuk dergilerinde sürekli “Hangi doğum yöntemi en iyisi? a) sezaryen b) normal doğum c) suda doğum gibi yanlış yönlendirici yazılar çıkıyor) sezaryen KURTARICI bir OPERASYONDUR ve öyle olmalıdır.

      Vajinal doğum yapmak isteyip de sezaryenle sonuçlanan annelerin sıkıntı çektiklerine katılıyorum. Ancak bunda “acaba gerçekten sezaryen gerekli miydi?” şüphesi de çok etkili oluyor. Türkiye’de birçok doktor Avrupa ve hatta Amerika’da bile normal şekilde dünyaya gelebilecek olan bebekleri sezaryenle “kurtarmayı” tercih edebiliyorlar. Anneler de “başka bir zaman, başka bir doktorla farklı olur muydu?” gibi sorgulamalara gidiyorlar ister istemez…

      Amerika’da bundan yaklaşık 5 sene öncesine kadar sezaryen sadece ve sadece bahsettiğim “kurtarma” amacıyla uygulanmaktaydı. Bunu üç sene önce kendi hamileliğim için gittiğim doktorum söylemiş, “tıbbi bir gereksinim olmadıkça sezaryen yapmaktan yana olmadığını” belirtmişti.

      Sigortanın masrafların sezaryenin ne kadarını karşıladığına gelince… Sigorta şirketine ve poliçenize göre değişiyor ama genelde sezaryeni de normal doğumu ne kadar karşılıyorsa o kadar karşılıyor. (Mesela benim doğumumda normal doğumu yüzde 100 karşılamıştı, sezaryen olsaydı da öyle olacaktı). Ancak orada doktorlar sigorta şirketlerine sezaryenin gerçekten gerektiği konusunda gerekçe belirtmek zorunda kalıyorlar diye biliyorum, dolayısıyla sezaryen Türkiye’deki kadar keyfe keder uygulanamıyor.

Bir Cevap Yazın

