Kardeş kıskançlığı ve üç yaş krizi hakkında uzman anne görüşleri

"İşin uzmanına sorun"

Hay aklımla bin yaşayayım!

Hayatımda yaptığım en iyi, en akıllıca şey oldu blogu başlatmak.

Dün Deniz’in sinir krizlerinden dert yanmıştım. O kadar güzel yorumlar, o kadar yerinde tespitler geldi ki annelerden, yorumlarda kaybolup gitsinler istemedim. İster tek çocuklu, ister çok çocuklu olsun, aşağıdaki yorumları bırakan annelerin hepsi çok önemli noktalara değinmişler. Benim hiç aklıma gelmeyen tespitlerde bulunmuşlar, Deniz’in ağlamalarının, Derin’in ağlamalarından türüyor olabileceği gibi…

Benim bu yorumlardan çıkardığım özet şu oldu:

  • Deniz’in dellenmelerinde Derin’in gelmesinin mutlaka etkisi vardır, ancak üç yaş çocuğu genel olarak bu tür saldırgan, hırçın davranışlarda bulunabiliyor.
  • Kardeş cephesi açısından bunun tek ilacı ZAMAN
  • Deniz’e birebir vakit ayırmak, ona mümkün olduğunca sevgi göstermek önemli
  • Ancak bunu yaparken kurallardan ödün vermemek lazım

Yorumların ilgili yerlerini kopyalayarak, anlam kaybı olmaması açısından ufak ufak düzelterek ve Türkçe karakter kullanarak aşağıda yayınlıyorum.

Pratik Anne, Hayal, ElfAna, Kendi İzini Süren Deli, Bahar, Berna, JasminGreenTea, Acı Kahvem, Uzaylı Anne, Guguk Kuşu, EkoMom, Deniz, Özlem, Bahar, Açalya, Işıl – hepinize çok teşekkür ederim. Sadece kendi adıma değil, bu paylaşımlarınızdan çok faydalanacaklarına inandığım, benim durumumda olan birçok anne adına.

Önümüzdeki Salı günü Deniz’in öğretmeni ve okuldaki psikolog ile bir toplantı yapacağız. Oradan çıkacak sonuçları da paylaşacağım.

* [Bu sorunları atlatmada en önemli birinci nokta] kurallarınızdan hiçbir zaman taviz vermeyin. Fakat çok gerekli değilse de çocuğunuzla inatlaşmayın. Önemli ikinci nokta kardeşi kollayın, ona zarar gelmesin. Üçüncü nokta gün içi kısa da olsa belli bir süre Deniz’e birebir özel vakit ayır. Ona bol bol onu çok sevdiğini söyle. Onun yaptıklarını takdir et. Belli bir sure sonra evdeki ilginin tamamının onun üstüne olmayacağına alışacak. … Önümüzdeki hafta veya bir sonraki aya bu durumlar düzelmezse ümitsizliğini yitirme. Kurallarını bildiğin gibi uygula. Gerekirse büyük insan gibi [Deniz’i] al karşına konuş.

* [Biz de bizim büyük kızın] öğretmeniyle telefonda saatler geçirdik, toplantılar yaptık, onun önerdiği ve tanıyınca çok sevdiğim bir çocuk psikiyatristi ile saatlerce konuştuk. Sonunda çözüldü çok şükür. Ama zaman çözdü belki de. Hala süper değil, oyuncak meselelerinde mesela. Ama o onuncu oyuncağı almak için kardeşine diğer 9 taneden birini teklif edip isterse değişiyorlar, vs vs. Hala sıklıkla bu bizim uyarımızla oluyor. Ama bir yetişkin gibi davranmasını istemek haksızlık olur değil mi, daha o da bebek…

* [Anlattıkların kadarıyla] benim gözlemlediğim [Deniz] tipik bir üç yaş çocuğu. İtirazları, agresif ve sinirli tutumları, diğer arkadaşlarının anlattıkları olabilir, TV’ye kaçamak bakışlar olabilir. İlgi istediği muhakkak, yine de kısa bir dönem oluyor tüm bunlar.

* Freud’a ne yaptık da çocuklarımız böyle oldu? kitabında anlattığın tabloya uygun birkaç kelam vardı. Kitabi bilgi de olsa diyordu ki:
Sen abisin, ablasın, artık büyüdün vs vs gibi çocuğu çocukluktan çıkaracak söylemler
Hatta ona kardeşinin geldiğini hissettirmeyecek kadar ilgi…
İşe yaramaz…
İlgi bölündü ve bir acı yaşıyor
Acısını fark ettirin
Acı yaşadığını anlasın
Duygusuyla yüzleşsin

Sahiplenmek de çocuğun bu acıyı elimine etmeye çalışma yollarından biriymiş…

* Kardeş olsun olmasın bu çocukların hepsi aynı. Sabiha Paktuna Keskin diyor ki, kardeşini kıskanması normal. Normal olmayan kardeşine vurması. Kardeşinin resmini yaptırıp sonra da yırttırabilirsiniz ya da sinirini, hırsını yastıktan çıkarttırabilirsiniz diyor.

* [Bizde de] kardeş henüz 3 aylık. Anlayışlı olmakla bu krizlere müsamaha göstermemek arasında çok gel git yaşandı bizde de. Hala geçmedi, azaldı ama yerine yenileri geldi. Mesela söz dinlememe ve umursamama (çünkü bunun bizi delirttiğini biliyor). Yani işin özü, kardeşe kafa bozulduğu anda (ki bu birlikte geçirilmiş epey “kaliteli” zaman sonrası bile olabiliyor) bizim kırmızı düğmelerimize basmaya çalışıyor. Çözüm ne, bilmiyorum, en çok pratik anne’nin söyledikleri aklıma yatıyor. Hayat evde normale döndükçe abi de normalleşiyor. A, bir de Derin biraz daha büyüyüp Deniz’e gülücükler atmaya başladığında Deniz onunla bir bağ kuracak göreceksin. Abiyi görür görmez gülmeye ve heyecanlanmaya başlayacak, bu da büyüğü çok havaya sokacak.

* Her şeyden önce [büyük çocuğumuza] “tacını“ kaybetmediğini, hala evin Prensesi/ Prensi olduğu inancını vermeliyiz. Ona yeni doğan bebeğimizin bakımında görevler vererek onu “benim” kardeşimdir, o benimdir, ben onun büyük kardeşiyim, ben onu koruyabilirim duyguları verebilmek çok önemlidir. Onu bebeğimizin bütün bakımına ortak yapmaya çalışmalıyız.
Bazen hırçınlanarak fiziksel güç kullanıyorsa “kimseleri dövmek için değil” sitem sinyalleri vermek istiyordur. Beni neden anlamıyorsunuz? Hani bendim senin her şeyin? Şimdi ne oldu birden böyle. Söylesene!! Hani bendim senin ilk göz ağrın!! sorularını dile getirmek istiyordur.
Kendisine yapılan “haksızlığı” kabul edemediğini ve karşılığında Anne ve Baba’yı bilinçli olarak değil, bilinçaltındaki duygularıyla cezalandırmak istiyordur.

Ziyarete gelen dostlarımız da bize yardımcı olabilirler. Yeni doğan bebekle daha az ilgilenmeye özen göstererek, daha çok [büyük] çocuğumuzun ilgi odağı olduğunu ifade etmekle, bebeğimize getirdikleri hediyeleri öyle “şov” yaparca teşhir etmemeleri önemlidir. Hatta [büyük] çocuğumuza bir hediye getirmeleri daha da etkili olur.

* Üstüne alınma bu durumu. Derin’den dolayı Deniz’e haksızlık yaptığını, eksik bıraktığını, o sebepten böyle olduğunu düşünmek seni daha çok yıpratır. Bu dönemde yapılabilecek tek şey sabırla beklemek.

* Nedense böyle olayları yaşadığımızda hep sadece kendi başımıza geldi sanırız ama öyle değil, bunlar sıklıkla yaşanan şeyler. Kendini kötü hissetme. Kardeşiyle ilgili olması muhtemel. Bence bu konuda oldukça tutarlı davranmalısın. Bir daha böyle davranmaması gerektiğini anlamalı yoksa baş etmen mümkün olmaz ve o bunu hep kullanır. Dolayısıyla “5 dakika sonra kalkacağız” deniyorsa buna 1 dakika bile ilave edilmemeli, fiziksel dışavurumların ise yanlışlığı mutlaka anlatılmalı. Şimdilik hareketleri tepkisel olabilir ama müsaade edilmeye devam edilirse karakter halini alabilir.

* Geçici bir dönem bu. Zaman zaman sabrının sonuna geldiğini hissedeceksin. İşte o zamanlar kendine izin ver. Çocukları bırak nefes al, enerji topla. Sen kendine yardım etmezsen çocuklarına yardım edemezsin çünkü.

* Bu ağlamaları Derin’in koliğinden kalmış olabilir. Hani çok ağlıyordu, susmuyordu, uyumuyordu, sen sürekli onu kucağında taşıyordun sussun diye. Belki Deniz de demiştir ki kendi kendine ben de böyle ağlarsam benim de her istediğimi yaparlar, bana da ilgi gösterirler. Çocuk aklı işte.

* 3 yaş çocuğu genelde böyle… Kişilik bulmaya çalışıyorlar, çevrelerinde olup bitenin daha çok farkına varıyorlar, başkaları da onların farkına varsın istiyorlar…Tek çocuklular siz çok çocuklularla karşılaştırılamaz elbette, ama bizler de yaşıyoruz bu sorunları zaman zaman… Elbette Derin’in gelmesi de etkilemiştir, ama anlattığın şeyleri bizimkinde de yaşadığımız oluyor, bazen tanıyamıyorum onu… Geçecek!

* Bence hem yaşın getirdiği bir şey var, hem de kardeş gelmesinin, onlara ayırabildiğimiz zamanın, ilginin ikiye bölünmüş olmasından kaynaklandığını düşünüyorum ben. Böyle zamanlarda Defne’yle birebir daha çok vakit geçirmeye çalışıyorum, onun sevdiği şeylere daha fazla vakit ayırmaya çalıştığımda o da daha keyifli oluyor. Daha önce anlattıklarından hatırladığım kadarıyla Deniz tüm gün okula gidiyordu, değil mi? Belki bir süre yarım gün gitse, birlikte daha çok vakit geçirseniz. Aklıma gelen çözümlerden biri bu.

Paylaşın:

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

8 Yanıt

  1. Daha onceki yazilarimin linklerini de ekliyorum musadenle (musade etmezsen yorumlardan silersin manasinda). 🙂

    http://www.pratikanne.com/2008/12/iki-karde-paylama-ve-kskanlk.html

    http://www.pratikanne.com/2008/12/paylama-ve-kskanlk-blm-2-ikinci-6-ay.html

    http://www.pratikanne.com/2009/05/kardeslerde-paylasma-ve-kskanclk-15.html

    Onunde kolay olmayan bir surec var. Simdi ne kadar rahatsam, o zamanlar o kadar kafasi karisik ve kaybolmus olduguma eminim. Arada kendine izin ver, nefes al diyen annenin tavsiyesi cok onemli. 🙂

  2. Sevgili Elif Kardeşim,
    gecenin bu saatinde yazmak ihtiyacını hiseddimse (?) bunu Siz’in Medeni ve uygar davranışınız etkilemiştir..inanın bana…samimi söylüyorum…!

    Ayrıca bütün Yorum yazan arkadaşlara çok teşekkür etmek istiyorum..müsaadenizle (!)

    Yinede tavsiye ediyorum (!) ….Çocuğunuzun en iyi “sağlık uzmanı Siz olun” onu başkalarının “soru”larıyla muhatap etmemeye çalışın. O… son başvuracağınız nokta olsun.

    acikahvem 12/06/2010 0.37

  3. Postlarini ben de merakla ve heyecanla takip ediyorum. Malum birkac hafta icinde aramiza ikinci bebegimiz katilacak. Gerci benim oglum 4bucuk yaisnda ama sagolsun halen bol tantrumlu bir hayat gecirtir bize:) Cok kolayliklar size. Gelen yorumlar harika bu arada…

  4. Rahatladığına çok sevindim.

  5. yazılarını arada sırada okuyorum.. Keyif verici Anneliği senden öğreneceğimm sanırım :))

  6. PRATİK ANNE – bu yazılarını Derin’i beklerken okumuştum. Şimdi Derin geldikten sonra okumak başka bir bakış açısı verdi bana. Sağ ol.

    ACI KAHVEM – Teşekkür ederim. Doktor konusuna gelince — benim “konunun uzmanı” birinden görüş almak istememin sebebi Deniz’i “düzeltmek” değil, bu sorunları nasıl aşacağımız konusunda yardım almak. Ancak belki ona bile gerek kalmayacak, okuldan alacağımız yardım yeterli olacak, bilemiyorum.

    ESRA – Kolaylıklar diliyorum, hem doğumda, hem sonrasında…

    AÇALYA – Teşekkürler

    SEYHAN – Teşekkür ederim 🙂

  7. Ben almanyadan sevgi, gercekten cok guzel bir blog, eger twitter veya facebook sayfasi varsa hemen
    ekliycegim.

Bir Cevap Yazın

