Taklitlerimden sakınınız

Bir seneden biraz fazla bir süredir blog tutuyorum. Blog âleminde öğrendiğim gerçeklerden biri, ortaya çıkardığınız yazının, koyduğunuz resimlerin başkaları tarafından rahatlıkla çalınabilmesi.

İlk başladığımda bunu bilmediğim için resimlerimi olduğu gibi koyuyordum. Ancak sonradan bir de baktım ki, benim hamile göbeğim, bambaşka sitelerde, bambaşka yazıları süslüyor. (Resimlerimdeki blogcuanne damgası bu sebeple ortaya çıktı.)

Çok sefer de yazdığım yazıların yine alakasız sitelerde, link verilmeden, kaynak gösterilmeden yayınlandığını gördüm. İlk başta sinirlendim, uğraşmaya çalıştım. Sonra baktım, takibi mümkün değil. Bıraktım.

Şifre koymadan, herkesin okuyabileceği bir şekilde yazınca bu riski de göze almak gerektiğini kabullendim.

Ancak böylesini görmemiştim.

Benim yazılarımın bazı bölümleri bir başkasının sitesinde, başkasının yazısında…  Yazı güya başkasına, ama bazı paragraflar, noktası virgülüne kadar bana ait. Kimi zaman aylar önce anlattığım bir olay, kimi zaman da birkaç gün önce yazdığım bir yazı, bir süre sonra hooop, bir başka sitede…

Öyle acayip ki… Kişiye özgü detayları (örneğin, benim bir yerde yaşadığım bir olay sırasında insanların bana söylediği şeyler) neden çalıntı, pardon, alıntılar ki bir insan? Neden kendininmiş gibi anlatır?

***

Philadelphia’ya gittiğimizde evinde kaldığımız arkadaşımın eşi Amerikalı. Bu “çalıntı içerik” konusunda konuşurken İngilizcedeki şu sözü söyledi:

Imitation is the highest form of flattery.

Taklit edilmenin onur verici tarafına dikkat çekiyor bu söz. “Demek ki taklit edilmek istenecek gibi yazıyorum” diye mi düşünmeliyim? Ne bileyim, kendi yazdıklarımı başkasının sitesinde, kendi kelimelerimle okumak bana garip geliyor. Kötü bir dejavu gibi 😀

Kötü, çünkü bir insanın yazı üslubu parmak izi gibi bence… Kimsenin üslubu bir başkasınınkiyle aynı olamaz. Benzeyebilir, ama aynı olamaz.

Tutup da başkasının yazısını kendinizinmiş gibi sunarsanız yakışmaz. “Yiğitliğe sığmaz” anlamında yakışmaz demiyorum, güzel olmaz.

Olmuyor da zaten.

Bilen bilir.

12 Yanıt

  1. ben de sana “Imitation is the highest form of flattery.” diyecektim tam sen yazmışsın..
    yazı fotoğraf kopyalanır ama ruh asla!!

  2. Hoppala…Ne acaip bir durum.Sİnirlenmekte haklısın. Bizim yorumları da çalıyorlar mı acaba?:))

  3. ne yapacaksın aciz insanlara ışık tutabiliyorsan yazılarınla ne mutlu sana sen yazmaya devam et onlarda çalsın güzel yazılar paylaşıldıkça daha güzel daha onur verici bence 🙂

  4. ben olsam kimlerin kopyaladığını yayınlarım. böylece o kişi biraz da olsa utanır. Ayrıca seni okuyanlar da öğrenmiş olur ve ona göre davranır.
    Veya belki o kişi şu şu sebeple kopyaladım der, alıntıların kaynağını belirtmek gerektiğini bilmiyordum falan der.. çok mu iyi niyetli oldu ??

  5. ya evet aslında senin göbekli fotoğraflarında aklıma gelmişti bu acaba nasıl güvenerek koyuyor diye sonra ben de fotoğraflarımı gönül rahatlığıyla koydum. hay allah! gerçi benimkiler alıntılanacak şeyler değil ama baksana yazını bile alıntı yapmış ya da tümüyle kullanmışlar. pes!

  6. Sn. blogcu Anne,
    başkalarının yazılarını kendisininmiş gibi web sayfalarında yayımlayanlar ; bende olsam hevesiyle donatılmış , kendi kalemi ve beyninden birşeyler üretemeyen zavallılardır.
    Siz’n sayfanızı çok beğeniyorum; eğitici özelliği çok güzel.
    Sayfanıza sayfamdan bağlantı vermek cesaretini gösterdim. Eğer onada müsaade etmezseniz , lütfen bana bildirin. Sileyimmi ?
    Mehmet Sungur / Saygılarımla

  7. ben de merak ettim kim yazmış,hangilerini “alıntılamış”?

  8. ben de merak ettim, deşifre etmelisin bunları

  9. Bu yazıyı yapan kişiyi deşifre etmekten çok rahatsızlığımı dile getirmek ve okuyucularımı uyarmak için yazdım. O yüzden deşifre etmeyeyim, en azından şimdilik…

    Sevgili SUNGUR – Rica ederim, bağlantı vermeniz beni tabii ki çok memnun eder. Sayfanızı paylaşırsanız ben de sizi takip etme imkanı bulurum.

    • Teşekkür ederim nezaketinize,
      amacım , çok beğendiğim yazılarınızı daha fazla Annelerin okumasına yardımcı olmak.
      Bende 3 aydan beri yazıyorum, …işte öyle kendi dünyamda; bazen şiir , bazen makale ; daha çok kadın hakları ve Kadınımızın daha fazla gerçek yerini toplumda bulabilmesi için karınca kararınca… katkıda bulunmak istiyorum.
      Sayfanızı uzun zamandan beri okumaktayım, yorumların fazlasıyla Bayan’lar tarafından yapıldığı için cesaret edemiyordum yorum yazmaya. Sonra dedim ne olursa olsun… ve yazmaya cesaret edebildim.

      Sayfam : GÖNÜL PENCEREMDEN
      Adres : http://www.mehmetsungur.wordpress.com

      Herşey gönlünüzce olsun
      Saygılarımla

  10. […] önce benim sözlerimi çalan biri olduğundan bahsetmiştim hani… “Taklitlerimden sakınınız” […]

  11. […] olmadı, şaşırtıcı bir şekilde yazılarımı kopyalamaya devam etti, ben de burada Taklitlerimden Sakınınız diye […]

Bir Cevap Yazın

