Katı gıdaya geçişi bebeğe bırakmak

Derin yarın 6 aylık oluyor. (İnanamıyorum!)

Dün doktor kontrolümüz vardı. Bu hafta katı gıdalara başlayacağız. Onu nasıl yapacağımızı anlatıp anlatmamak konusunda kararsızım, çünkü (1) her doktorun yaklaşımı farklı ve (2) her bebeğin gelişimi farklı olduğundan bu katı gıdaya geçiş uygulamaları da bence bebeğe özgü.

Her neyse, ben bunu paylaşıp paylaşmayacağıma karar veredurayım. Bu sırada kadar ilgimi çeken birkaç noktaya yer vermek istedim.

Birincisi: Baby-led weaning. Emziren Anneler grubundaki bir paylaşımda, sevgili Işıl‘ın sayesinde haberim oldu bu yaklaşımdan. Daha sonra Parenting dergisinde de bahsedildiğini gördüm. Özetle olay şu:

  • Sebzeleri püre yapıp bebeğin ağzına kaşıkla vermek yerine, bebeğin önüne koyarak kendi kendine beslenmesini teşvik ediyorsunuz. Bebek, ailenin diğer fertleriyle birlikte masaya oturuyor, ve önüne konulanları hazır olduğunda kendi kendine yiyor.
  • Bu uygulamaya göre (zaten anne sütü ilk ve temel besin olduğundan) fırsat verilirse çoğu bebek zaten altıncı aydan itibaren önüne konulanları ağzına atmaya başlıyor. Bebeği kaşıkla beslemeye gerek yok. Boğulma riski yok, kaldı ki yetişkinler de, çocuklar da başkaları onları kaşıkla beslerken, ağızlarına gireni kontrol edemedikleri için daha fazla boğulma riski altındalar.
  • Bebeğin önüne yemek konulduğu zaman bebeğin dik oturuyor olması gerekiyor. Çekirdekli yiyecekler verilmiyor, bebekten başka kimse onun ağzına bir şey sokmuyor, ve bebek yemek yerken kesinlikle yalnız bırakılmıyor.

İkinci paylaşmak istediğim yaklaşım da daha önce bahsettiğim Çocuğum Yemek Yemiyor kitabından.

  • Diğer besinleri altıncı aydan itibaren sunmak en mantıklısıdır. Bazı çocuklar bunları memnuniyetle yer; muhtemelen bazılarının bu besinlere gerçekten ihtiyacı vardır. Ama “sunmak” diyoruz, “ağzına tıkıştırmak” değil; çocuğun yeme ya da yememe özgürlüğü vardır. Meme emen pek çok çocuk 8. ila 10. aya, hatta daha sonrasına kadar bu besinleri denemek bile istemez. Gayet sağlıklı ve mutludurlar, kiloları ve boyları normaldir, psikomotor gelişimleri kusursuzdur. Memeyle yeteri kadar beslenirler ve bu yüzden başka bir şey istemezler.
  • Son gülen iyi güler. Meme emen çocuklar başka besinleri geç kabul ederler, ama ettiklerinde de genellikle marketlerde satılan mamaları ve öğütülmüş besinleri sevmeyerek doğrudan annelerinin yemeklerine geçiş yaparlar. Meme emen çocuk, 2. yaşını doldurduğunda genelde etli mercimek, patatesli omlet, jambonlu sandviç yemeye başlar; minik ellerini kullanarak her birinden kaşık kaşık yer, birbiri ardına ısırıklar alır.
  • Mamaların “yardımcı besin” olarak adlandırılmalarının bir nedeni vardır; anne sütünü tamamlamaktan başka bir işlevleri yoktur. Çocuğunuz meme emiyor ve sonra meyve yemek istemiyorsa hiçbir şey olmaz; ancak önce meyve yiyor, sonra da midesi anne sütünü almıyorsa işte o zaman bir şeyler kaybediyor demektir. Daha çok meyve, daha az süt bir zayıflama reçetesidir.
  • Mama, emzirmeden sonra önerilir; emzirmeden önce ya da emzirme yerine değil. Sadece bu şekilde çocuğunuzun yeterince süt içtiğini garantileyebilirsiniz.

Böyle diyor yazar Dr. Carlos Gonzales.

Buradaki son iki madde, bizim doktorumuzun söylediğiyle ters düşüyor. Daha doğrusu, doktorumuz da anne sütünü iki yaşına kadar önermekle birlikte, altıncı aydan anne sütünün protein açısından yetersiz kaldığını söylüyor. Dolayısıyla da bebeği katı gıdaya alıştırırken önce yemeği verip, üzerine emzirmeyi teşvik ediyor. Aksi takdirde (önce emzirip üzerine yemek verilirse) çocuğun yemeği reddedeceğini söylüyor. (Ben olsam ben de reddederim, meme emmek varken tatsız tuzsuz sebzeleri kim yer?)

Ben de kararsız kaldım. Daha doğrusu, doktorumuzun dediği gibi yapacağım, ama aklım da bu “baby-led weaning” olayında ve emzirme üzerine yedirme yaklaşımında kalıyor hani.

Derin biraz “kilo fakiri” bir çocuk. Babamdan bana, benden de ona devşirilen bir kansızlık durumu da söz konusu. Böyle olunca kilo alması önem kazanıyor. Bu duruma rağmen altı ay takviyesiz emzirebildiğim için çok mutluyum. Doktorumuz da kilo alımı “beklendiği” gibi olmamasına rağmen “mama” demediği, sabrettiği için daha da mutluyum.

Böyle böyle başlıyoruz bakalım. Ant içtim, Deniz’de yaptığım gibi “aman televizyon seyretmesin” diyerek önüne kitap koyup falan yedirmeyeceğim bu sefer.

Herkes ikinci çocukta bu yemek meselesinin daha kolay olduğunu söylüyor. Bakalım, göreceğiz.

18 Yanıt

  1. Bizimde doktor kontrolumuz cmt si. Benimde oglum 2 gun sonra 6 aylik oluyor. Bende inanamiyorum :)) herkes beslenme konusunda ayrı bisi soyluyo. Kiminin doktoru ver diyo kimjninki asla. Bencede her bebek farkli o yuzden farkli degerlendirmek lazim. Ama baby led weaningfikri hosuma gitti denemek lazim:))

  2. Selam:) nihata 4. ayda ek gıdaya başladık yoğurt ve meyvede hiç sorun yaşamazken sebzeler bizi zorladı, şimdi nihat 7,5 aylık kaşıkla iri pütür kıvamında mamaları çok rahat yiyebiliyor, pek yemek seçmiyor(şimdilik inşallah böle gider) balığı bile elimde ezip vermem yeterli oluyor 🙂 ancak çok çok hareketlli ve uykusuz. tüm gıdasını ve biberon mamasını düzenli içmesine rağmen boyu düzenli uzuyor ancak kilo almı az. çünkü gündüz emeklemek daha cazip geldiği için uykuları çok az ve yarım saati geçmiyor 😦 senin Derin’e uyguladığın yöntemi uyguluyorum bu ay, daha önce gece uyanmıyor mama sitemiyorsa vermiyordum. ama bu ay gece 3e telfonumu kuruyorum eğer nihat uyanmıyorsa ben uyandırıp mamasını veriyorum. doktorum bu uygulamayı çok olumlu karşıladı ama cevabı bize ay başında tartı verecek umarım Derin gibi bizde başarılı oluruz. 🙂

  3. sevgili elif,

    bu konuyla ilgili bişeyler okumaya ihtiyacım vardı özellikle senden,iyiki yazmışsın..
    bugun oğlum dört aylık oldu,8.5 kilo 67 cm..(genetik bi durum,ben dahada kilolu ve uzunmusum 4 aylıkken)oğlumu sadece anne sütüyle besliyorum,ama çevremdekiler bu irilikte bir çocuğa artık anne sütünün yetmeyeceğini,kilo alsa bile zeka gelişiminde vs.ilerleme olmayabileceğini söylüyorlar..geriliyorum bende haliyle..verebildiğim kadarda anne sütü vermek istiyorum,zaten hayatının geri kalanında yeteri kadar diğer besinleri alacak,bari bol bol alsın sütümü diyorum,her doktorda ayrı birşey söylüyor,sen ne düşünüyorsun bu konuda?yardımcı olursan çok sevinirim..

    • Hemen şöyle bir şey söyleyeyim: Derin eğer bahsettiğin boyutlarda bir çocuk olsaydı ben yukarıdaki yaklaşımları hiç düşünmez, uygulardım. Dün doktorumuzla da aynı şeyi konuştuk. Daha “toraman” bir çocuk için uygun olabilir belki bunlar, ancak Derin için değil diye…

      “Çevrendekiler”den kastın kim? Doktor sıfatlı biri yoksa ciddiye alma derim. Bir çocuk sırf anne sütü alıyor diye geri zekalı olur mu, hiç duymadım! Ne mutlu sana ki sadece sütünle böylesine besliyorsun bebeğini.

      Tıbbi bir yorum yapmam hiç doğru olmaz, ancak okuduklarım, duyduklarım kadarıyla 6. aya kadar sadece anne sütüyle devam etmende ne gibi bir sakınca olabilir, düşünemiyorum.

      Kısacası, ben de sana katılıyorum.

  4. merhaba Elif,

    Cocugum yok henuz ama herhalde hazirimki seni ve bir cok guzel siteyi takip ediyorum simdiden fikir edinmek ve hazir olmak icin. Kati gidalar konusunda sende bilirsin amerikada anneler helede calisiyorlarsa onlar icin tek opsiyon vardir hazir kavanozda satilan mamalar. En buyuk korkum bu. Ben kendim pisirmek, ne yedigini bilmek isterim diye dusunurken karsima birazdan linkini verecegim blog cikti. Ve inan bana kadinin sistemine hayran kaldim. Bununda vardir tabiki dezavantajlari karsi cikilabilecek noktalari. ama kavanozda mama vermektense boyle beslemek cocugu en azindan benim icin simdilik tek cozum yolu.

    http://styleberryblog.com/2010/08/02/creating-a-new-normal-efficient-homemade-baby-food/

    Sevgiler

    • esracım inan bana bebek olmadan önce insanın hayalleri istekleri ve umutları başka 🙂 ama bebek kendi düzenini yaratıyo ve onu yedirmek, doyurmak bir annenin tek düşüncesi oluyo. ve bebek yemeği red edince onlarca yöntem deniyorsun biz nihat sezeyi red ettiği dönemlerde, sebze püresine biberon maması bile karıştırıp verdik, benim için düşünmesi bile hoş olmayan bu karışımı nihat bir solukda yiyiyordu 🙂 bebeğin seni yemek konusunda yönlendirecektir. sen hiç merak etme 🙂

  5. Faydali bir link de benden buyrun: http://www.kellymom.com/nutrition/solids/solids-how.html
    Burada da once anne sutu vermenin faydalarindan bahsediliyor. Anne sutu en yagli en kalorili ve besleyici gidalardan biri, bunun yerine meyve sebze puresi gecirmek akil kari degil!
    Bu linkte guzel bir grafik var, oradaki yesil tarali alan 6-12 aylik donemi kapsiyor ve gidalarin nasil yavas yavas alistirilmasi gerektigini soyluyor. Bizim doktorlarimizdaki bu 6 aydan itibaren 3 ogun yemek menusu buna cok ters!

  6. Elif nerede okudugumu hatirlamiyorum ama bu “anne sutunde protein az” da aslinda bir mit. Anne sutunde protein az ama biyo yararliligi cok fazla ve aslinda yeterli protein. Ilk 6 ayda bebek agirliginin iki katina cikiyor, sonra da 3 katina cikiyor, bu donemde anne sutu buna yetecek proteini sagliyor, yani en cok buyunen zaman bu. Bundan daha fazla proteine daha sonrasinda aslinda o kadar da ihtiyac yok seklinde bir gorus var… Tabii ben hic ek gida verme demiyorum ama icini rahatlatmak icin soyluyorum.

  7. Biz kizimiza (o da ikinci bebek) “baby led weaning” uyguluyoruz ve cok mutluyuz. Keske daha once ogrenseymisiz diyorum hergun. Karar vermenize yardimci olursa Gill Rapley’in ayni adli kitabi oldukca ayrintili bicimde anlatiyor. Dogal annelik fikriyle tamamen ortusen, cok mantikli bir yaklasim. Iyi sanslar.

  8. Maasallah, kocaman adam olmus Derin. Yazilanlar cok dogru hakikaten. Ben beklemek istedigim halde mesela Kimilnaz 5.5 ay bile degildi sanirim yemeklerimizden istiyordu. Hep onune verdik, kasigida eline verdik. Hala daha “ben kendim yiyecegim” derdindedir ve yedigi kadar yer, yemedigini kesinlikle yemez.

  9. Ben baby-led i daha cok sevdim. Ben doktorlari dinlemek istemiyorum bu konularda. Burdaki hemsireler o kurallarin hic durma degistigini soyluyorlar. Aynen seneler once margarinin tere yagindan iyi oldugunu soylemeleri ve sonra fikirlerini degistirmeleri gibi. Bilmiyorum ne dogrudur ne yanistir ama ben kendi ic gudulerimle buyutmek istiyorum bebisimi. Benim dilimlenmis meyve veya sebzeleri(bazilarini biraz haslayabilirim) tulbent gibi bir seyin icine koyup eline vererek baslayacagim. Emsin, cignesin, ne isterse onu yapsin. Marketlerde satilan mamalar benim icime sinmiyor. Dogal olsun istiyorum. 6 ayini doldurduktan sonra da onune verip ustunu basini batirarak elleriyle yemesini izleyecegim 🙂

  10. Zamanlama icin bir kitapta, bebeginiz sizin yemeginizi tabaginizdan agziniza goturusunu izleyip, siz cignerken o da cignemenizi taklit etmeye basladiginda gecise hazirdir diye okumustum. Bu her bebekte farkli zamanda olabilir. Benim kizim kesinlikle tabaktan agzimiza lokmalari izliyor. Agzini da biraz biraz kibirdatmaya basladi gibi. Biraz daha vakti var.

  11. karnı açken kabul ediyor pınar ( yarın 6 ayını tamamlayacak) ek gıdaları ve sebzeden hoşlanmıyor ben de sebze püresinin içine biraz bebe bisküvisi kattım dün:D
    yoğurdu günlük mayalıyor, sebze püresini kendim hazırlıyorum. milupanın hazır muhallebilerine meyve rendeliyorum.
    3-4 gündür biz de bu koşuşturmacayı yaşıyoruz. bu sabah bakıcı ilk kahvaltısını verecek. mamasının içine bisküvi, beyaz peynir, 1/8 yumurta sarısı, minicik muz koyduk bakalım?
    minik pütürlere itirazı yok ama daha iri olursa istemiyor, ağlıyor, ağzını açmak istemiyor.
    en son 1.5 ay önce 7 kg ve 70 cm di. 2 ekimde aşısı var. tekrar o zaman kontrol edeceğiz kilo ve boyunu. ben sadece aşı zamanları ölçüm yaptırdım. gözüme iyi görünmesi benim için yeterli oldu.
    ben tecrübelerinizi merakla bekliyorum….
    teşekkürler.

  12. fransizca’da “bilinçli beslenme” diyiruz.
    ne yazik ki o web sitesi yok Turkçe’de : http://www.diversificationalimentaire.com/
    ama en azindan resim ve videolar bakabilirsiniz !

    yemek yemek için çocuk zorlamak çok yanlis bir sey… bebekler kendi ithiyatlar nedir biliyorlar !

  13. Bu konuda benim soyliyeceklerim siz annelerden daha fazla olamaz, ben yeni evliyim, bebegim henuz yok fakat 1 yil Auparlik yapdim Amerikada (6 ay) 5-11 aylik bir erkek cocugu ve tekrardan bir 6 ay daha 6-12 aylik kiz cocugu bakdim.
    Kati yiyeceklere gecis donemini iki kere yasadim ve ne kadar zor oldugunu biliyorum ben sadece Amerikali anneler neler yapiyor bunlari aktarmak istiyorum.
    Doktordan doktora bilgilerin degismesi cok normal cunku beslenme aliskanligi ulkeden ulkeye degisir. Bebeklerin kendi kendileri besledikleri zaman hersey tabiki cok kolay, kasik isin icine girdigi zaman sabah kahvaltilari bir cehennem. 6 Aylik bir bebek sabah kahvaltisinda genelde ne yer? Yulaf ve princ unlari anne sutu veya (toz mama) ile karistirilip koyu bir kivamda verilebilir, `Cheerios` un minik halkalar seklindeki tahil unlu flakes`ini sevmeyen bebek gormedim, bunlari kendi elleriyle minik minik yerler en guzel kendi kendine beslenme ornegidir. Mango, seftali, tatli patates, elma, balkabagi ezmesi, apricot butun bu meyveleri blendardan gecirip buz kaplarina koyma yontemini bana da ogrettiler. Ve gun icerseinde oglen yemegi, ara ogun, aksam yemegi olarak verdim. Bir 2-3 buz sebze kupu yaninda 2 meyve kupu olarak ve degisik araliklarla besledim. Emin degilim ne kadar saglikli olduklarindan buz kuplerinin, tazesi yapilabiliyorsa bence en iyisi. Buz kupleri pratik calisan anneler icin. Amerikada anne sutu 1 yil boyunca tavsiye ediliyor sadece ek gidalardan sonra veriliyor ve bebek ne kadar icebiliyorsa, Oncelik ek gidalarda. Amerikada da uzmanlar bir birlerine zit beslenme tavsiyelerinde bulunuyor. Herkese kolay, mutlu ek gidalara gecis diliyorum.

  14. baby-led weaning olayını ben kızım Irmak ile yaptım. Çok başarılı oldu. Ona kaşıkla hiçbir zaman ben yemek yedirmedim. Ne zaman o kaşık kullanmayı öğrendi o zaman kendi kaşıkla yemeye başladı. Daha oncesinde parmakları ile yedi. Benim tek zorlandığım her okuduğum kitap ya da web sayfasında 6.aydan sonra da çok önemli değil demir dense bile birçok doktor ve özellikle bizim doktorumuzun demir konusundaki hassasiyeti idi. Demir yönünden zengin yiyeceklere onem vermenin dışında anne sütünün ona yeteceğini düşünüp çok sorun etmedim. Demirin de 6.aydan sonra yetmemesinin sebebini Carlos Gonzales başka bir kitabında doğum sonrası göbek bağının hemen kesilmesine bağlıyor. Yani normal doğum yapıp göbek bağını kesmek konusunda acele edilmese o bile olmayacak. Doğa herşeyi mükemmel hazırlıyor da bizim hala anlamamız zaman alıyor. Her neyse bugun Irmak 3.5 yaşında kendi başına yemek yiyen ve ne zaman acıktığı, ne zaman doyduğunu bilen bir çocuk. Sadece (ne kadar önemli bilmem) çorba hiç yemedi çünkü çorbayı kendi yiyecek zamana gelmesi zaman aldı. Bu zaman geldiğinde de yemedi. Baby led weaning konusunda daha detay konusmak isteyen olursa paylaşabilirim.

    • nilufer merhaba, bende bu yontemı denemek ıstıyorum, cocugunun peısnde kosup yemek yedırmeye calısan annelerden olmamak ve onun kendı ıstedıgı kadar rahat ettıgı sekılde yemesını saglamak ıcın ama bıraz bılgıye ıhtıyacım var. haftaya katı gıdalara balayacagız 6. ayımızı doldurup. Sebze corbasını onune koyup elıyle yemesını beklemek bıraz hayalperestlık olur sankı?? sen acaba nasıl baslamıstın ılk olarak, doktorumuz bıze catalla ezılmıs bır sekılde sebzelerın verılmesını onermıstı. Onerılerını beklıyorum. Sımdıden cok tesekkur ederım…

  15. Valla bizimkiler 6 ve 12 yaşlarına geldiler 🙂 devir değişiyor. tavsiyeler öneriler farklılaşıyor. yeni annelere başarı ve mutluluk diliyorum.

Bir Cevap Yazın

