İsilik

Birkaç hafta önce Deniz’in ensesi sanki bir şey sürtmüş gibi kızardı ve kabardı. (Aynen şuradaki gibi…) Sonra kızarıklık geçti, ama pütürlük başladı. Ve şimdi o minik pütürler tüm sırtına yayıldı.

İsilikmiş.

Sağdan soldan, eşten dosttan çeşitli tavsiyeler geldi:

– Pudra sür.
– Artık pudra sürdürtmüyorlar, bepanthen sür.
– Bebe yağı kullan.
– Zeytinyağı sür, zeytinyağı…
– Yapabileceğin bir şey yok, hiçbir şey sürme.

Hemen kadim dostum BabyCenter’a sordum: BabyCenter, BabyCenter… Söyle bana nedir bu isilik illetinin çaresi?

O da bana aşağıdakileri söyledi. (Tam liste, İngilizce olarak, burada: Heat rash)

  • İsilik, her yaştan çocuklarda görülebilmekle birlikte, çoğunlukla bebeklerde rastlanır.
  • Genellikle derinin katlandığı ya da kıyafetlerin sıktığı bölgelerde, yani karın, boyun, kasık ve kalçalarda görülür.
  • Sebebi, bebeklerin (ve çocukların) gözeneklerinin küçük olmasından dolayı terin dışarı çıkamamasıdır.
  • Ciddi bir durum olmamakla birlikte çocuğunuzun fazla ısındığının göstergesidir.
  • Acı vermez ama kaşınır.
  • Yapılacak en doğru şey öncelikle çocuğu daha ince giydirmektir. İsilikli bölgeye ıslak havluyla kompres yapmak, ılık bir banyo yaptırmak da iyi gelebilir. (Banyo suyunun içine birkaç kaşık karbonat konulabilir)
  • Banyodan sonra havluyla kurulamak yerine kendi kendine kurumasını beklemek isiliğin geçmesine yardımcı olabilir.
  • İsiliğin üzerine herhangi bir krem ya da merhem sürmek nemin dışarı çıkmasını engelleyerek durumu daha kötü yapabilir.
  • İsiliği önlemek için çocuğunuza, özellikle de nemli ve sıcak havalarda sıkı olmayan ve ince kıyafetler giydirin.

Buradan da anlaşılıyor ki çocukları yaz sıcağında, en az kışın olduğu kadar dikkatli giydirmek lazım.

Derin’de bir sorun yaşamadım şimdilik. Demek ki onu doğru giydiriyorum. Zaten tek bir body ile geziyor bu aralar.

Deniz’i de tek kat giydiriyorum, ama o çok terliyor. Zaten yerinde durmayan bir çocuk, adım attı mı su gibi oluyor. Geceleri de terliyor, ki atletle yatırıyoruz.

Fotoğraf: All Refer Health

Ancak dikkat ettim, suya girip çıkmak çok iyi geldi Deniz’e. Son birkaç haftadır sıklıkla havuza giriyor. Öyle olunca da vücudu -en azından gündüz- serin -ya da en azından nemsiz- kalabiliyor. Ondan olsa gerek, neredeyse tamamen geçti.

Böylesi bir isiliği ilk kez yaşadık. Ama bu yaz o kadar sıcak geçiyor ki, ilk kez eve klima taktırma ihtiyacı hissettik. Günde beş kere falan duşa girip çıkıyorum.

Sıcak çok tehlikeli… Özellikle de bebekler için.

Geçenlerde aziz Dr. Harvey Karp‘ın kitabında bu bebekleri kalın giydirmeyle ilgili çok pratik bir şey okumuştum:

Bebeğinizin kulağına ya da ayak parmaklarına dokunuyorsunuz. Eğer sıcaksa bilin ki bebeği kalın giydirmişsiniz. Soğuksa, az giydirmişsiniz. Normali, kulağının (ya da ayak parmaklarının) hafif serin olmasıymış.

Bebekleri sıcakta kalın giydirmek, hele de öyle yatırmak Ani Bebek Ölümü Sendromu’nun (Sudden Infant Death Syndrome – SIDS) başlıca sebeplerinden biri olarak biliniyor.

Aman yaşlı teyzelerin “üşür, gaz yapar” feryatlarına kanıp da bebeğinizi kat kat giydirmeyin. Varsın üşüsün. Çok çok burnu akar. Ama vücudunun fazla ısınması isilikten çok daha kötü sonuçlar doğurabilir.

Paylaşın:

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

13 Yanıt

  1. Ceviz yaprağını kesiyorsun küçük küçük koparım sıcak suya döküp biraz bekledikten sonra küvetinda ılık son durulama suyuna koyup tüm vücudu bu su ile yıkıyorsun bir süre sonra geçiyor ceviz yaprağı bu işlere bire bir

  2. Ceviz yaprağını kesiyorsun küçük küçük koparım sıcak suya döküp biraz bekledikten sonra küvetinde ılık son durulama suyuna koyup tüm vücudu bu su ile yıkıyorsun bir süre sonra geçiyor ceviz yaprağı bu işlere bire bir

  3. Tanda gecen hafta Deniz gibi olmuştu. Doktor duş jeli ve yogun yağlı losyon verdi 3 günde ilerleme çok azdı. Perşembe Kumburgazda kafasını sokmadan denize soktum aksama bisiyi kalmamıştı.

  4. Ufak gibi görünse de kafamızı kurcalayan şeyler değil mi?
    Bizim doktorumuz, enteresan ama banyoda son durulama suyunda , bir tas mısır nişastalı su dökmemizi önermişti … Naz’ın atopik bir cildi olduğu için zaten çok dikkatli olmamız gerekiyordu ve bu kocakarı çözümü bize çok iyi gelmişti…

  5. geçen aylarda kaan ın da tam da göbeğinin üzerinde isilik olmuştu. genelde yüzüstü yatarak uyuyan kaan ın pijamasının üzerindeki (o zamanlar sadece body ile yatamıyordu, havalar biraz daha serinceydi) mickie baskısı isiliğe sebep olmuştu. pijamasını değiştirince geçti..
    dr da teyit etti daha sonra..
    giysilerin üzerindeki kabartma olmayan, sadece baskı resimler bile bu sıcaklarda hava giriş çıkışını bir nebze bile engellediği için bizde isiliğe sebep olmuştu.
    sadece bu değişikliği yaptım, hiç bir şey sürmedim, bir kaç güne geçti..

  6. geçmiş olsun Deniz’e
    Elif’cim elbette sana da geçmiş olsun

  7. Selam ,
    Benim Deniz oglum , cok hassas bir tene sahip maalesef. Atopik dermatit ve isilik cok yasadigimiz bir problemdi . Isilik icin en ise yarayan sey sampuansiz dus aldirmak ve kurulamamak olmustu . Dusun isilige iyi geldigini gorunce de , teri ciltten uzaklastirmak ve gozenekleri tikamamak icin eczaneden Avene ‘nin termal suyunu almistim. Deniz terlediginde , yuzune , ensesine ve govdesine puskurtttum. Gozlerini de yakmiyor . Deniz ‘e puskurturken kendime de puskurtup serinlerim ben . Sicak yaz gunlerinde cantamdan ayirmam . Deneyebilirsin . Cocuk zaten terleyip, teri disa atamadigi icin bu isilik problemini yasarken cildin uzerine pudra , krem,losyon surmek terin ciltten cikisini iyice guclestiriyor . Ben Avene termal su diyorum.

    Sevgiler
    Hasene

  8. Elif merhaba,

    Benim minik Ela da atopik ciltli. Hemen nokta nokta kabarıveriyor. Mustela’nın “Stelatria” adında hafif bir kremi var. Temiz cilde ince bir tabaka halinde sürüyorum, hemen etkisini gösteriyor. Hem sana, hem de blog’unu okuyup aynı sorunu yaşayanlara öneririm.

    Sevgiler,
    Gaye:)

  9. Elif, benim cildim cok hassas, ben bu yasimda hala isilik oluyorum. Aldigin tavsiye dogru. Isilige tek iyi gelen sey serin yerlerde durmak, bol bol soguk suyla yikanmak ve cilde hava aldirmak. Ben de soguk suyla serinletiyorum ve kuru tutuyorum. Ve isilik acimaz diyenlere inanma. Acir. Isilikli bolge eger terlerse, ya da gunese maruz kalirsa, kasintinin ustune bir de yanma eklenir (kasintili bir yanma), cok fena yanar, dikkat et. O yuzden cocuklari serin tutmakta, sadece ince pamuklular giydirmekte sik sik terlerini almakta fayda var. Bir de ne kadar cabuk mudalahale edersen, o kadar cabuk gecer.

  10. Benim ogluma da basta doktor heat rash dedi sonra atopic dermatitis yani egzema oldugu ortaya cikti. Cetaphil marka temizleyici ve nemlendirici (Mustelanin stelatopia serisinin temizleyici ve nemlendiricisi de bu ise yariyor) ile kortizonlu krem kullandik gecti. Acikcasi zeytinyag sur dediler bana ama ise yaramadi bu kremler sayesinde atlattik. Cok s1k banyo yaptirmamak gerek aslinda eger egzemasi varsa. Baslarda heat rash teshisi ile her gun serin su ile banyo tavsiye etmisti doktor ama ise yaramadi. Bazen kremler bu konuda daha etkin cozum sagliyor.

  11. Öyle sıcak günler yaşıyoruz ki ince tek kat giydirmek bile fayda etmiyor. Biz de de bugün isilik başladı, sık banyo yapmaya çalışıyorum.

  12. Merhaba benim kızımda şiddetli isilik olmuştu. Bize en iyi gelen deniz oldu. Sabah ve akşam üstü 2 kere denize girince inanılmaz bir hızda iyileşti. Birde karbonatlı su ile duş aldırmak büyük ölçüde kaşıntısını alıyordu.

  13. Tekrar selam ,
    Deniz oglumdan edindigim tecrubelerle birsey daha yazma ihtiyaci duydum. Eger tani, Atopik Dermatit yani kuru ve hassas ciltli cocuklarin egzemasi ise; banyodan sonra cildi hemen nemlendirmek ve banyo /dus suresini kisa tutmak gerekiyor . Cunku su , cildi daha fazla kurutuyor . Ancak su iyi geldiyse atopikdermatit degil isilik olmali , cunku su isilige iyi gelirken atopik dermatite faydasi yok . Isilikte genellikle nemlendirici kullanma gereksinimi de olmuyor . Gozenekleri acik tutup teri ciltten uzaklastirmak yeterli .
    Hasene

Bir Cevap Yazın

