Bir garip kolik…

Derin'in sıkıntılı saatlerinde rahat ettiği pozisyon

Kolik miyiz, değil miyiz, anlamadım.

Bir yandan okuduklarımdan, kolik bebeği olan arkadaşlarımdan duyduklarımdan “Kolik olsaydı böyle bir soru sormaz, bilirdim” sonucuna varıyorum.

Bir yandan akşamüstleri aynı saatlerde başlayan sebepsiz ağlamaları başka bir şeye bağlayamıyorum.

Durumumuz şu: saat 5-6 gibi, bazen daha erken, huzursuzlaşmaya başlıyor Derin. Ancak bu huzursuzluk sadece meme emerken oluyor. O saatlerde meme emmesi sıkıntılı oluyor, hatta çok fazla emmiyor denebilir. Ağlıyor, bağırıyor, çağırıyor. Bir sonraki (8 gibi) memede de benzer tepkiler veriyor. Sonrasında rahatlıyor, az biraz gaz çıkarıyor, sakin bir şekilde memesini emiyor ve uyuyor.

Kolik olsa, neden sadece meme emerken yapsın? Kolik olmasa, neden aynı saatlerde olsun? Sabahları ya da geceleri benzer sıkıntılar yaşamıyoruz, mutlu mesut emiyor. Acaba gün içinde yediklerim o saatlerde mi onu rahatsız etmeye başlıyor?

Bebeklerin gaz ve benzeri sıkıntılarının başlıca sorumlusunun süt ve süt ürünleri olduğunu bildiğimden bunların tüketimini büyük ölçüde azalttım. Sanki yanıt verdi gibi, ama yine de aynı saatlerde benzer huzursuzluk devam ediyor.

Fön, elektrik süpürgesi, davlumbaz gibi “beyaz sesler”in kolik bebekleri sakinleştirdiğimi bildiğimden dün akşam Derin yine görebildiğimiz bir sebep olmadan ağlayınca fönü açtık. Saniyesinde sustu, birkaç dakika içinde de uyudu.

Çıkamadım işin içinden…

Okuduklarımdan çıkardığım sonuçlar ise şöyle:

Bebeklerin yaklaşık yüzde 20’si kolik olur. Bu oran bebeğin ilk ya da ikinci, kız ya da erkek, meme emen ya da mama ile beslenen bebek olmasına göre değişmez.

Erken doğan ve sinir sistemi gelişmekte olan bebeklerde daha sık rastlanabilinen bu durumda, akşamüstü olduğunda bebekler sese, ışığa ve uyarıcılara daha fazla tahammül edemez olup enerjilerini boşaltmak için ağlama ihtiyacı hissederler.

Kolik bebekler genellikle “3 kuralı”na uyarlar: En az üç hafta boyunca, haftada üç günden az olmamak kaydıyla günde en az üç saat boyunca ağlarlar. Kolik genellikle bebeklerde 6-8. haftada tavan yapar ve 8 ila 14. haftada kendiliğinden geçer.

Bazı doktorlar bebeğin hassas yaradılışının, çevrenin, ya da henüz olgunlaşmamış sinir sisteminin bu kontrolsüz ağlamaya sebep olduğunu düşünüyorlar. Diğerleri bebeğin sindirim sisteminde biriken gazdan kaynaklandığına inanıyor.

Kolik bebeklerin çoğu hafifçe sallanmanın sonucunda vücudun salgıladığı endorfin sayesinde sakinleşiyor ve rahatlıyor. Bazı doktorlar sıkışan gazı küçük parçalara ayırmak için damlalar tavsiye ediyor. Bunun işe yaradığını düşünen anne-babalar olsa da, yapılan araştırmalar çok faydalı olmadığını gösteriyor. Bazı çalışmalar prebiyotiklerin gazı azaltmaya yardımcı olduğunu ortaya koyuyor. Ancak genel kanı koliğin tedavisi olmadığı ve miadını doldurunca biteceği yönünde…

Kolik bebeği ağladığı süre boyunca rahatlatan şeyler arasında emzik, “beyaz sesler”, ve hafifçe sallamak yer alıyor. Bazı anne-babalar gazı daha rahat çıkarması için bebeği dik tutma işini sırayla yapıyorlar, böylece biri bebekle ilgilenirken diğeri dinlenebiliyor. Laktoz intoleransı ya da reflüsü olan bebekler sırt üstü yattıklarında daha çok ağlıyorlar.

Bebeğin ağladığı saatlerde evde kalabalık ortam yaratmamak, sesi ve ışığı minimumda tutmak işe yarayabiliyor. Bazı bebekler kanguru ya da sling gibi bir taşıyıcıda taşınmaktan hoşlanırken kimi de arabada giderken rahatlıyor.

Kaynaklar: Wikipedia, WebMD

Özellikle bu “erken doğan bebekler” kısmına takıldım. Bana da akşamüstleri sanki hakikaten günün yorgunluğunu ancak bu şekilde atabiliyormuş gibi geliyor çünkü…

Derin bu kesik kesik ağlamalarının başladığı saatlerde en çok kucakta taşınmaktan, ve resimdeki gibi karnını kolumuzun üzerine yatırarak onu gezdirmemizden hoşlanıyor. Sıkıntısı her neyse geçtikten sonra rahatlayıp uykuya dalabiliyor.

“Evet, bu bebek kolik” diye bir etiket yapıştırmak peşinde değilim. Kolik olsa da, olmasa da bir şekilde geçecek. Ve gerçekten kolik olan bebeklerin oldukça zorlandıklarını duydum, o yüzden bizim durumumuzun “hafif bir kolik” olduğunu sanıyorum. Her ne ise, “büyüme sancıları” işte…

19 Yanıt

  1. Ekin de en cok sizin resimdeki gibi rahat ederdi, kayinvalidemin deyimi ile “ziyan zebil uyurdu”. Huzursuzlugu ayni saat aksamust u6 gibi baslar, gece 11’e kadar devam ederdi. Kah uyur, kah uyanir ama hep huzursuz. biz Kolik Cd’si ile cok rahat etmistik ama sanirim piyasada bulunmuyormus. Bir de caresiz kalip, cok cok hafif battaniye ile sallamistik. Bir kitapta, bunun gazli bebeklere iyi geldigini okumustum. O sekilde uyumuyordu ancak sadece sakinlesiyordu.

    Ama bizim bu huzursuzlukla ilgili daha farklı bir yorumumuz vardi: Annem dogum travmasi adini takmisti, ne kadar dogru bilmiyorum. Benim siddetli dogum sancilarim aksam ustu 18:00de basladi, 20:45te kizim dogdu ama ben onu ancak 23:00 gibi emzirebildim. Ekin’in de huzursuzlugu 18:00 gibi baslayip, 23:00 gibi bitince annecim kizimin dogumunu hatirlayip huzursuz oldugunu iddia etmisti…. Belki haklidir…..

  2. Elifcim, Derin saat kacta dogmustu? Hergun dogum saatinde siddetli aglamalar yasayan bebeklerle ilgili bircok sey duymustum/okumustum. Belki boyle birseydir. Aglayarak bosaltmasi gereken birseyler vardir…

  3. Merhabalar Elif,

    Ben de gecen haftadan beri blogunu takip ediyorum. Benim su an 8.5 aylik bir kizim var, ve bahsettigin durumu ben de yasadim kizimda ilk 2-2.5 ay ay boyunca. Hatta bir defasinda hastaneye gittik bisey mi oldu acab diye, cunku durmadan 1.5 saat kipkirmizi sekilde agliyordu (Belcika’da hastaneye gittiginde acile gidiyorsun aksamlari, ve doktorlarin bakmasi da acil bir durum olmadigindan zaman da aliyor ustelik…) Ve sonucta tum kontroller yapildiktan sonra, ustunu giydirirken birden susuverdi o cocuk!… Yani bisey yoktu.
    O donemde ben de cok okudum hem kitaplardan hem de internetten. Aslinda bu `kolik` denen seyin doktorlarin bilmedikleri bir konu icin verdikleri 5 harfli kelime oldugu soyleniyordu ve ben de buna inaniyorum. Bircok cocukta, gunduz sakin dururken 6-10 arasi gibi huysuzluk donemi oluyor ilk aylarda. Ben esime o donemde, evde olmasini sikica tembihliyordum cunku o saatlerin geldigi anda benim de en yorgun oldugum ve aglamasina dayanamadigim, ne yapacagimi bilemedigim anlardi. Demem o ki, bence bunun ne gaz ile ilgisi var, ne baska bisey. Butun gun gazi olmayan cocuk her gun belli saat icinde agliyorsa bu onun gazi ile ilgili degildir. Tibbin aciklayamadigi bir nokta bence bu, cocuklarin dunyaya uyum saglama cabasi. Biz bu donemde, her ne kadar bikac ay zorluk yasatsa da, battaniyeye koyup 10 dakika sallayinca ataltiyorduk sessizce. Kizim o zaman sallanmak istiyordu herhalde, anne karnini ozluyorlar 🙂 6 ayina kadar da alistigindan boyle istedigi oldu ama simdi cok sukur o aliskanligindan kurtulduk.
    Umarim sizin de cabuk gecer. Derin’e huzurlu ve sakin aksam saatleri diliyorum. Sevgiler,

  4. Ahh o davlumbazın altında az mı vakit geçirdik? Allah’ın en büyük armağanı insanlığa unutmak olsa gerek. Yoksa herkes tek çocuk sahibi olurdu sanırım 🙂 Kolaylıklar diliyorum Elif, sevgiler güzel oğullarına.

  5. Elifcim düzenli gaz ilacı veriyormusunuz? Nurse harveys şurubunu tavsiye ederim. Aslında çörek otu özlü bir bitkisel şurup ilk altı ay çokkkk işime yaramıştı. yalnız günde 4 kere verilecek ve düzenlilik sağlanacak… Hemen aynı gün etki etmiyor yani 4-5 beklemek gerek ilk kullanımda…

  6. bana da hafif kolik gibi geldi. ağır kolikli bir bebeğin neler yapabildiğini bildiğimden bu tablo gayet normal gözüktü gözüme. nurse harvey’s, karın bölgesine ılık havlu ve masaj, en güzeli de fön makinesine devam. ben 2 tane makine heba ettiydim öyle 🙂
    kolay gelsin…

  7. Ah bu gaz sorunu bizde de var. Niye bu kadar zor olur bir bebek için gaz çıkartmak? 8-14 haftada geçer demek hadi bakalım göreceğiz….

  8. elifcim bizdede ilk 3 ay kolik durumu vardı. tabi anlatılanlardan biraz daha hafifti ama kolikki. sac kurutma mak. sesi supurge sesi, araba sesi hepsi iyi gelirdi. bazi geceler uyutabilmek icin temde fink atardik. babasında daha kolay sakinlesirdi cunku erkeklerin kalp atislari gogus dokularinin bizim kadar olmamasından sebeple daha iyi duyulurmus. birde esim kızımızı karnı tam omzunun ustune gelecek sekilde tasirdi o sekilde rahat ederdi. derin’in rahat ettigi pozisyona benziyordu. bizde bizde kolik cd ‘sinin 3. parcası ise yaramıstı. 3 ay dinledim kendisini 🙂 bu durum bebek icin pek sıkıntılı degilmis ama anne baba icin ciddi sinir harbi. biryere pek çıkamazdık cunku cok aglardı o agladıkca insanlar panik olup bu çocugun birseyi var diye yorum yapar dururlardı. herkesin aklinda çok ağlayan bir bebek olarak kaldık. aylarca hala aglıyormu diye sordular. insallah sizde biran evvel sebepsiz ağlamalarınızdan kurtulursunuz.

    • biz de Kolik 2. parcai le sakinleşip, 3. parça ile uyurduk. 5. parçada uyanırdık….. Bazen repeat’ a takmayı unuturdum, 5. parçada uyanırdı garibim… ahh simdi dinlemiyor….

  9. şuan 50 günlük bir kızım var. 3 hafta önce ben de yaşadım aynı şeyleri hemen kolik ağrılar olduğunu düşündük. Ama bir de yeterince doymuyormu olasılığını da göz önünde bulundurduk ve mama denedik bütün problem çözüldü. gariptir aynı kolik ağrısı varmış gibi bacaklarını çekerek ağlıyordu, galiba bu onun sinirlenme şekliydi…Şuanda sadece uzun süre uykusuz kalırsa aynı şeyi yapıyor resmen emerken tepiniyor, öyle sinirleniyor ki anlatamam. umarım hemen düzelir yoksa evdekilerin psikolojisi alt üst oluyor.

  10. İlk 6 ay akşam üstü huzursuzlukları ve ağlamaları yaşadık biz de .Hiç kolik gelmemişti aklıma, çünkü ağır kolik olan bir kardeşim var benim onun bebekliğinden hatıramda yer eden bambaşka bir ağlama ve susturulamama durumu idi kolik. Arda ninki bir huzursuzluk, o saatlerde gelen bir iç sıkıntısı gibiydi daha çok. O yüzden erken doğan bir bebek olduğunu da hesaba katıp , bol ev içi gezisi ninni, rahat ettiği poz. bulma gibi çabalarla atlattık o dönemi. kolaylıklar diliyorum, en kısa zamanda geçer gider umarım.

  11. Tarif ettiğinin aynısını biz de yaşıyoruz, bizim ki mememi verdiğimde çıldırmışa dönüyor hatta. Adı ne bilmiyorum kolik ya da başka bir şey ama ilk başta çok endişelenmiştim. Şimdi 1-2 saate sakinleşir diyorum ve ben de sakin olmaya çalışıyorum. Fön makinesini denememiştim, bakalım bizde de işe yarayacak mı?

  12. Anlattiklarin ayni bizim kizimda yasadiklarimiza benziyor. Doktor bize yari-kolik demisti.

    Ben sut urunlerini kesmenin ve aksam uzeri uyaranlari azaltmanin (muzik, yuksek ses, isik, hareket yok) faydasini gordum. Gaz azaltici ilaclar hic ise yaramadi bizde.

    Ayrica cok gaz cikardigi ve ozellikle kustugu icin doktorlar bakip bebek reflusu teshisi koydular. Biraz ilac kullandik ama cok kisa bir sure. Zamanla anatomisi gelistikce azaldi ve bitti ama 4 ayi buldu.

    Kolay gelsin, kolik ya da yari kolik bebegi ola bilir ancak, bence bir anneyi en cok zorlayan seylerin bir tanesi bu kolik durumu.

    Ben baslarda cok uzuldum, cok takildim. Ancak bir daha cocugum olsa, bu kadar asla uzulmem cunku geciyor 🙂

  13. Bence de cok normal, biz de tamamen aynisini yasadik, ve tam anlamiyla kolik degildi. O saatlerde aksam yorgunlugu oluyor bebeklerde ve normal cocuklarda da. Biz o saatte banyo yaptirip erken yatirmanin faydasini gormustuk, 5:30 banyo, 6 emzirme ve uyku seklinde. belki amerika donusu denersin. Banyo o huzursuzlugu kiriyordu suyu sevdigi icin, ve uykuya gecis oluyordu.

  14. Elifcim bir süredir yazılarını takip ediyorum ve oldukça hoşuma gidiyor…16 aylık bir anne, şuan sağlık çalışanı ve eski bebek hemşiresi olarak bende birkaç öneride bulunmak istedim..huzursuzlaşmaya başlayacağı saatlerde ılık bir banyo, ardından karnına saat yönünde saf zeytinyağı ile bir müddet masaj,masajın bitiminde karnına ılık havlu koyabilirsin.sonrasındada biraz sert ufak boyutlu bir yastık üzerine resimde tuttuğunuz pozisyonu koruyacak şekilde yüzüstü yatırarak, poposuna anne kalp atımları ritminde ufak ufak vuruşlarla sakinleştirebilirsiniz….
    bu durumu atlatmamda annemin ve önerilerinin büyük yararını gördüm ve bizim için özel bir yastık bile yapmıştı benim oğlum 6 ay bu yastık üzerinde sancılı zamanlarını karnına hafif baskı uygulayarak atlattı…aman bu pozisyonda tekbaşına bırakmayın, gözünüz üzerinde olsun…
    birde dikkat etmeniz gereken nokta saf zeytinyağını benmari usülü bir kaç dakika kaynatarak (mevcut gazını çıkartarak )masaj ve alt bakımında da kullanabilirsiniz,cilde bir tabaka oluşturarak idar ve dışkının temasını biraz keserek hem pişik oluşumunu önler hemde cildi nemlendirir…
    sağlıcakla kalın…(uçuş için deneyimler ararken bulmuştum ilk seni ,15 gün sonra bende ilk ve ilk kez çocuklu olarak uçacağım ,ama allahtan kısa sürecek…)iyi uçuşlar….

  15. Ahh ahh bu sorunu bi tek benimki yaşıyo sanıyodum. bebeğim henüz 16 günlük ancak ben dilini çözemiyorum. akşam üstü huzurlanıyor ve sabah kendi kendine uyuyan çocuk gidiyor ancak kundak yapılıp ayakta sallanınca uyuyan başka bir çocuk geliyor!!! Bir de sadece taşıma koltuğunda uyuyor bugünlerde. Acaba bunun bi sakıncası olur mu bilen varmııı?? bir de ben bu çocuğa düzen oturtmak için kendimi heba ediyorum çok mu sabırsızım acaba??? Şimdiden uyku düzeni sağlamaya çalışmalımıym yoksa su an o ne isterse onu mu yapmalıyım?? ben neyapmalıyım bana bi yardımmm lütfennn :((

    • Gozde, bebegin bir duzen oturtmaya calismak icin cok kucuk. Sen simdi o ne istiyorsa yap. Uykuysa uyku, yemekse yemek. O buyudukce kendi duzenini oturtacak. Onemli olan bebegi tatminkar ve mutlu tutup huzursuzlugunu enazda tutmak. 2 aylik kizimda bunlari yasadim onun icin yaziyorum. Kitaplardan okuduklarimda bu yonde. Kolayliklar dilerim.

  16. bebğin memede iken ağlaması; gazı var iken emip sıkıntısını unutmak istemesi,emdikçe de gazlanması döngüsünden kaynaklanıyor diye okumuştum bir kolik annesi olarak 🙂

  17. Yorumlariniz ve tavsiyeleriniz icin cok tesekkur ederim.

    YASEMIN EKIN ve BASAK – Ayni seyi soylemissiniz. Daha once bunu duymamistim ama cok ilginc geldi. Derin 18:57’de dogmustu. Huysuzlugu ondan once baslayip, sonrasinda devam ediyor. Bilemiyorum, ama soylediginiz cok ilginc gercekten.

    BASAK – aklim sende, geldi mi senin kiz acaba?

    GOZDE – Basak’a katiliyorum, bebegin henuz herhangi bir duzen oturtmak icin cok erken. O bile neden hoslandigini, ne istedigini bilmiyordur henuz. Biraz daha zaman tani, giderek az da olsa duzene girdigini goreceksin.

Bir Cevap Yazın

