Boşuna oymak başı demediler

Geçenlerde,  bir anne-bebek sitesinde “Hangi doğum şekli daha sağlıklı?” başlıklı bir yazı vardı.

Özetle yazı, normal doğumun da, sezaryenin de birer doğum şekli olup, hiçbirinin bir diğerine üstünlüğü olmadığını anlatıyor, sonra da her ikisinin avantajlarını ve dezavantajlarını sıralıyordu.

Sezaryenin avantajları altında şu da vardı:

bebeğin doğum gününün ve saatinin belirlenmesi

Sonunda ismi cismi de verilen bir Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı tarafından kaleme alınan bu yazının hele de bu kısmını çok talihsiz buldum. Üşenmedim, sitede verilen iletişim adresine mail attım.

Normal doğumun ve sezaryenin de birer doğum şekli olup, hiçbirinin bir diğerine üstünlüğü olmadığına katılmıyorum. Sezaryen, bir doğum şekli değil, kurtarma operasyonudur.

Sezaryenin avantajları altında bebeğin doğum gününün ve saatinin belirlenmesini sıralamanız gerçekten çok talihsiz bir yaklaşım olmuş.

Bu yazının bir doktor tarafından kaleme alınmış olması da işin en üzücü kısmı.

diye yazdım.

Normalde bu tür “eleştiri” maillerine cevap gelmiyor. Ancak bu sefer öyle ya da böyle bir yanıt bekliyordum (akıllanmadım bir türlü, alışsana Elif şuna!)

Tabii ki yanıt gelmedi.

Ama ne oldu, bilin.

Bu akşam evde oturmuş sohbet ederken halama bu yazıdan bahsediyordum. Bir doktorun yazmış olduğu bu yazının özellikle de bu kısmının ne kadar üzücü olduğunu göstermek için yazının olduğu linke girdim. Bir de ne göreyim? Yazıyı değiştirmişler!

Sadece sezaryen avantajlarının sıralandığı listeden “bebeğinizin doğum tarihini ve saatini belirleyebilirsiniz”i çıkarmakla kalmamışlar, yazının genelini daha bir tıbbi-riskiniz-yoksa-normal-doğum-en-doğru-ve-güzel-yöntemdir mesajını verecek şekilde değiştirmişler.

Bana yanıt verdiler mi? Hayır. Olsun. O onların e-mail ahlak(sızlığ)ı. Benim yazımı ciddiye alıp düzeltme yaptılar ya, bu da bana yeter. Ciddiye mi aldılar, yoksa “bu kadınla uğraşılmaz” deyip savmak için mi yaptılar, orası tartışılır. Ama yaptılar mı? Yaptılar.

Bundan böyle o yazıyı okuyanlar “hmm, bak, sezaryen yaparsam bebeğimin doğum tarihini de ben belirlerim, ne de güzel olur” demeyecek.

Daha önce bir yazıma gelen bir yorumda “normal doğumcuların oymak başı” olarak nitelendirilmiştim. O yakıştırmanın hakkını kendimce verdiğimi düşünüyorum 🙂

17 Yanıt

  1. süpermiş ya! ben dergilerden ve uzantısıolan sitelerin çoğundan çok sıkılmıştım hamileyken, hatta senin blogunu takip etmeye başladıktan sonra almayı bıraktım, sen bu dergi-site işine de el at bence 🙂
    bir tek dergi (reklam olmasın adını vermeyeyim)doğal doğumu destekler yazılar yayınlamaya başlamıştı, zaten o dergi sayesinde hypnobirthing eğitimi almaya karar vermiştim. onun dışında normal doğumu destekler bir dergi görememiştim, artık takip etmediğim için bilemiyorum hala öyle mi acaba? hem bu konuda yayın yapıyorlar hem de araştırma zahmetine girmeden sezaryen yanlısı bilgiler veriyorlar, bir de hangi ünlünün bebeği nasıl o kadar, pöfff diyorum.

  2. harikasin,yine gercekten cok güzel bi olaya el atmissin,cokta iyi yapmissin…
    bu konuda icim cok dolu aslinda,konunun acildigi her mekanda herkesle catismaya girecek kadar kafa yoruyorum..umarim bir gün bu sezeryan modasinin bittigini,yerini Dogal Doguma biraktigini görebilirim…

  3. Sana katildigimi biliyorsun, normal dogum en normal ve normalden sasmamak lazim 🙂

    Ben de cok yazi okudum hamileligim sirasinda. Ve bu cumleyi okudugumda ben de senin gibi aman ne onemli, bu yuzden de ameliyat olunur mu demistim. Ama yazi bu baslikla kalmayip bir aciklama dusmustu ki onu okuyunca avantaj olarak gorulebilecegini gordum. O sayfada, egeryasadigin sehirde yanlizsan, sana yardima gelecek kisi/kisiler uzun sureli gelemeyeceklerse, mesela calisiyorlarsa ve izin durumlari kisitliysa, izin alip belki uzun bir ucak yolculugundan sonra yaninda olabileceklerse o zaman avantaj olacaktir.

    Benim annem babam donus tarihini ablamin dogumuna gore ayarladilar. Ablamin tibbi nedenlerle sezaryen ile dogumu oldu. Onlar da son gune kadar benimle kalip bana yardim ettiler, ablamin dagumundan bir gun once donduler. Benim icin cok buyuk bir avantajmiydi, hayir cunki ben en ihtiyacim oldugu sirada yardim almistim zaten ama bazilari icin bazi kosullar altinda bu gercekten de buyuk bir avantaj olabilir. Hayat bazilarina hic kolay degil.

    Sevgiler,

  4. oymakbaşım takipciniz:)

  5. Asil sorun doktorlarin siklikla ‘tibbi neden’ cikarmasinda. Ben de 20 gun once dogum yaptim. Son ana kadar sezaryen olmam konusunda doktorumdan ve ondan etkilenen ailemden baski gordum. 20 saat sanci cekmisken ve artik sonuna gelmisken sezaryen olmak fikrine uyuz oldugumdan direttim ve cok sukur hersey yolunda gitti. Ama caniniz burnunuzdayken bunca baskiya direnmek kolay da degildi. Herkesin yapabilecegini sanmiyorum. Ben bile bir baska sefere bu kadar direnc gosterebilir miyim emin degilim.

  6. Çok basit ben sezaryen oldum ama bebeğimin doğum saatini ve gününü belirleyemedim…

  7. NİLÜFER – Benim bahsettiğim yazı da (değiştirilmeden önceki haliyle) konuda açıklamalarda bulunuyordu, ancak senin söylediğinden çok daha farklı bir şekilde. Bebeğin doğum tarihinin belirlenmesinin eğlenceli bir kısmı varmış, falanca burçtan olmasını tercih edebilmek çok matah bir şeymiş gibi anlatıyordu.

    Senin söylediklerin de, evet, düşündürücü belki ama, sezaryenden sonra iyileşme sürecinin normal doğuma göre daha uzun olduğunu düşündüğünde, yardımcısız olacaksan eğer normal doğumu tercih etmek daha işine gelmez mi insanın? Zor bir tercih belki, ama benim yine de aklıma bu sebeple sezaryen olmak gelmezdi. Bu benim, başkasının tercihi başka olabilir tabii.

    ESRA GÜLER – Ben randevulu sezaryenden bahsediyorum. 10-10-2010’da nasıl bir nüfus patlaması olacağını hep birlikte göreceğiz.

    • Bence sezaryenin tercih edilebilmesi diye birsey olmamali. Dedigin gibi o bir kurtarma operasyonu, bir ameliyat. Ama olman gerekiyorsa o durumda tarihini secebilmek faydali olabilir demek lazim. Ben de oyle bir yaziya gulerim tabiki, burc secmek icin ameliyat olunmaz. Burc gercekten de ne zaman dogdugunla mi ilgili? Sezaryenle erken dorulan bebekler cidden dogduklari burctami oluyorlar? Yani kisilikleri falan etkileniyor mu? Benim bu kanuda fazla bir bilgim yok, arastirmaliyim bu konuyu. Ablamin mecbur sezaryen olacakti gununu istedigi burca gore secti, komik geliyor bana.

      Bir diger konu: Normal dogumun onerilmesi ve faydalarinin konusulmasi cok guzel onemli birsey, ozellikle de Turkiye gibi insanlarin sezaryeni sectigi, secebildigi bir yerde. Olayin bir de oteki yuzu var gerci: Ben dogum yapmadan once birisiyle tanistim, normal dogumu okumus cok istemis oyle olsun diye. O kadar cok istemis ki sezaryen ile biten dogum sonrasinda uzerinden 1 sene gecmesine ragmen hala ne kadar uzuldugu, ne kadar aci cektigi normal olmadigi icin gozlerinden acikca okunabiliyordu. Icin icin coookkk uzuluyordu. Iyiki de tanistim bu insanla dogumdan cok cok once. Aksi taktirde buyuk hayal kirikligi olacakti benim icin. Abartmamak lazim. Benim ebem burda asil tecrube bebek sahibi olmak, nasil oraya vardigin degil demisti.

      Cenem dustu galiba. Konunun disina ciktim.

      Bostondan Sevgiler,

  8. Elif, bu yaziyi okuyunca aklimdan gecen ilk sey “Sizi seviyorum!” demek oldu 🙂 Ben de gecen gun sirf acidan korktugu icin sezaryen olmaya karar vermis bir anne adayini “en azindan epiduralle normal dogumu denesen” diyerek normal doguma ikna ettim. Doktoru hic oyle bir ihtimalden bahsetmemis bile, cok arastirmadigi icin haberi de yokmus bu secenekten. ama herkes epiduralle sezaryeni biliyor!

    Sevgiler.

  9. 10/10/10 bana da çok uyan bir tarih, kaçırmayım bu tarihi fırsatı 😉

  10. Erkek olmama rağmen,keyifle takip edebiliyorsam burayı demekki doğru bir şeyler var.

    Doğumların şekli konusunda çok detayı bilgiye sahip değilim fakat doğallığın bozulduğu her noktada sorunların çıktığını görebiliyoruz.

    E-mail yanıtlama kültürü diyorum ben sizin karşılaştığınız duruma.Bir kültür meselesidir.

    Fakat bizim oralarda Hatice’ye değil neticeye bakınız derler..Netice güzel 🙂

    Güzel paylaşımlarınız devamını dilerim.

  11. YASEMİN – 😀

    BERKBEYAZ – Çok teşekkür ederim.

  12. Merhaba,

    Ben de hamilelik döneminde her şeyin normal olması en güzeli diyerek normal doğum istemiştim. Doktorum da bu konuda bana destek göstermişti. Ailemdeki kolay doğum hikayeleri de normal doğum motivasyonumu arttırmıştı. Ancak doğum sancılarımın bu hikayelerin aksine çok yoğun gelişi ve açılmanın belli bir zamanda sağlanamaması nedeniyle kendi isteğimle sezaryene dönüş yaptım. Doğumdan sonra birçok kişinin “Normal doğum olmadı mı,ahh tühh” şeklindeki yorumları gerçekten beni uzun zaman etkiledi. Meme veriyor olmama rağmen aynı toplum baskısının mama verme ile ilgili de yapılması çok rahatsız edici. Kanımca bir kişinin anneliği bebeğini nasıl doğurduğu, fiziksel gelişimini nasıl sağladığının ötesinde bebeğinin sosyal gelişimini sağlaması, onu sevgiyle büyütmesi ile ilgilidir. Baştan itibaren sezaryen tercihini kullanmak normal doğum yapmak istemek kadar doğaldır diye düşünüyorum ve kimsenin kimseyi bu konuyla ilgili eleştirmemesi gerektiğine inanıyorum.

    Pınar

    • Eveet..Bloga renk gelsin bakalım.. 🙂

      GDO’lu çocukla , doğal çocuk bir olur mu hiç?

    • “Normal doğum olmadı mı, vah, tüh” yorumlarının can sıkıcı olduğunu tahmin edebiliyorum. Ve ben artık hiç kimseye, onlar anlatmadan, ne şekilde doğum yaptıklarını sormuyorum. Kimse bununla ilgili açıklama yapmak zorunda değil.

      Ancak bu, sezaryenin normal doğuma alternatif olarak sunulmasını yanlış bulmadığım anlamına gelmiyor. Ülkemizde sezaryenin tercih olarak sunulması, en gelişmiş ülkelerde bile olmayan bir kişisel hak ve özgürlükmüş gibi sunuluyor. Ancak öyle değil. Olay sadece ve sadece maddiyatla alakalı.

      Tıbbi sebeple uygulanan sezaryenler bu değerlendirmemin tamamen dışında.

      • Kesinlikle katılıyorum bu yoruma.Ülkemizde her konuda para kazanabilmeyi sanat haline getirenler ne yazıkki mevcut.Çoğu zaman bu faktör çok etkili oluyor bence.

  13. Farklı bir referans olması açısından benim doğum yaptığım hastanede epiduralli normal doğum sezaryenden daha pahalıydı, normal doğum sezaryenden çok az daha ucuzdu. Tabii ki haklısınız maddiyat olmasa bile etik davranmayan doktorlar randevulu, hızlı, çok daha uzman oldukları sezaryene yönlendirmeye çalışıyorlar, çoğu zaman tıbbi bir neden uydurabiliyorlar. Benim karşı olduğum insanların ne sezaryene ne de normal doğuma körü körüne yönlendirilmesi. Nasıl insanlar hamileliğe farklı tepkiler veriyorlarsa doğum için de bu geçerli. Çoğu insan kendi tecrübesini norm kabul edip başkalarını bu şekilde yönlendiriyor. Anne kendini sezaryen doğumla daha rahat ve mutlu hissedecekse, ameliyat ile ilgili riskleri anlayarak almaya hazırsa yapmalı diye düşünüyorum ve bunu yaptığı için kendini kötü hissetmemeli. Aynı şekilde normal doğum yapmaya karar vermiş birine sezaryen zorlaması yapılmamalı, doğumu en rahat şekilde gerçekleşmesi için desteklenmeli. Burada görüşümüz ayrışıyor çünkü ben bu tercihi kullanmanın bir hak ve özgürlük olduğunu düşünüyorum. Anne adaylarına tavsiyem farklı doğum yöntemlerinde ne hissedeceklerini, süreçleri önceden çok iyi anlamaları ve değerlendirmeleri, beklentilerini ona göre belirlerlemeleri. Başkalarının tecrübeleri referans olabilir ama kendinizi en iyi tanıyan yine sizsiniz..

Bir Cevap Yazın

