Kanguru mu? Sling mi?

Tam “Bu sefer Sling deneyeceğim” diye karar kılmışken geçenlerde yazdığım bir yazıya gelen şu yorum kafamı karıştırdı:

Ben de bir arkadasimin tavsiyesi uzerine wish list’ime Baby Bjorn’un kangurusunu koymustum. Yazinizi okuduktan sonra acaba kanguruyu sling’le mi degistirsem diye dusunuyordum ki bugun Consumer Product Safety Commission’in slinglerle ilgili bir uyari yayinladigini gordum ve sizinle paylasmak istedim. Konu ile ilgili haberin linkini asagida bulabilirsiniz.

http://www.cbsnews.com/stories/2010/03/12/earlyshow/living/ConsumerWatch/main6292012.shtml?tag=cbsnewsLeadStoriesAreaMain;cbsnewsLeadStoriesHeadlines

Şimdi… Aklımdan şöyle senaryolar geçiyor:

>> 1961 yılında kurulan İsveç markası Baby Björn, senelerdir bebek taşıyıcıları sektöründe açık ara önde gidiyordu. Baby Björn ürünlerine ulaşabilen birçok anne-baba minik bebeklerini gövdelerine asıp mutlu mesut gezmenin tadını çıkarıyor, Baby Björn firması da bu işin kaymağını yiyordu.

>> Günün birinde ortaya bir fikir atıldı ve bebeğin ebeveynin gövdesine asıldığı kangurulara alternatif olarak bebeğin bir kumaşla ebeveynin vücuduna sarıldığı, daha “doğal” bir kavrayış sunan “Sling”ler piyasaya sürüldü.

>> Bu Slingler, özellikle de bebekle yakın temasın önemine inanan “attachment parenting” taraftarları tarafından benimsenince oldukça prim yapmaya başladı.

>> Daha sonra Baby Björn tipi kanguruların bebeğin popo kısmına olması gerekenden fazla ağırlık bindirdiği ve sonuçta omur kaymasına (Spondylolisthesis) varan durumlara yol açabildiği söylenmeye başlandı. Bu, sadece söylenti olmakla kalmadı, bilimsel araştırmalarla da desteklendi. Tabii ki bu bilimsel araştırmaların da Baby Björn ve cinslerinin pazar payına gözünü diken Sling’ci firmalara tarafından desteklenmiş olması da mümkündü.

>> Bunun üzerine, Baby Björn ve benzerleri, “Siz ne cesaretle bizimle uğraşmaya kalkışırsınız bakayım” şeklinde karşı atağa geçerekSling tipi taşıyıcılar bebeğin nefes alamamasına ve boğulmasına sebep olabilir” türünden araştırmaların ve söylentilerin yayılmasına destek oldu.

Belki hayal gücümü biraz fazla çalıştırdım, ya da komplo teorili filmleri fazla seyrettim, bilmiyorum. Ama işin mutlaka bu yönü de vardır.

Peki bu beni ve benim gibi bebek bekleyen ve bebeğini ne şekilde taşıyacağına karar vermeye çalışan anneleri nasıl etkiliyor?

Onu da başka bir yorum şöyle özetliyor:

Suan kafam kangurumu sling mi diye okadar karistiki anlatamam.. :-( Son gunlerde tum anne arkadaslarim kangurudansa sling in daha yararli olacagini soyleyip duruyorlar. Bende hummali bir sekilde sling arayisina girmistim. Cunku illaki birseye karar verip almam gerekiyor, kizim dogduktan sonra habire yolculuk yapacagiz ki biri cok uzun (hani oncedende soyledigim su Sydney yolculugu). Ama simdi `Sinem` in gonderdigi linkteki yaziyi okuyunca yine beni bir endise aldi. Tecrubesizlik ne zormus ya!

Ergo baby`nin kangurusuna tam da karar vermisken su sling modasi yada tavsiyesi mi desem bilemiyorum artik ciktigindan beri arada kaldim. Baby bjorn saglikli degil diye hic tavsiye edilmiyor ama Ergo baby`i hem kullananlar hemde dr.lar tarafindan tavsiye ediliyor..

Elif sen neye karar vereceksin cok merak ediyorum, ne alalim sence??

Deniz, üç aylıkken, kanguruda

Vallahi ben de bilmiyorum, benim de kafam karıştı. Deniz’de kanguruyu uzun bir süre, kendim hiçbir problem yaşamadan kullanmıştım. Son zamanlarda (ki artık 1 yaşını geçmişti) bel ağrısı yaşamaya başlamıştım, o kadar. Derin Oğlan için de aynısını yapmaya hazırlanıyordum ki bu omur kayması söylemleri aklımı bulandırdı. Düşününce, bana da çok doğru gelmemeye başladı bebeği ayakları sarkmış, bütün ağırlığı poposuna binmiş bir şekilde taşımak. Doğal bir kavrama şekli değil ki, ben bebeği o şekilde kucağımda tutmaya çalışsam tutamam mesela…

Açıkçası bebeğin Sling’de havasızlıktan boğulabileceği ihtimali çok yüksek gelmiyor bana… Dikkat ettikten sonra… (Benzer bir ihtimali bize küçük oto koltukları (infant car seat) için de söylemişler, altına yükseltici koymamızı tavsiye etmişlerdi.)

Sanırım ben bu sefer Sling’den yana kullanacağım oyumu. Bebeği kavrayışı daha doğal, daha “anne kucağı” gibiymiş gibi geliyor bana…

Bir de sanal âleme soralım, hem kanguruyu, hem de sling’i tecrübe etmiş anne-babaların fikirlerini alalım.

Ne dersiniz kangurucular? Ya Sling’ciler?

33 Yanıt

  1. Elifcim hızlıca yazını okudum ancak verdiğin linke bakamadım..bu bir pazar ve ben her zaman derim ki atalarımız ne yapıyormuş ona bakalım.. yüzyıllardır bugün adı sling olan bebek taşıma yöntemi gerek anadoluda gerek çingenelerde gerek kızılderililerde gerek afrika kabilelerinde kullanıla gelmiş bir yöntem.. hani sırtına bebesini burup tarlaya giden anadolu kadınlarımız vardır ya..
    tabii tü kaka olacak ki yeni ürünler pazarlarını bulabilsinler.
    karar size ait tabii ben geleneksel yöntemlerden hiç vazgeçemedim..
    üstelik hem kanguru hem sling kullanmış biri olarak sling ile yürüdüğüm mesafelerin onda birini kanguru ile yürüyemedim sırtıma binen yük çok fazla oldu hep.
    sling de tüm sırtınızı kavrayan bir sistem var özellikle tricotti modelde googledan bakabilirsiniz.
    daha sonra ringsling kullandım hala ve halaöğlenleri göğsüme alıyorum (17.5 kg Erin bu arada) slingi de takıyorum koyun koyun uykuya dalıyoruz ..
    benim tecrübem ve fikrim budur :=)
    sevgiler.

  2. ben kızımda kanguruyu hiç kullanamadım.
    kilolu bir bebekti çok sıkıldı içinde ayrıca belimide ağrıtıyordu.poposunun üzerine yığılmadıda beni olumsuz etkilemişti.
    oğlum için sling aldım.daha kullanmadım ama kızımda denedığimde işe yarar gözüküyor.
    ama kumaşı ve aksesuarı biraz ağır geldi bana.

    ve anadolu kadınlarının kumaş yada benzeri materyallarle (geniş ip gibi)yaptığı orjinal slingleri hatırlayalım derim.

  3. BU arada illa ki gidip bir sling satın almak gerekmiyor google da sling yapımı diye aratırsanız çok çasling kalıpları ve yapılışı bulacaksınız.. iyi bir terzide kendinizde diktirebilirsiniz ya da bizim buradakiçingenelere benim sorduğum gibi sorup” ne var ablacım bundaçarşafı al yırt cırrtt diye ikiye koy bebeğini bağla” cevabını da alabilirsiniz :=))
    ya da onlarda bir model daha gördüm bir kere uzun bir hırkayı giymiş aşağıya uzanan kısmını alıp omuzlarına doğru katlayıp bebeğini sırtına koymuş ve bağlamış:=))
    :=)))

  4. evet ben de bununla ilgili yorumları cok merak ed,yorum .. bır de slingini kendi diken maharetli anneler var ; bu konuda örnek verecek olan varsa sevınırım ..

  5. bende satınilk aldığımda slingi dikilebilirmiş diye düşünmüştüm.
    zira bir arkadaşım diktirmişti terzisine.
    çok basit çünkü geniş ve uzun bir kumaş ucunda halka:)
    google de arama yapın faydası olacaktır..

  6. http://www.annevebebisi.blogspot.com adresinde aratırsanız sling ileilgili yazılar var.
    ayrıca biz tricottiyi kendimiz diktik ilk slingimiz:
    http://www.pi.web.tr/Index.php?s=tricotti&sbutt=ArA

  7. Biz Alpi’ de kanguru kullanmistik. 4 ay sonrasinda basladik&11kg ya kadar.. Hem one hem de arkaya oturtabildigim icin pek memnun kalmistim ama simdi slinglere daha sicak bakiyorum. Dogduktan hemen sonra kullanilabildigi icin..

  8. Bende bebek listesi konusunda bir yazı yazdım yakında online yapacağım. Orda ilk başlarda Baby Björn ve Ergo Baby arasında kaldığımı yazmıştım, araştırmalar sonucu Ergo Baby ye karar vermiştik şimdi bu yazıda insanın aklını karıştırıyor tabiki. Ben bir tane dikilmiş gayet basit bir sling aldım gittigidiyor dan. Tek omuzdan asılıyor olması bize çok sağlıklı gelmiyor aslında, eşimde de bende de bel fıtığı var malesef 🙂 Bu askı modeli belimizi çok ağrıtacakmış gibi geliyor bana. Tabi bunu ilerki aylar için söylüyorum zaten ilk doğduğunda lokma kadar oluyorlar 🙂

  9. Ben konuya tamamen dışarıdan bakan biri olarak sormak istiyorum: Anadolu kadını yüzyıllardır çocuğunu böyle taşımamış mı sırtında, koynunda? Peki ya Afrika yerlisi, Uzakdoğulu, Kızılderili kadın? ya da aklıma gelmeyen başka bölgelerdeki, toplumlardaki kadınlar? Bu kadar doğal bir yönetme bebeğe zarar vermiyor ki, bunca yıldır geleneksel olarak kullanılıyor.
    Bence komplo teorilerin kesinlikle doğru…

  10. Ben Tan’i 3 aydan itibaren baby bjornun kangurusu ile taşıdım. Hatta uzun yürüyüşlerde hem arabasını hem kanguruyu alırdım. Değişiklik olsun diye. Ben ilk aylar için sling de almıştım. Sanırım baby bjornundu ama çok emin değilim mothercareden. Hiç kullanmadım. Baby Bjornu hem tana hemde ablamın oğlu Kaan’a kullandık bir problem yasamadık. Ama 2,5-3 ayı bekledik. tabii farklı mantikda yazıları okuyunca insanın aklı karışıyor.

  11. Ben ikisini de kullandim. Baby Bjorn cabucak kuculuyor, slingleri daha uzun sure (hem daha kucuk hem daha buyuk bebekte) kullanmak mumkun. Hem de yeni dogan bebekleri dimdik tutmak yerine yatar pozisyonda tutabiliyorsunuz. Ucak yolculuklarinda da slingle cok rahat ettim, slingin icinden emzirip uyutabiliyorsunuz. uyuyan cocugu yatirmak kaldirmak daha kolay, bjorne tek pozisyonda girdi mi o sekilde kalmak zorunda. Evde de ilk zamanlarda bazen slingde uyuttum o kucagimdayken birsuru baska sey yapabildim. Slingler cesit cesit, kendiniz dikmek mumkun. Ben Balboa Baby marka bir slingi sevdim, buyuk oldugu icin ve 1 yas ustu cocuklari da yanda kalca ustunde tasiyabildigi icin.

  12. Merhaba,
    Ben Baby Bjorn yerine Ergo baby aldim, bu marka kanguru bebegin popo kismini genisce kavradigindan cocugun omurgasi icin cok daha saglikli oluyor diye okumustum. Ben oglumu 3 ayliktan sonra Ergo baby ile tasiyorum ve de cok daha rahat ettim. Ilk uc ay sling (Baby Ktan) kullandim, fakat uc aydan sonra oglum agirlasince sling sirt ve bel agrisi yapti bende.

  13. Damla bel fıtığına tricotti sıkıntı yaratmayabilir benim yukarıda verdiğim linklerden bakabilirsin.
    dikimi de kolay bir terzi dikebilir ancak kumaşı önemli sanırım biz iki tane dikmiştik biri penye kumaş son derece rahatsızdı diğeri likralı jarse pantalon kumaşı .. esnek olduğu için çok rahattı
    sevgiler

  14. Benim bir postumda, evde sling yapimi ile ilgili yazil ve videolu pek cok bilgi bulabilirsiniz.

    Ben sling kullandim, gayet de memnun kaldim.

    http://annevebebisi.blogspot.com/2007/09/valentines-park-ve-ev-yapm-slingler.html

  15. Simdi baktim da, bazi linkler calismiyor ancak bazilari hala calisiyor. Kirik linkler icin kusura bakmayin.. Guncellemem lazim bir ara ama acaba hangi ara :))) How to make sling vs diye aratirsaniz google’da cok bilgi bulabilrsiniz.

  16. Ben de baby bjorn aldim ama cok az kullanabildim. En son alti aylikken yaz tatilinde kullandik ve o zaman bile icinde rahatsiz oldugunu dusunuyordum. 11 kilolaya kadar nasil kullanilir anlamadim. Esimin deneyiminden biliyorum babalar tasirken bebeklerin sevinc tekmeleri istenmeyen noktalari hedef alabiliyor. Ben de ikinciye niyetlenirsem kesin sling diyorum. Tek korkum iyi baglayamamak ama onu da ogrenirim annelik yolunda neler ogrenmedik.

    sevgiler

  17. İkisini de kullandım:

    Sling:
    http://ozguranne.blogspot.com/2009/04/slingli-ela-hanm-geldi-hanm-hey.html

    Babayla Kanguru:
    http://ozguranne.blogspot.com/2009_06_01_archive.html

    Anneyle Kanguru:

    Slingle daha rahat ettim ben açıkcası. Kanguru 0+ olmasına rağmen doktorumuz kafayı dik tutana kadar kullandırtmadı. Slingi de daha sonra kullandık. Sadece popoya yüklenmiyor. Bedene sabitleyince, resimde de gözüktüğü gibi sıkı oluyor, bir elle de destekledim ben her durumda.

    Uzman değilim ama slingle daha az yoruldum kanguruya göre. Eğer çok uzun mesafe olacaksa baston puset derim.

    sevgiler.

  18. Babayla kanguru:

    Yanlış link olmuş.

  19. Ben 5 metre sling baglayamam belime, 2 metre de olsa ceviremem oyle ordan oraya, bebegi tek elinle tut, onu cevir, bebegi koy, ter icinde kal, yada bebek seni beklesin arabada, sen onu dola, bebegi al, kafasini dogru durust koycam da nefes alabilsin diye ugras, bana gore degil…kanguruyu (baby bjorn kullandim ben Dante dana kadar olana kadar) tık, click! şakkadanak koy çocuğu gitsin. O zamanki aklım olsa ergo baby alırdım.

  20. Açalya, halka slingi geçirmesi ve bebeği koyması 20 sn. Kanguruyu takıp çıkarması daha uzundu bende.

  21. Pazarda böyle iki farklı rakip sistem olunca araştırmaların her biri de farklı olacak aslında. Ben kızımda kanguru kullandım, takıp çıkarması uzundu ve belim ağrırdı. Oğlumda sling istedim ama nedense kış dönemi puset yetti bize, hala kilosuna uygun mu bir bakayım, yazını okuyunca heveslendim Blogcu annem

  22. benim zamanımda halka sling yok idi…5 m’lik kumaşlar vardı, düğüm atılıyordu falan filan, o zamanlar gözüm korkmuştu…bir de ben consumer report’a çok güvenirim, oraya bakmadan asla birşey almam.

  23. yani gözümü korkutan şey kumaşın uzunluğuydu…

  24. Ben kanguruyu hic rahat kullanamadim, cok sebebi var aslinda da, burada (Endonezya’da) butun anneler sling kullaniyor. Bu kadar kullanisli birsey gormedim ben. Oyle cok teferruatli birsey de degil, cat diye baglayiveriyorlar, cocuk mutlu, anne rahat. Yolda yururken slingdeki bebege yemek yediren anneler, slingde misil misil uyuyan bebekler gordum. Keske sling kullansaymisim diye cok gecirdim icimden bunlari gorunce.

  25. Ya! Hepiniz harikasınız, çok teşekkürler yorumlarınız, paylaşımlarınız için!

    Ben meğer ne kadar az şey biliyormuşum bu Sling modelleri konusunda…

    Ben de bunca zamandır, bunca farklı toplumun uyguladığı bir yöntemde hayır vardır diye düsünüyorum. Ayrıca bu kadar uzun süre kullanılabildiğini hiç bilmiyordum! Sanırım önemli olan vücuduna uygun modeli bulmak…

    Bu sefer bir de Sling’i deneyeceğim. Şimdi hangisi olacağına karar vermeli…

    Hepinize teşekkürler, sevgiler…

  26. merhaba, chiropractic açıdan, omurga-denge-sindirim açısından, uyku yönünden ve attachment parenting sistemine inandığım için sling diyorum.
    ve ben sling imal ediyorum:) link aşağıda:))sevgilerimle
    http://hamilelerkulubu.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=75&Itemid=121

  27. Sevgili Elif,

    Ben hem Bjorn tarzi tasiyici, hem yandan aski tasiyici hem de wrap tarzi tasiyici kullandim. En son su linkte http://www.pratikanne.com/2008/11/en-basit-ve-kullanl-kanguru-tayc.html gordugun sling i yaptim. Bence kesinlikle en rahati, en basiti ve en kullanislisi.
    Birincisi, bebegi dogar dogmaz koyup yatar vaziyette tasiyabiliyorsun. Zaten sling senin olcune ve bebegin boyutuna gore yapiliyor. Bu yuzden oyle kaybolup bogulma vs soz konusu degil.
    Ikincisi, yuk beline binmiyor. Kumas genisce omuzlrini kavradigindan yuk umuz ve sirtina dagiliyor.
    Ucuncusu cocugun buyudukce iste yatar vaziyette yatir uyut, ister kucaginda veya kalcanda oturur vaziyette gotur. Ben bebegin kalcama oturmasinin en rahati oldugunu dusunuorum. Ozellikle 2 yasina dogru agirlastikca yuk beline degil kalcana biniyor.
    Ozetle bence sen bjorn u de denediysen slingle basla. Zaten bebekken onu kullanamayacaksin.

  28. Yukariya ekleme yapmak istiyorum. Avantajin dorduncusu takmasi cikarmasi inanilmaz basit. Wrap gibi dolana derdi yok, sokklarda ucu yere degecek derdi yok. Bebegin bir kolundayken obur eline sak diye tek taraftan kafana geciriyorsun ve bebegi icine sokuyorsun. Klipsini tak cikar derdi yok.
    Bir de kis icin polar kumas olunca bebegin her tarafi ortuluyor ve cocuk sicak kaliyor. Yaz icin daha ferah pamuklu kumastan yapilabilinir bu sling.

  29. JALE, PRATİK ANNE – Çok teşekkürler paylaşımlarınız için.

    Jale’ciğim, senin slinglerinden haberim var ve çok methini duydum.

    Pratik Anne – Sana da boşuna PRATİK dememişler… Dediğin gibi, bu sefer Sling’le başlayacağım. Bir arkadaşım kendi eski sling’ini gönderdi, onu deneyip göreceğim bakalım…

    Sevgiler…

  30. […] Uzun bir süredir kanguru mu alsak sling mi alsak diye düşünüyorduk. Sling in sırta çok yük bindireceği konusunda eşimle hemfikir olup Kanguru almaya karar vermiştik. Blogcu Anne’nin de bu konuda güzel bir yazısı var, burdan bakabilirsiniz. […]

  31. bu da bizim sitemiz. Dil farklı ama slingler aynı.

Bir Yanıt Bırakın

