Sigara tüketimi düşmüşmüş. Pöh!

Kapalı alanlarda sigara içme yasağının yürürlüğe girdiği 19 Temmuz 2009 tarihinden bu yana geçen bir yılda sadece İstanbul’da bakın neler olmuş:

  • 750 eğitici eğitimlerini tamamlayarak sahaya çıkmış; 85-120 arasında denetim ekibi kurulmuş.
  • Ekipler 93 bin 894 adet denetim gerçekleştirmiş.
  • 3 bin 196 işyeri yasağa uymamış.
  • Yasağa uymayan vatandaşlardan, 2 bin 796 kişiye ceza uygulanmış.
  • Yukarıdaki rakamlar, İstanbul’un büyüklüğü dikkate alındığında çok büyük rakamlar değilmiş.
  • Astım krizleri, üst solunum ve alt solunum yolu enfeksiyonu olmak üzere 11 tane hastalığın, sabit hastanelerimize başvuru oranları tespit edilmiş. Ve acil servislere, 178 bin daha az başvuru olduğu ortaya çıkmış.
  • 2005 yılından itibaren, 2010 yılında en düşük sigara tüketimi gerçekleşmiş.
  • İstanbul genelinde 12 milyon 108 bin 600 TL, Türkiye genelinde 96 milyon 100 bin TL ilaç maliyeti kazanılmış.

Sigara yasağı gündeme geldiği zaman “Yandık, bittik. İşletmeler mahvolur, kimse kafeye restorana uğramaz, herkes evinde oturur, sigara içer” diye yapılan veryansınlar boşa çıkmış. Nitekim:

  • Sigara yasağının henüz uygulamaya girmediği Aralık 2008’de Türkiye genelinde 472 bin 250 olan işletme sayısı, yasağın yaklaşık bir yıldır uygulandığı Nisan 2010’da 8 bin 388 yeni işletmenin açılmasıyla 480 bin 638’e yükselmiş.
  • Söz konusu işletmelerin ödediği vergi matrahı da Aralık 2008’de 61 milyon 855 bin 972 TL’den Aralık 2009’da 63 milyon 734 bin 192 TL’ye çıkmış.

Şimdi, sigara içenler beni topa tutacaklar ama, ben tatmin olmuş değilim.

Evet, sigara tüketiminde azalma olmuş, güzel. Benim etrafımda bile sırf sigara yasağı yüzünden bırakan iki kişi var: annem ve babam. Dolayısıyla ben bu işten doğrudan fayda görmüş bir insan olarak mutluyum.

Ama… Bir kafeye, pastaneye gittiğim zaman açık alanda rahat rahat oturabiliyor muyum? Hayır.

İşletmeler yasağın neresini nasıl deleceklerini şaşırmış haldeler. Sözüm ona üç tarafı kapalı alanlarda içilmeyecekti. Öyle şeyler görüyorum ki gittiğim mekanlarda… “Burası üç tarafı değil, iki buçuk tarafı kapalı” gibisinden dalavereler. Aslında içilmemesi gereken yerlerde içirmeler, sonra da “şikayet edebiliyorsanız edin kardeşim” demeler.

Açık alanda sigara bulutu altında kalmadan oturmak mümkün değil. Dolayısıyla sigara içmiyorsanız yaz günlerinde kafe-restoranların açık alanları size göre değil.

Ne mi istiyorum? Açık alanların da sigara içilen alan-içilmeyen alan diye ayrılmasını istiyorum. Laf olsun diye değil, ciddi olarak ayrılmasını istiyorum. Belli bir metrekarenin üzerinde bahçesi olan işletmeler bahçelerini sigara içen-içmeyen diye ayırmalı. Çocuk parklarında sigara içilmemeli. Plajlarda da sigara içilen bölümler yapılmalı.

Çok mu ütopik? Avusturalya’da böyle bir uygulama var. Hatta, çocukların olduğu otomobillerde bile sigara içmek kanunen yasak.

Belki Türkiye’de de zamanla tüketim gerçekten düştükçe böyle bir uygulamaya gerek bile kalmayacak. Ancak şu anda sigara içenler içmeyenlerden çok çok daha fazla olduğu için, ve Allah’ın bir açık alanında sigara içilmeden durulmadığı için parkta bahçede, plajda kafede etkilenen kesim sigara içmeyenler oluyor.

Sigara içenler – lütfen üstüme çullanmayın. Sigara içmeyin demiyorum. Ancak açık alanda sigara dumanına maruz kalmadan oturabilmek istiyorum.

Biliyorum, çok şey istiyorum. Olsun, isteyenin bir yüzü…

Paylaşın:

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

8 Yanıt

  1. Her yerde sigara yasağı olması, yolda yürürken sigara içme oranını artırdı benim gözlemime göre. Artık önümde yürüyen adam ya da kadının elinde sigara olup olmadığına bakıyorum. Varsa ya daha gerisinde kalmaya ya da hızlıca onu geçmeye çalışıyorum. Çünkü eğer farketmemişsem önümde yürüyenin üflediği dumanın tamamını içime çekmiş oluyorum. Bu durum beni çok sinirlendiriyor. Hayatım boyunca sgara içmemiş biri olarak başka birinin dumanını içime çekmiş olmaya tahammül edemiyorum. Üstelik hamileliğim süresince sigaradan daha çok kaçmama rağmen yolda yakalanmak iyice delirtiyor beni. Belki birgün buna da bir çözüm bulunur…

  2. ben de hep derim sigara kullananlara yollarda kabinler olmalı ya da iş yerlerinde.. filtreli bir baca.. kendi dumalarında kendılerı zehırlensın.. bızler bunu yaşamak zorunda degılız..
    ama devlet daıresınde bıle ıcenlere sahıt olduktan sonra.. tr nın gelışmeme sebebını bıraz kendılerınde aramalı ınsanlar dıye dusunuyorum.. bır sıgara. bır oto koltugu yasası.. cahılce yorumlar savuranları gordukce dayanamıyorum sınırlerım hopluyor!!
    ha bırde yolda yururken veya otobus beklerken de (durak yasagına uymuyorlar ya baska)ıcme yasagı olsun! suratıma savrulmus o duman benı katıl edecek derecede sınırlendırıyor cunku!!
    ıcenlere karısmıyorum ama bunu bız yasamak zorunda degılız!

  3. harika şeyler istiyorsun,açık,yarı açık vs deliyrlar,hatta kışın kapalı yerlerde de,kendine guvenen yerler içiriyordu.umarım olur isteklerin

  4. Kesinlikle katılıyorum!! Ben de tatmin olmadım. İşyerimizde bu konular konuşulunca sigara içenler gerçekten çok kötü tepki veriyorlar. Size çullanan olmamış neyse ki.. Evet onlara özel odacıklar olsun çok seviyorlarsa kendileri solusunlar o dumanı ama biz açık havada rahat nefes alabilelim, hele de çocuklarımızlayken..

  5. gene de buyuk adim atildi bu yasakla bence. gecen sene kisin kizimla gidebilecegim kapali mekan bulamiyordum. simdi ise butun mekanlar bizim oldu. bu kadarini bile beklemiyordum ben acikcasi.

  6. otobüs duraklarında bile içilmemeli bence, durakta içen birisi olunca durağa yanaşılmıyor bile.

  7. Ben de sokakta yururken onumde icen biri olunca hizlanip, onu gecmeye calisiyorum.. Yetismekte zorlandigim bazi zamanlarda neredeyse “pardon, biraz durup bekler misiniz, sizi gecmem lazim” demek geliyor icimden..

  8. Otobüs durakları da sözüm ona “üç tarafı kapalı” yerlerden değil mi zaten? Kanun gereği aslında içilmemesi lazım.

Bir Cevap Yazın

