Ooo piti piti… Hangi sling daha iyi?

İlk üç ayda kullandığım anne ve bebek ürünlerini anlatırken slinglere yer vermemiştim. Benim hayatımı kurtaran bu ürünler bence başlı başına bir yazıyı hak ediyorlardı! 🙂

Bundan daha beş ay önce kanguru mu, yoksa sling mi? diye soran ben son üç ayda bebeği üzerimde taşıma konusunda o kadar çok pratik yaptım ki, bir Sling’ci Anneler Topluluğu kurup sempozyum düzenleyesim var! Eh, hal böyle olunca da son zamanlarda gerek yorumlarda, gerekse e-mail olarak yöneltilen “hangi sling daha iyi, sen hangisini kullanıyorsun?” türünden soruları aleni bir şekilde yanıtlama konusunda kendime söz hakkı verdim.

“Hangi bebek taşıyıcısı daha iyi?” sorusunu hemen cevaplayayım: Siz ve bebeğiniz hangisinde rahat ediyorsanız.

“Sen hangi bebek taşıyıcısını tercih ediyorsun?” sorusunun cevabına ise aşağıda yer veriyorum.

Derin’in aramıza katıldığı son beş ayda iki farklı bebek taşıyıcısını kullandım. Her birinin diğerine farklı farklı üstünlüğü var. Aşağıda anlatmaya çalıştım.

Girizgâh: Biliyorsunuz, bu bebek kısmısı (en azından çoğu) sımsıkı taşınmayı seviyor. Kundak mantığı. Dolayısıyla elleri kollarının serbest takıldığı, uçuş uçuş uçuştuğu taşıma aletlerinden ziyade, sımsıkıya kavrandığı taşıyıcıları seviyorlar.

Deniz’de kullandığımız Baby Björn kanguruya bu sefer elimi bile sürmedim. Sadece bir kere Doğan denedi, onda da, Deniz’de çok memnun kalmış olmasına rağmen, bebeği tutuşunu beğenmediğini söyleyerek çıkardı.

Bu noktada aşağıdaki pouch sling’ler ve wrap sling’ler devreye girdi.

Pouch sling: Bu slinge daha önce burada da değinmiştim. Derin’de en çok kullandığım sling bu oldu. Bir arkadaşımın Amerika’dan gönderdiği, “ben çok kullanamadım ama bir dene istersen” dediği Peanut Shell marka bu slingle taşıdım Derin’i ilk iki ay boyunca. Çok da memnun kaldım.

Benim kullandığım ayarlanmayanlardan. Ring sling’lerden o açıdan farklı. Esnemeyen bir kumaşı var. Bebeği sıkıca kavrıyor.

İlk dönemlerde bana dönük yerleştiriyordum içine. Dördüncü aydan sonra, yukarıdaki resimdeki gibi, dışa dönük de koymaya başladım. Şimdilerde uyuyacaksa yüzünü bana dönük, gezecekse dışarıya dönük yerleştiriyorum.

İnsanlar ne zaman Derin’i bunun içinde görseler “Ayyyy, bacakları ağrımıyor muuuu?” diye feryat figan bağırıyorlar. “Rahatsız olmuyor mu?” diye soruyorlar. Bende onlara başka bir soruyla karşılık veriyorum: “Sizce rahatsız oluyormuş gibi görünüyor mu?”

Pouch sling’in avantajlarını ve dezavantajlarını şöyle sıralayalım:

Avantajları:

  1. Çok rahat takıp çıkarıyorsunuz.
  2. Bebeği ilk aylarda kendinize dönük, dördüncü aydan itibaren dışarıya dönük yerleştirebiliyorsunuz.
  3. Kumaşı yüzde yüz pamuk. Dolayısıyla terletmiyor.
  4. Kumaş esnemediği için bebek koyduğunuz gibi kalıyor. İçinde şekilden şekle girmiyor (bebeğinizin nasıl rahat ettiğine göre bu bir dezavantaj da olabilir)

Dezavantajları:

  1. Bebeğin ağırlığı arttıkça belinizi zorluyor.
  2. Tek omzunuzun üzerinden geçirdiğiniz için o omzunuz iptal oluyor. O kolunuzu rahat kullanamıyorsunuz.
  3. Ayarlanamadığı için geniş cüsseli birinin (örneğin baba) kullanması zor oluyor.

Türkiye’de benim kullandığımın aynısına rastlamadım. Birkaç kişide Baba marka gördüm, aynısı değil, ama benzeri. Farkı, kumaşının esnek olması. Ben, Baba olmasa başka bir markanın esnek olan modelini denemiş, ancak rahat edememiştim. İçinde çok fazla hareket ediyordu bebek. Sanki düşüverecekmiş gibi geliyordu. O yüzden uzun süreli kullanmayıp iade ettim.

Wrap sling: Pouch sling’den daha rahat taşıdığım, ancak yazın başlamasıyla birlikte elimi bile süremediğim bir sling oldu bu. Benim Amerika’dan aldığım modelin adi Moby Wrap’ti (daha önce burada bahsetmiştim). Havalar ısınıncaya kadar çok rahat kullandık, sanırım havaların serinlemesiyle yeniden gündemimize girecek. Muhtemelen de uzun süre kalacak, çünkü bebeğin ağırlığını sırtınıza dağıtan bir yapısı var.

Avantajları:

  1. Bebeği sımsıkı kavrıyor. Bebek içinde çok rahat ediyor.
  2. Bebeğin dik duruşundan ötürü, diğer slinglerdeki “acaba boynu büküldü mü, nefessiz kaldı mı?” endişelerini yaşamıyorsunuz.
  3. Kumaşı esnek, ama sıkı. Bebeği pouch slinge göre daha güvenli taşıdığınız hissine kapılıyorsunuz.
  4. Her iki omzunuzu da serbest bırakıyor. Kollarınızı dilediğinizce kullanabiliyorsunuz. Bununla bulaşık makinesini çok rahat boşalttığımı bilirim.

Dezavantajları:

  1. Bağlaması uzun sürüyor. Ha dedin mi takamıyorsunuz.
  2. Sıcaklarda çekilesi dert değil. Üzerinize iki üç kat kumaş sardığınızı düşünsenize — aklıma getirdikçe nefes alamıyorum.

Bunun dışında kendim kullanmasam da arkadaşlarımın ring sling ve Ergo Baby’yi rahatça kullandıklarına şahit oldum. Benim ihtiyacım olmadı.

Peki, bu sling’leri Türkiye’de nereden, nasıl edinmeli?

Amerika’daysanız her türlü sling zaten bir tık ötede… Avrupa’da da kolaylıkla bulunduğunu biliyorum.

Özellikle de benim kullandıklarım dışındaki slinglerle tecrübesi olan anneler — siz de avantajları ve dezavantajlarını yorumlara yazar mısınız? Hem benim kişisel merakımı gidermiş olursunuz, hem de sling arayışında olan annelere yardım etmiş oluruz 😉

Paylaşın:

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

29 Yanıt

  1. Ergo Baby ben kullandım çok rahat ettim.Çünkü normalde kanguruları 3 aydan sonra kullanabilirsiniz. Ama Ergo’yu extra satılan infant aksesuarı sayesinde doğumdan itibaren kullanabilirsiniz..Alır almaz soluğu doktorumuzda almış ve civanım doktorum bak biz böyle bir şey aldık uygun mudur Demir’imize diye sormuştuk.O da incelemiş okumuş evirmiş çevirmiş ve ok harika demişti.Aynı zamanda kumaşının biraz kalın ama tamamen koton olması bir avantaj zira o plastikimsi şeylerin bebeğimin tenine deymesinden haz almıyorum.

    Wrap Slinge gelince; ben sanal bebek mağzasından aldım.Gayet mutlu mesut kullanıyoruz..İçinde hem meme verebiliryorum hem mışıl mışıl uyuyor Demir.Boynunuz ağrımıyor.Sırtınız ağrımıyor.Elleriniz serbest.Alışveriş çok kolay bununla.Evden çıkarken üstüme takıyorum.Arabadan iner inmez içine koyuyorum Dmr’i hop süpermarketteyiz.Yok pusetiydi yok çantamdı yok alışveriş arabasıydı sorunu ortadan kalkıyor.

    Ring slingimizi Jale’den aldık.Kullanma konusunda ne yalan söyleyeyim zorlaıyorum ama sanırım bu tamamen benimle alakalı.Zorlanmadığım zamanlar ve belime omzuma binen yük dışında bir de aliniz sürekli üstünde olmalı.Ama her yere yanımda taşıyorum pusetinde huysuzlanınca; restaurant,mağaza,sokak,park neresi olursa atıyorum içine ister emziriyorum ister uyutuyorum.

    Uzun lafın kısası ben bütün slinglerde ve kanguruda rahat ettim.
    Mesela dışarı arabadan birşey almaya gideceksiniz ben asla bebeği kucağıma almam atarım wrapine,slingine ya da kangurusuna ve ellerim serbest çıkar işimi halleder dönerim.

    Tavsiye ederim hayatınızı kolaylaştırır hem de afacanlar size yakın olmaktan mütevelllit mutlu olurlar

    Sevgiler
    Tugce

  2. Ben gene de bir Ortopediste danışırdım…Hem çocuğun hem de annenin omurga sağlığı için. Derin içinde çok şirin gözüküyor o ayrı ama ne biliyim..

  3. yanaklar süpermiş 🙂

    elif, tek omuzda taşımak zor olmuyor mu? ağırlığın her iki omza da dağılması gerekir mi yoksa böylesi de rahat mı?

    • İlk başlarda rahattı Yasemin, ama son zamanlarda belimi çok zorlamaya başladı. Wrap olan ağırlığı dağıtıyor, daha rahat kullanıyorum.

      • slm elif benim kızım 22 günlük o uyumadan hiç bi şey yapamıyorum. bu gün dank etti kanguruyu denesemmi acaba diye bu yazıları da okuyunca kafam çok karıştı şimdi bu slıng lerden hangisini edineyim ben. fiyatını bilmiyom ama hepsini alamam sanırım külfetli olur (çeşit çeşit kullanan varda) bana yardımcı olurmusun?

        • Wrap sling’i tavsiye ederim. Bebek de, anne de rahat ediyor. Evet, takıp çıkarması çok kolay değil, daha doğrusu zor değil ama uzun sürüyor. Ama taktıktan sonra taşıması çok kolay.

  4. ben sleepy wrap kullandım.kafam biraz geç dank ettiği için ali 7 aylık olmuştu ben aldığımda.ama severek ve rahatlıkla kullandım.yaz diye kullanamıyodum ne zamandır,dün bi markete giderken takayım dedim,bu arada ali de 1 yaşında oldu nerdeyse,yine çok rahat ettim.hatta eve gelip çıkarınca bizimki bastı yaygarayı.
    ikinci çocukta doğumdan itibaren kullanmayı düşünüyorum inşallah,yenidoğanların pusette taşınmalarına çok üzülüyorum valla ben artık,kendim için de pişmanım.

  5. kanguru hk. deneyimimi paylaşmak istediyorum. benim oğluma 1. ayda yapılan kalça ulturasonunda kalça çıkığı tehşisi konulmuştu. çok güvenerek gittimiz çocuk ortapedisti doktorumuz bize özellikle önerdi kanguruyu. nihat zaten ilk 3 ay sadece kucakta durmak istediği için benim kurtarıcım olmuştu. hem el bileklerim rahatlamıştı. hemde onun tedavisine yardımcı olmuştu kanguru. aslında ilk 3 ayda yapılan tedavi sadece çift bez , gerekli görülürse tedavi bundan sonra başlıyor. 0-3 aylık dönemde bebek nekadar apışık bir şekilde durusa, bezi nekadar sıkı bağlanırsa okadar sağlıklıymış.
    ama deniz o keseden tam gel beni ye diyor:)

  6. Ben Baby Bjorn ( Turkiyede satiliyormu bilmiyorum) kullanmaya calistim, calistim diyorum cunku Isabella Esin hic icinde rahat etmedi. icine koyar koymaz cigligi basti. Once acaba yanlis koyuyorum diye daha onceden kullanan arkadaslarima denttim, yavrum gene ciglik cigliga. babasi denedi yine ayni. Butun bebekler boyle degil sanirim cunku bazi arkadaslarim kullaniyor ve bebekleri aglamiyor icinde. ama onlari gozlemleyimce hic hosuma gitmedi baby Bjorn. Bebek bir kac aylik olunca cok fazla desteklemiyor bedenini ayrica ayaklar asagida cok sallaniyor. Su anda benim Baby Bjornum evde kosesinde duruyor kullanilmadan =)

  7. Ben Ayaz’ı 2.ayından 8.ayının başına kadar Babaslingde taşıdım ve çook rahat ettim.
    2.ayı dediğime bakma 2200 gr’lık bir bebekti taşıdığım 🙂
    İlk başlarda yatar pozisyonda sonraki zamanlarda ise yüzüm bana dönük dik pozisyonda taşıdım. Ellerime kesinlikle ihtiyaç duymuyordum.
    Havaların çok ısınmasıyla beraber bu kadar yakınlık bu sıcakta iyi değil diyerek kullanımına ara verdim.
    Ben kullanmayı bıraktığımda Ayaz 6500 gr civarıydı ve sırtımı-belimi zorlamadan 2 saat kadar kesintisiz taşıyordum. 2.saatten sonrası biraz zorluyordu.

    Aynı ürünü bebeği 10 kg olan arkadaşım da kullanıyordu.
    Yüzü kendisine dönük zor, yanda kalça üzerinde psoziyonda ise gayet iyi olduğunu söyledi.

  8. Nickimden de anlaşılacağı gibi bebeğini sling ile mei-tai ile büyüten bir anneyim. Doğdu hastaneden pouch sling ile götürdük eve. (Amerika’dayım tabi bu arad) Hemşireler en iyi bebek taşıma yönteminin bu olduğunu söylediler bana üstelik.
    4 aylıktı pouch sling’te taşıyamaz olmuştum çünkü bir elim ister istemez hep Koray’ın üzerinde olmalıydı. Ergo aldım. Acayip rahat ettim. Ancak sırtımda taşımaya kalkınca boğazımdan geçen ve her iki omuz askısını sabitleyen toka rahatsız edince beni klasik meitai taşıyıcılara geçtim. Bu arada baby björn de var. Bir kere kullandım sonra da kaldırdım. 3 saat taşıma sonucunda 5 saat belim ağrıdı, Koray da uyuyamadı üstelik.
    Mei-tai ile bebeğinizi sırtta veya önde taşıyorsunuz ve uzun kuşaklarla sabitliyorsunuz. Süper bir ürün.
    Ne zaman biz Türkiye’ye taşındık, kullanmaktan mei-tai eskiyince, Tekstilci bir anne olarak kendi mei-tai’mı yaptım. Bir iki değişiklikle. Gelen geçen, sokakta çeviren sormaya başlayınca Slingo’yu yarattık marka olarak.
    Mei-tai tarzı modellerde bebek anneye olabildiğince yakın ve hatta yapışık olduğundan herkes mutlu, huzurlu. Slingo’yu ben kalın, sağlam, pamuklu dokuma kumaştan yaptım. Bu da ağırlığın tüm üst bedene yayılmasını sağlıyor. Böylelikle uzun süre rahatça bebeğinizi taşıyabiliyorsunuz. Üstelik elleriniz hep serbest. Pusetle Migros’a girmek mi???? Büyük hata!!!

    Koray 22 aylık azgın bir velet. Çıkmadığı, tırmanmadığı yer kalmıyor ama Slingo HUG’ını görünce dünyası değişiyor. Biz artık saklıyoruz çünkü olur olmadık zamanlarda getirip zorla taktırıyor.
    Kendi çocuk doktorumuz da dahil 6 doktora daha danıştım Slingo HUG’ın ve mei-tai tarzı taşıyıcıların tasarımını. Dediklerine göre bebeğin kalça gelişimi için en iyi taşıma yöntemi bacakların ayrık olduğu şekilmiş. Kalça çıkığı olan bebekleri zateb bacaklarını iki yana ayrık şekilde sabitleyip tedavi ediyorlarmış.

    Kalça çıkığı hakkında ingilizce bilgi : http://www.babyandpregnancy.co.uk/HipDysplasia.html
    http://infantstoddlers.suite101.com/article.cfm/baby_wearing_facts_and_myths
    Türkçe kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Do%C4%9Fu%C5%9Ftan_kal%C3%A7a_%C3%A7%C4%B1k%C4%B1%C4%9F%C4%B1

    İşin aslı bebek annesine ne kadar yakın olursa, o kadar mutlu oluyor, kendini güvende hissediyor. Hatta tüm gün slinginin içinde uyuyor:) Ana kucağındaki, pusetlerdeki minicik bebekler annelerinin göğsünün üstünde olsa devamlı fena mı olur?
    Sevgiler
    Irem

    • ben kanguru kullanıyorum ama bu daha sevimli ve bebeği taşıması daha kolay zannedersem? internette biraz arştırdım, sizin satışınız varmı nasıl ulaşabilirim?

    • Ben de sana teşekkür etmek istiyorum İrem. Slingolarından birini kullanıyorum ve çok memnunum. Babasling ve moby wrap de kullanıyorum yerine göre, ikisinin de avatajları var ama yine de slingonun yueri ayrı. Çoğu çocuktan farklı olarak kucak ve dokunulmaktan hoşlanmayan kızım slingonun içinde uyuyakalıyor, daha ne olsun? 🙂 Bu arada Derin’in yanaklare harika görünüyor, tam ısırımlık 🙂

  9. Oglum zamaninda Ergo baby kullanmistim ancak bebekkenden degilde 1 yas sonrasinda baslamistim. Super rahatti. Ozellikle dag bayir gezenler icin cok cok ideal. Kizimda moby wrap kullaniyorum ve ikimizde cok rahatiz. Evde kendimde yaptim bir tane. Benim gibi parlak ve cirtlak pembeli morlu sevenler icin pek secenek yapmiyorlar sanirim:)

  10. Ergo’yu benim bir arkadasim satiyor.Sitesi bebekchik.com
    Sevgiler

  11. Elif’cim,

    Valla tesadüf ben de hala Kımılnaz’ı taşıyabildiğim pouch sling imle bir resim ve yazıyı draft te bekletiyorum. Hatun 32 aylık 15 kilo ve hala taşıyabiliyorum. Yalnız ben Kımılnaz’ı kalcama yerleştiriyorum ve de kuması daha az esnek. Ondan ağırlık sırta değil kalçaya biniyor ve ikimiz de inanılmaz memnunuz.

    • Ciddi misin? Pek bir heyecanlandım, acaba ben de o kadar uzun süre kullanabilecek miyim?

      Yazını merakla bekliyorum.

  12. elif linkler için çok sağol.
    bana da hangi slingi alsam diye çok soruyorlar. ben d ekendi fikirlerimi aktarayım.
    ben başlangıç için wrap sling öneriyorum. 4.aydan sonra da mei taiyi kullanmak mümkün.
    benim blogdaki mei tai ergo baby’ye çok benziyor. tuna 14 kg ve mei tai ile sırtta rahatlıkla taşınıyor. (elbette sürekli taşımıyorum ama havaalanı vs gibi bekleme yapmak gereken yerlerde hayat kurtarıyor)
    wrap bağlamak biraz zahmetli ama yenidoğan döneminde zaten anneye yapışık yaşama durumu olduğu için günde 1-2 ker etak çıakr yapmak yeterli olur

    mei tai ise inanılmaz kolay takılıyor. hem sırtta hem önde taşımak mümkün ve çok uzun aylar boyu kullanılıyor.

  13. Elifcim gercekten cok sirin gorunuyor ama ama yinede omurgalari icin daha duz yatmasini oneriyordu Cananin doktoru ben sormustum, o yuzden kucukken bir kangroo bile kullanmadik ama cogu annenin kullandigini da biliyorum, ama bu slinglerde eksta iki buklummus gibi geliyordu slingler bana,

  14. kanguru kullanım bikaç ay ama sıcaklar bastırınca cok zor oldu kullanmak.
    sling alsam mı almasam mı derken 5 aylık olduk,bilmiyorum bu vakitten sonra alır mıyım artık.,

    elif,benim dikkatimi sen çektin resimde:)acaip zayıflamışsın,süper!

    • Ah, keşke dediğin gibi olsaydı. Vallahi bu resimde öyle görünüyor, elbiseden mi, anlamadım. Forma haline getireceğim bu elbiseyi 🙂

  15. Selam Elif,
    Oncelikle Emziren anneler grubunu kurdugun icin burdan bir tesekkur etmek istiyorum…gercekten cok faydali bir grup oldu.
    Benimde 1,5 aylik bir kizim var ve su anda peanut shelli deniyoruz..1-2 kez girmek istemedi onun disinda sevdi diyebilirim…kucuk bebekler icin rahat bir sling.
    Ilgilenenler icin; Akmerkez Lila Lou magazasinda Peanut Shell sling satiliyor..
    Ben de amerikaya gidecek bir arkadasima Moby Wrap ismarlamayi dusunuyorum.ileriki aylar icin uygun mu sence?
    cok tesekkurler
    Sevgiler,

    Betsy

    • Moby Wrap 17 kiloya kadar kullanılabiliyormuş (ben web sitesinin yalancısıyım) Ki, bu 4 yaşına yaklaşan Deniz’i de taşıyabileceğim anlamına geliyor, ki nasıl olur, düşünemiyorum.

  16. Ben de bebeklerimi mumkun oldugunca uzerimde tasiyarak buyutuyorum (baby wearing), ve bu kadar geleneksel bir yontemin Turkiye’de yeniden gundeme getirdiginiz icin cok heyecanlandim. Bu gunlerde ring sling’i cok sIk kullaniyorum. Arabadan inip cikarken hemen kafamdan gecirip bebegi icine yerlestirmek kolay oluyor. Kalca uzerinde, yandan oturdugu icin kizim da benim yaptiklarimi daha rahat izleyerek mutlu oluyor. Ama uzun kullanimlarda, ev isi yaparken falan Connecta Integra denen ‘soft carrier’ turunden bir tasiyici aldim. Sirtima takarak tasiyorum ve ellerim tamamen bosta kaliyor. Eh, 3 yasindaki oglumun ustesinden de baska sekilde gelemem. Oyun oynama, burun silme, duvara cizmeyi engelleme turunden isleri hic aksatmadan surdurebiliyorsunuz. Connecta’yi en az 2 yasina kadar kullanabiliyorsunuz. (kac kilo onerildigini animasamiyorum, ama Lukas 2,5 yasindayken denemistim. Ben memnun kaldimsa da oglum cabuk sIkIldi!)
    Fakat benim ilk goz agrim, tum zamanlarimin gozdesi ‘Close sling’. Moby gibi, ama kafanizdan gecirerek cok rahat kullanabiliyorsunuz. Bebegin agirligini hic hissetmiyorsunuz, yumusacik ve cok da guzel gorunumlu.
    Butun slinglerimi Ingiltere’de aliyorum ama bir cogunun internet uzerinden satis yaptiklarindan eminim. Bu konuda bir cok bilgi ve destegi ‘Natural Mamas’ adli anne forumdan aldim ama rehberlik icin http://www.slingguide.co.uk harika bir site. Anneler tarafindan yaratilmis, ticari kaygisi olmayan, bilgi amacli bir site.

  17. bebeğim için yurt dışından getirtmiştim ve gözlerime inanamadım.. her annenin sleepywrap e ihtiyacı var diyorum, başka da bişey demiyorum..

  18. Ben daha dogurmadim, o yuzden arkadaslarimin yalancisıyim. Moby wrap’in ozellikle ilk uc ay cok rahat oldugunu, bebegi cok mutlu ettigini soyleyen cok arkadasim oldugu icin onu aldim. Biraz ilerisi icin Ergo Baby alacaktim, fakat bir arkadasimin kizi 4 ayliktan itibaren anneye donuk tasindiginda kiyameti koparmis, ayni dert basimiza gelir korkusuyla biz de onlarin aldigi Lillebaby’yi aldik. Ergo ile ayni fonksiyonlari var, fakat tek farki bebegi onde tasirken Baby Bjorn’deki gibi disari bakarken de tasiyabilmeniz. Active bir modeli var, yaz aylarinda tasirken kullanmak icin terletmeyen bir kumastan yapilmis.

    Bizimki dogduktan sonra deneyimlerimi paylasirim ben de.

  19. Sima sen ne yaptın ya hu? Benim gibi sling bağımlısına yapılacak şey midir bu? ErgoBaby’m ile mutlu mesut yaşarken Lillebaby deyiverdin. Bir girdim baktım sitelerine, hayran kaldım. Çok iyi yapmışsın onu almakla. Hem Ergo’dan da daha ucuz. Bende mi alsam 1 tane daha acaba? 🙂

Bir Cevap Yazın

