Tamam mı, devam mı ikilemi…

“Dünya varmış!.. derken” diye sızlandıktan sonra evden çıkmıştım. Bütün gün internet başında değildim. Akşam eve geldim ki bir sürü yorum, bir o kadar da e-mail. Hepsini tek tek okudum, kafamda bir yerlere yerleştirmeye çalıştım. Ve karar verdim: Kızla konuşup, tepkisine göre hareket edecektim.

Eve geldikten sonra odasına çıktım. Sigara paketi de, çakmak da aynı yerde duruyordu. Sigara içip içmediğini sordum, gayet rahat bir şekilde “içiyorum” dedi. Görüşmemizde bana neden “içmiyorum” dediğini sorduğumda da “görüşmemizde sormadın” diye cevap verdi.

Dumur oldum. Kendimden emin olamadım. Hakikaten sormamış olmam mümkün mü? Benim için bu kadar önemli olan bir konuyu atlamam söz konusu olabilir mi? Yoksa bir sürü adayla konuşup görüştükten sonra aklımı peynir ekmekle yedim ve hakikaten bu kıza sormayı atladım mı?

Emin olamıyorum. Gözümün önüne salonda oturuşumuz, benim soruyu yöneltişim ve onun cevap verişi geliyor. Ama bir yandan da “Acaba başkası mıydı?” diye düşünüyorum. (Bakıcı arayanların kulağına küpe: Adayların özelliklerini hafızanıza kaydetmekle yetinmeyin. Kâğıda tek tek dökün. Ben bundan sonra öyle yapacağım!)

Sanırım kesin cevabı hiçbir zaman bilemeyeceğim. Ancak ona inanmadım değil, çünkü sigara içtiğini de, sigarasını da hiçbir şekilde saklama ihtiyacı hissetmediği gibi onunla kendimce “yüzleştiğimde” gözünü bile kırpmadan, gayet rahat bir şekilde cevap verdi bana…

Dolayısıyla “Acaba belki de yalan söylememiş olabilir de ben hakikaten sormayı atlamış olabilir miyim ki???” diye düşünüyorum.

Sigara konusuna gelince… Neredeyse fanatizm boyutunda karşı olduğumu bilmeyen yok herhalde. Annemle babam son bir iki seneye kadar öyle ciddi tiryakilerdi ki, beni de, kız kardeşimi de nefret ettirdiler. Pasif içicilik konusunda toplumda bu kadar az bilinç olmasına hayret ediyor, anne-babaların, anneanne-dedelerin çocuklarının yanında, arabada, parkta sigara içmelerini anlayamıyorum.

Ancak, işte Türkiye gerçeği, etrafımda o kadar çok içen, o kadar çok bırakamayan var ki, istediğim kadar “ben nefret ediyorum” diyeyim, onu vazgeçiremeyeceğim. Böyle bir gücüm de, hakkım da yok.

Eğer bu kızcağız bana görüşmemizde “sigara içiyorum” deseydi o görüşme orada sonlanmış olacaktı, orası kesin. Daha fazla soru bile sormayacaktım.

Şimdi, henüz bir hafta olmadı başlayalı, ama güzel bir ahenk yakaladık. Şu son zamanlarda öyle hikâyeler duydum ki herkesten (ki birçoğu da burada paylaşıldı), istediğimize yakın birisini bulmuşken geri göndermek konusunda tereddüt yaşıyorum.

Beklentilerimi söyledim: Evin içinde içemezsin. Çocukların yanında, parka bahçeye bile çıksan kesinlikle içemezsin. Akşamları terasta, ya da canın isterse bahçeye inip içebilirsin. Gündüz içmen halinde ellerini yıkayıp, t-shirtünü değiştirip dişini fırçalamalısın (ancak gündüz içmemeni tercih ediyorum!)

Daha fazla kısıtlamaya çalışıp “ya sigara, ya ben” demeye kalkışmanın onu yine (ya da gerçekten) yalan söylemeye iteceğini düşündüğümden ileri gitmek istemedim.

Zaten çok dikkat ettiğini, günde 2-3 tane içtiğini, ve çocukların yanında kesinlikle içmediğini söyledi.

Düşündüm. Bu kız üç gündür bizim evimizde, ve ben paketi görene kadar onu sigara içmiyor sanıyordum. Demek ki gerçekten dikkat ediyor.

Sonuç olarak, ona, daha doğrusu kendime bir şans daha veriyorum.

26 Yanıt

  1. Bence dogrusunu yapmissin. Bakalim neler olacak.

  2. oh ya,iyi olmuş.hadi hayırlsı.

  3. Elifcim,
    Bence de dogru karar vermissin. sigara konusu karsilikli cozulebilecek bir konu, ki az icerse zaten sorun yok.Evdeki ahenk cok daha onemli, kaninin isinmasi, onun senin evine isinmasi cok daha onemli konular. Herkes ikinci sansi hak eder. Eger sigarayi cogaltirsa o zaman isler degisir.

  4. hayirlisi olsun elifcigim, ama kafanin biraz olsun rahatlamasina cok sevindim 🙂

  5. Elif,

    Güzel bir konuşma olmuş; dediğin gibi, sigara içilmesi anlaşılmayacak bir konu değil. Demek ki dikkatli.

    Bol şans!

  6. İyi etmişsin Elif. Gerçekten de atlamış olabilirsin belki de sigara konusunu. O yüzden bir şans daha verip bu konudaki şartlarını dile getirmiş olman en doğrusu.Sigara konusuna gelince evet keşke insanlar içmese. Sigara konusunda ben de aşırı derecede katıyım ama madem bu kız özen gösteriyor ve dediğin gibi paketi görmesen sigara içtiğini bile anlamamıştın o zaman devam et.

  7. şeytanın avukatlığını yapmak istemiyorum ama evden çalışırken beş bakıcı değiştirdikten sonra işi bırakarak bakıcı sorununu çözmüş bir kişi olarak olumlu da konuşamayacağım. ilk bakıcımızla hşkayemiz hemen hemen aynı başlamıştı. tuvalette içilen sigara ve “görüşmede sormadın ki” yalanı. yalanı diyorum çünkü biz eşimle işyerinde işe alım mülakatı deneyimimiz olduğu için bütün görüşmeleri kaydetmiştik (ben de short hand bildiğim için üşenmeyip) ve kıza işte görüşme notların burada, sigara içip içmediğini üzerine basa basa sormuştuk ve hayır demiştin dedik. aldığımız cevap ama öyle iyice tiryakisi değilim, günde bir iki tane demişti, güvensizlik yüzünden onunla devam etmedik. yine elektriğimizin uyuştuğu başka bir bakıcı ile yine sigaranın özellikle sorulduğu ve red cevabı alındığı başka bir görüşme, bu sefer işi çok istediği için evet demiş, birkaç gün sonra yine sizin söylediğiniz tedbirlerle ona taviz verişimiz. nasıl sonuçlandı biliyor musunuz? benim ve bebeğimin ona alışması, aslında onun günde bir iki sigara falan içmediğinin, iyiden iyiye tiryaki olduğunun anlaşılması (önceden çalıştığı evlerde anne çalıştığı için yalanı ortaya çıkmamış) ve “kızın bana alıştı, ben gitsem benim gibi içen ve içmediğini söyleyen bir başkası gelecek, herkes içiyor bu zıkkımı, onsuz çalışılmaz, beni çıkarırsan ortada kalırsın) duygusal şantajı ve benim resti çekmemle….
    diyeceğim, sormadın ki çok klasik bir yalan, umarım öyle olmaz ama göreceksiniz o sigaraların sayısı artacak, tedbirler de zamanla sallanacak, sallanmasa da uygulanması aranızda gözle görülür bir gerginlik yaratacak, çünkü 3 gün kendine hakim olmak bir şey, bunun aylarca sürmesi başka bir şey, bir de, madem sigaranın sorun olduğunu aklına getirmedi, saklamak istemiyordu, neden banyoda/tuvalette içti diye sormazlar mı adama? duman evde kalıyor sonuçta? sigara içtiğini saklama gereği duymasa bahçeye çıkması gerekmez miydi?
    çocuk sahibi olunca eşim evde sigara içmeyi bırakmıştı. gündüzleri işte içiyor, eve gelince söylediğiniz gibi dişini fırçalıyor ve üzerini değiştiriyordu. ve bu zor birşey. insanın ancak kendi çocuğu için katlanabilecği birşey. ama eşim bu fedakarlığı yapmışken, biz organik beslenme falan diye kasarken, bakıcının keyfi yüzünden kızımızın sürekli kanserojene maruz kalmasını istemedik. sigaradan söz ediyoruz burada, hani kanser riski konusunda doktorların bile ilk sordukları şeyden, içiyorsanız gerisi boş dedikleri şeyden (saç emiyor o dumanı, lal bakıcı üzerini değiştirse bile onun kucağına gidince hapşuruyordu).
    vesselam, genç kızların çoğu içiyor bu mereti. ben hem genç hem de ağzına koymayanına denk gelmemiştim, sahiden içmeyenler annem yaşındaydı (ve küçük bir kızın peşinden gün boyu koşamıyorlardı) dolayısıyla bakıcı maceramız sonlandı. sizin iki çocuğunuz olduğu için bu gemiyi yürütmeniz daha elzem gibi görünüyor, sizi anlıyorum. ama kendinizi suçlamayın lütfen. eminim sormuşsunuzdur sigara içiyor musun diye, o da basbayağı hayır demiştir ve muhtemelen günde 2-3 tanenin içmek olmadığını düşünüyordur. (buna da sık rastlıyorum, sokaktaki sigara içmiyorum diyen adamlar, paket taımamayı kast ediyorlar, nasılsa ikram edildiğinde herkes yakıyor bir tane)
    bu işin çözümü sanırım amerika’da olduğu gibi, sigara içenlerin ikinci sınıf vatandaş, basbayağı “ahmak” muamalesi görmesi. bu da zamanla olacak bir şey. içmeyenler bu kadar azınlıktayken o iş de zor yani.

  8. Senin için en iyisini yapmıssın Elif. Sonuçta bu durum senin içine en sinen durum. Bakarsın duruma artık.. Biraz rahat günler yaşa da:) Yaşasın bakıcılar ben de istiyorum bir tane..

  9. Merhaba Elif .. Umarım bakıcı sorununu rahatlıkla cözersin .. senın siteni bırcok bilgili ınsan takıp ettıgınden ve senın de bırcok konuya cok ıyı vakıf oldugundan bır sıkıtnımı sızlerle paylasmak ıstıyorum .. ben oglum 3.620 gram dogdu sonrasında 4 gun ıcınde 3.240 a dustu 38 gunluk ve 3.830 gram .. lineer bır sekılde gelısseydı 4.720 gram olurmus dıyor doktorlar ..her doktor mama takvıyesı yapın sütün yetmıyor diyor .. aptamıl 1 ı onerdıler ..sabahları sütüm cok ıyı ama öğleden sonra bırkac damla oluyor .. cok ınat ettım .. rezene hosaf ısırgan etler neler neler yemedıgım ıcmedıgım sey kalmadı .. malt ıcecegı humana cayları cörekotu yagları .. ama cocuk cok aglıyor ve sütün bır turlu yetmıyor..senın bu kadar sorunun varken mesgul etmek ıstemıyorum ama ne yapabılecegım hakkında cok ümitsiz ve kararsızım .. her süt seansından sonra sabah harıc mama verıyorum 45 cc artık ama bu sefer ne kadar cok emzırırsen o kadar cok süt gelır döngüsünün gerceklesmeyecegınden mamayala mıdesının doldugundan daha az emecegınden korkuyorum .. biberona alısmasın dıye kasıkla verıyorum .. süt olsun dıye yemekten ıcmekten kilo vermek yerıne 4 kilo aldım daha lohusayken .. bana sen ve okuyucuların yorumlarınızla ve deneyımlerınızle yardımcı olabılırsenız cok sevınrım ..

  10. Sigarayı bıraktığım andan beri o kadar nefret ediyorumki, annem bazen laf çarpıyor birisinin çocuk yetiştirmesinden bahsederken, “çocuğunu her yere götürürdü, sigara takıntısı yoktu” diye. Cidden acayip sigara takıntım var. Ama bundan 33 ay önce bebeğimi 4 aylıkken ilk bakıcıya bıraktığımda, sigara içtiğini ozaman biliyormuydum, yoksa sonradanmı öğrendim hatırlayamıyorum, hiç sormadım. Sigara içiyorsa ona bırakmam diye hiç düşünmedim de. Çünkü çocuğumu dövmeyeceğini, güzel güzel yemekler yedireceğini, çocuğuma bağırmayacağını, çocuğumun güvende olacağını biliyordum(yani böyle düşünüyordum). (O sıralarda o kadar çok duymuş ve okumuştumki kötü bakıcı haberlerini, sigara çok sonlara kalmıştı) sonra bizi yüz üstü bırakınca , ikinci bakıcıyı arayınca, hiç tanımadığım bir insana çocuğumu bırakıp gitmek düşüncesi beni kahrederken, ben bir köşede eşim bir köşede kara kara düşünüp ağlarken, görüştüğümüz iki bakıcının da sigara içip içmediğini sormadım. Ona vurmasınlar, bağırmasınlar, sağlıklı yedirsinler diyordum. Allah’a çok şükürde ,( oğlu arada bir balkonda ve tuvalette içiyordu)şimdiki bakıcımızın evinde sigara kokusu falan hiç yok. Eşim sağolsun pencerenin önünde içiyor, balkonun önünde içiyor, içme diyorum, kızını düşün diyorum 3 yıldır. (şimdi ilaç kullanıyor, bırakırsa evimde sigara içirttirmeyi düşünmüyorum kesinlikle ama çok zor.)
    Sigara içene bu kadar ön yargılı olmayın. (hayır gocunmuyorum geçmişim için :)) ) İki bakıcı arasında (22 Nisan, 15 Haziran arasında) ablam baktı kızıma. Günde 3 pakete yakın içtiğini söylemiştim dün. Ben sabah evden çıkıp, öğle tatili için eve gidene kadar bir sigara dahi içmedi, kızımın yanından ayrılmadı. Her sigara içen kuralları çiğneyecek diye bir kural yok. Sen şimdi evdesin, sürekli gözlemleme fırsatın olacak. O yüzden bence daha rahat olmasın. Bırakıp gitmeyeceksin. Bırakıp gittiğin bir gün güvenini kötüye kullanırsa ozaman düşünürsün. Şimdi bence doğru bir karar vermişsin. Bir sonraki gelen köpeği sevmeyecekti, öbürü yanınızda kalmayacaktı, öbürü temiz olmayacaktı falan. :)) Bence bir tek sigara için, (onuda kontrol altında tutabilirsiniz) kafanı takma. Evde içmeyecek nede olsa.

  11. elicim, en doğpru kararı sen verirsin
    biz ne kadar burada yırtınırsak boş
    zaman da sana yardımcı olacaktır

    ben sigara düşmanlığı ve nefreti konusunda bir ben, bir orhan kural bir de yurtsan atakan var sanırdım:) ne mutlu ki sen de varsın:)

    belki bakıcı konusunda benim de bir zamanlar yazdığım postu okumuşsundur. bu konularda herkesin bir hikayesi var:
    benim görüştüğüm son aday aynen sigara konusunda benim erenköy tren istasyonunda küt diye düşüp bayılmama sebep olmuştu.
    bütün ümitlerimin tükendiği bir anda bu adayla karşılamış, bütün sorularıma olumlu, istediğim yanıtları almış, hatta aralarda eşimle göz göze gelip ok.leşmiştik bile.. son anda aklıma gelip (o kadar mükemmeldik ki her şey zaten hayır cevabını vereceğini sanarak) haa sen sigara içiyor musun sorusunu sordum. evet ama balkonda içerim yanıtını alınca bizim de görüşme sona erdi. ben de kendimi yerde buldum.
    sigara konusu bence taviz verilecek bir konu değil. tabii bu benim görüşüm. seni bağlamaz. elektrik de denen bir şey var. senin ve çocuklar için…
    tutuyorsa belki bir süreliğine göz ardı edilebeilir.
    benim tek takıldığım şey balkonda bile içecek olsalar o an için çocuktan ayrı kalacak olmaları olmuştu. sen sadece akşam diyerek bir nebze bunu da netleştirmişsin..bu da güzel bir şey
    bakıcıyla ilgili umarım hep olumlu haberleri alırız.
    sevgiyle mutlu ve huzurlu kalın:)

  12. BENCE DE İYİ YAPMIŞSIN. kURALLARI BAŞTAN NETLEŞTİRMEKTE FAYDA VAR. İNAN HEPSİNDE BİR FALSO OLUYOR. YA DA ANNE OLARAK BİZLER FAZLA TAKILIYORUZ. YİNE DE BENCE DİKKATLİ OLMAKTA FAYDA VAR.

  13. Benim ilk bakıcı tecrübemde aynı durum oldu. Kesin sigara içmeyen birisini aradığım halde sigara içeni hiç sormadan tercih etmişim. Ben fark ettiğimde iş işten geçmişti ve birbirimize alışmıştık. Bir gün evden çıktım, işe doğru gidiyorum bir anda “eve dön nuran” diye bir ses duydum içimden. Eve döndüğümde salonun ortasında sigara içiyordu bakıcı ki benim yanımda çok dikkat ederdi. Emincan uyuyunca balkonda içer, hemen dişlerini fırçalardı. İç sesine kulak ver derim. Sevgiler.

  14. kesinlikle göndermelisin bence,ben hamile kalmadan önce içiyordum,çoook canım istemesine rağmen içmedim içmiycem de doğumdan sonra,sen içmediğin için bilmiyorsun anladığım kadarıyla.ben bile kendi çocuğumun yanında ya kendimi tutamaz da birgün 1 tane içersem diye korkuyorum(ki bu mümkün değil onun beni öyle görmesine asla izin vermem)ve bu kadın çocukların annesi değil bu kadar hassas davranmıycak,yakabilir 1 tane ne olacak deyip.
    Benim annem babam içerdi,ablamla bende içiyorduk,sadece kardeşim içmiyor allahtan.babam akciğer kanseri ve onların bize sadece bu konuda da olsa kötü örnek olduklarını düşünüyorum.kesinlikle ya sen ya sigara.

  15. Bu yorumum HILAL’e olacak,

    Seni okurken icim burkuldu. Kizim bes aylik ve senin gibi benim de sut problemlerim oldu ve ayni senin gibi ben de inatla vermedim mama. Inan geliyor sut, yeterki inatla ve israrla devam et. Ingilizce biliyorsan http://www.kellymom.com‘a bakabilirsin, bana cok yardimci olmustu. Onun disinda hemen aklima gelen bir iki seyi soyleyeyim.

    Sutun olusmasi ve disari cikmasi icin iki hormon rol oynuyor. Prolaktin ve oksitosin. Prolaktin sutu yapan hormon ve memenin uyarilmasiyla dogru orantili. Ne kadar emzirirsen o kadar sutun olur lafi ordan. Hatta evlat edinen bazi kadinlarin cocuklariyla bag kurabilmak icin memelerini stimule ettiklerini ve sonrasinda da emzirebildiklerini okumustum bir yerde. Digeri sutun disari birakilmasini sagliyor. Yani bir kadinin sutu olabilir fakat disari cikmiyor olabilir. Bu yuzden stresten uzak durmak lazim.

    Sana en buyuk tavsiyem BOL BOL ve SIK SIK emzirmen. Bana ‘La Leche’ den konustugum gonullu yataga gir bebeginle ve basbasa zaman gecirin ve onun istemesini beklemeden emzir demisti. Bir ikinci onemli sey de her emzirmeden sonra goguslerini pompayla bosaltman. Sutun gelip gelmemesi onemli degil. Gogusler tamamen bosalmazsa, goguslerde hala bir miktar sut oldugundan uretim yavas oluyor. tam bosalma saglanirsa vucut alarma geciyor yavru ac kalmasin diye.

    Ogleden sonra sutun azalmasi normal. En fazla sut gece ve abaha karsi oluyor cunku. Bunlar moralini bozmasin. Hem makinanin cekim gucu bebeginki kadar guclu ve etkili degil. makinayla iki damla sut gelirken, bebegimin bi bes dakika filan emdigi olurdu.

    Bana disardan verdigin mama miktari kadar vucudun daha az sut yapar demisti ebem. Sabirla ve inatla bu isin ustesinden bebeginle birlikte gelecegine inaniyorum. Bol sanslar…

    • sagıyorum ama makıneyle gelmıyor .. ben de psıkolojı mezunuyum gelısım psıkoljısınde hepsını gordum emzırme egıtımı de aldım .. ama yok malesef emzırıyorum ve ardından mama .. dua edın sütüm yetsın ve mamayı bırakayım ..

      • Hilal’cim,
        Makineyle sutu sagmak sut elde etmek icin degil memeleri uyarmak icin. Bunun yerine bebegini SIK SIK emzirmek de cok ise yariyor. Ben bebegim uc aylikken adet gordum ve hormonlarin birbirini etkilemesinden sutum inanilmaz azaldi. Gece iki saatte bir kalkip once emziriyor sonra da hicbirsey gelmemesine ragmen 15’er dakika goguslerimi sagiyordum. Baska isi gucu herseyi birakmis saat basi emzirmek ve sagmakla ugrasiyordum. Bir damla bile gelmiyordu ama duzeldi iste. Seninki de yoluna girer, kolay gelsin.

  16. Ona biraz zaman vermen iyi olmuş, yakından izlemeye devam

  17. bayaadır takip edemiyodum,noolmuş burası böyle yaw:)
    yazıları şöyle bi skim-scan yapabildim ve bu bakıcı olayına yorum yapmazsam çatlardım (yorumları okuyamadım,”e ben de aynı şeyi demiştim zaten” diyeceklerden özür)
    öncelikle kimsenin ekmeğiyle oynamak istemem onu bi baştan belirtiim ama hatun kişi direk gözünün içine baka baka sana yalan söylemiş bence ve yalanla başlayan bi ilişkiden hayır gelmez,bundan sonra nasıl güveneceksin ki neyin yalan neyin gerçek olduğunu bilemeden?bence sigara içmesi çok büyük bir sorun değil,ayrıca bir şekilde çözülebilir de, ama yalan söylemesi kabul edilemez ve çözülemez bir sorun,bu biiir
    ikincisi daha 1 hafta olmuş,sigara haricinde çok iyi anlaştığınızı söyleyemezsin henüz,minimum 1 ayda tanıyabilirsin,o zamana kadar da gözün üzerinde olur ve sonra baktın ki gerçekten de sigara konusunda hassas davranıyor,ondan sonra devam dersin,ama bence şu yalan konusunda da baştan bi konuşma yapman lazım, misal “herkes hata yapabilir, bir hata yaptığında benimle paylaş,birlikte çözelim,ama hatanı yalanla kapatmaya çalışırsan bla bla vs.vs” gibi…
    öyle işte

  18. hilal’e.. emzirmedğin sürece sütünü sağmalısın evet bu iş için makina çokk önemli bir kaç makinada sütüm gelmemesine rağmen doğru makinayı bulunca ben ble şaşırdım nasıl süt geldine …gelmio die dşünme sağ..sağ.. sağğ emzir emzir emzir ..özellkle gece çok sık kalkarak …sevgler:)

  19. Bir yandan “Yahu, ben sigara içmiyorum, annemler içerken onlara söylenirdim, şimdi neden çocuğuma sigara içen birisi baksın ki?!” diye düşünüyorum, bir yandan da kusursuz birini bulmanın ne kadar zor olduğunu anlıyorum. Biraz daha süre tanıyacağım ikimize de…

    SEZEN – yazdıklarını çok dikkatli okudum ve bizim gidişatımızın seninkine benzememesini umuyorum. Ancak şunu da söyleyeyim, çok iyimser değilim bu konuda… Zaman seni haklı çıkarabilir.

    GÜRKAN – Hoş geri geldin 🙂 “Burası ne olmuş” yorumunu iltifat olarak algılıyorum, doğru mu yapıyorum? 😀 Yalan konusunda haklısın, ve yalan söylediğinden yüzde 100 emin olsaydım sanırım şu an burada olamazdı, ancak burada benim de kusurum var gibi görünüyor. Katılıyorum, bir hafta kısa bir süre. Biraz daha zaman tanıyıp öyle karar vermeli.

Bir Cevap Yazın

