Süt çocuğu değil artık

Cuma günü, Derin’in altıncı ayını devirdiğinin ertesi günü katı gıdalara başladık. İki gündür annesinin sütünden başka yiyecekler de giriyor Derin’in midesine. Hal böyle olunca kakası da bütün masumiyetini kaybetti tabii. Yakında kötü kötü gibi kokmaya da başlayacak.

Hoş, iki gündür ne kadar katı gıda almıştır diye soracak olursanız, ben diyeyim dört, size deyin beş tatlı kaşığıdır herhalde. Tahmin ettiğim gibi, pek hoşlanmadı bu kaşıkla, hele de sütten başka bir şey yeme işinden Derin oğlum. Daha önce bir iki elma armut tattırmıştım da bayılmıştı. Şapır şupur yalanmış, daha istemişti. Ancak bu sebze işi öyle olmadı, nitekim, ağzına kaşık girdikten kısa bir süre sonra kilitliyor çenesini. Doktorumuz “zorlamak yok” dediği için ısrar etmiyorum ama ne zamana kadar böyle devam edecek, bilmiyorum. Alışacaktır herhalde.

Bir de şunu fark ettim: Dün, ilk denememizde, yemeğinin içine sağılmış anne sütü eklemiştim. Belki de ondan, daha az itiraz etmişti. Bugün ise dışarıda olduğumuzdan sadece sebze karışımını verdim. Pek hoşlanmadı.

Suyu severek içmeye başladı bu arada, ondan hoşnutum.

Katı gıdaya ne şekilde geçtiğimizi aşağıda anlatıyorum. Ancak tekrar vurgulama ihtiyacı hissediyorum: Bu uygulama, doktorumuzun Derin’e özel verdiği bir uygulama. Sadece fikir vermesi (ve tabii bir de kendime not olması) açısından paylaşıyorum; her doktorun yaklaşımı, her anne-bebeğin tercihi farklı olacaktır.

  • Katı gıdaya geçişi iki aşamalı olarak yapıyoruz. Önce sebzelerle başlıyoruz, bir hafta boyunca sebzeleri oturttuktan sonra bir sonraki hafta meyve öğünü ekliyoruz. (Tam tersini de yapabiliriz, ancak o zaman meyvenin tadı güzel olacağından sebzeleri reddetme riski var)
  • 1 küçük patates, 1 adet kabak, 1 küçük havuç, 1 tatlı kaşığı pirinci ister suda, istersek benmari usuılü pişiriyoruz. Blender’dan geçirmiyoruz. Pütürlere alışması açısından tel süzgeci tercih ediyoruz.
  • İstersen ezdikten sonra içine tat vermesi açısından sağılmış anne sütü ekliyoruz.
  • Sebze çorbasını tercihen taze veriyoruz. Dolapta en fazla bir gün bekletebiliriz.
  • İlk gün bir çorba kaşığı ile başlıyor, her gün bir çorba kaşığı arttırıyoruz. Bir hafta sonunda 100-200 ml’ye kadar çıkabiliriz. Bu noktada sebze çorbasına bir tatlı kaşığı zeytinyağı eklemeye başlıyoruz.
  • Sebze öğününü düzene oturttuktan sonra 3’er gün arayla yeni sebzeler deneyebiliriz . 2-3 adet taze fasulye (mevsiminde), 1-2 tane brokoli gibi.
  • Yemeği bebek açken veriyoruz, aksi takdirde midesi dolu olduğu için reddedecektir.
  • Sebze öğününü vermeye başladıktan bir hafta sonra meyve öğününü ekliyoruz.
  • Bunu meyve suyu ya da meyve püresi olarak verebiliriz.
  • Mevsim meyvelerini vereceğiz. Şeftali bitmeden şeftali ile başlıyoruz. İlk gün 1 çorba kaşığı, her gün 1 çorba kaşığı arttırıyoruz. 1 haftanın sonunda bir şeftalinin suyunu ya da püresini tüketir hale geliyor.
  • İkinci hafta armudu, üçüncü hafta elmayı tanıtıyoruz.
  • Hepsini sorunsuz verdikten sonra her gün farklı bir meyve (şeftali, armut ya da elma) verebiliriz.
  • Yedinci aydan itibaren sebze çorbasına dana kıyma eklemeye başlayacağız.

Sonuç olarak, meyve ve sebze öğünleri oturduğunda ortaya şöyle bir düzen çıkmış olacak:

Sabah kalkınca anne sütü
Bir daha anne sütü
Kuşluk vakti meyve
Anne sütü
Öğlen sebze çorbası
Anne sütü
Anne sütü, …

İşte böyle.

Karışık hislerim var bu katı gıdalara geçişle ilgili. Her zamanki melankolik yanım işte…

8 Yanıt

  1. tebrik ederim Derin’i, hayatinda ilklerin basladigi bir doneme giriyor artik. Bizim doktorumuz da kesinlikle blender kullanmamizi istememisti, hatta suzgec bile degil, ancak kasigin arkasi ile ne kadar ezilebiliyorsa o kadar … Akilli bebek sevmez tabi sebzeyi, anne sutu, meyve dururken 🙂 ama hic endise etme, alisiyorlar. Yemege kiyma girince daha da bir istahla yiyebilir. Bir de yogurt yedirme konusunda oldukca zorlanmistim ben. 2 haftalik cileden sonra ona da alisti kizim. Merak etme, sabirla denemeye devam et ve gonlunu ferah tut, alisacaktir Derin oglan .

  2. Bu arada karisik hislerin anne sutu dururken kati gidaya gecisle ilgili mi acaba ? 🙂

    • Aynen öyle 🙂 Dedim ya, melankolik hisler işte, lüzumsuz. Bende hazırı, sevdiği varken, sen tut sevmediği bir şeyi kaşıkla ağzına sok. Bir de büyümesini kabullenmek istememe durumu var.

      Öte yandan ne konuşuyorsun Elif, yakında birkaç saatliğine de olsa nefes almaya başlayacaksın işte, daha ne istiyorsun?

      gibi iç hesaplaşmalar…

  3. Aynı garip hisler bende de var. Kendimi sebze çorbasına sinirlenirken buluyorum 🙂

  4. Merhaba, peki yoğurtu ne zaman vermeye başlıyorsunuz?

  5. Cok iyi anliyorum seni Elif 🙂
    belki soyle dusunmenin bir faydasi olabilir ; sanslisin(iz) ki kati gidalara baslamaniza ragmen Derin hala mucizevi anne sutunden faydalanabiliyor. Benim sutum 6. Ayda artik tamamen azalmisti ve kati gidalara direk baliklama dalisla gecis yaptik. Ha emzirmek mi zor, gunde 3 ogun taze yemek hazirlamak mi, orasi tartisilir 🙂 zira kizim 15 aylik ve yaklasik 7 aydir zamanimin buyuk bir kisminin mutfakta gectigini soyleyebilirim. Annelerin kendine zaman ayirmasi hakikaten sart, fakat evde yardimcim olmadigi icin, bu ancak ben calisma hayatina donunce ( mumkunse asap) mumkun olabilecek sanirim. Sevgiler

  6. Hayırlı olsun yeni doneminiz Elif

    Biz Gokceyle Derini 22 gun geriden takip ediyoruz. Avent’in blogger toplantısında Derin 18 gunluktu yanlis hatırlamıyorsam.

    Gokce’nin altıncı ayını doldurmasına 2 hafta var ama doktoru kilo alımının çok yavaşladığını, alması gerekenin yarısını anca aldığını söyledi. Benim nasıl olur bakışlı suratımın ortasına muhallebiye başlamamız lazım yoksa geriye düşeriz dedi dün. Pek üzüldüm tabii. Her ne kadar 15 gün için üzülmeye değmez dediyse de bozuldum açıkçası.

    Bu sebze hazırlama ve cok zaman alma isine biz de balıklama dalacagiz yakında. Size Avent’in steamer ve belnder’ını onericem ben. Hem vitamin hem de zaman kaybını en aza indiriyor.

    Bir tarafı ile buharda pişirme yapıp diğer tarafı ile püre yapabildiğin bir alet bu. Yiyeceğin pişerken bıraktığı su, doğrama aşamasında yeniden mamanın içine karışıyor.
    Besinler yiyeceğin içinde kalıyor ve bu işi mutfağı dağıtmadan tek bir aletle yapıyorsun.

    Bizim blogda bir yazımız olmustu, ilgilenirsen burada:
    http://www.bebegimoldu.com/?p=397

    sevgiler

    Muge

  7. biz de 15 gün sonra 6. ayımızı bitiriyoruz hayırlısıyla çok işe yaradı bu ön bilgiler..kendimi bu güne kadar zor tuttum ve masuscuktan araştırmadım,katı gıdalara geçişe pek hevesli olduğum için:))ne de olsa inatla ve azimle ilk 6 ay sadece anne sütü! etrafta bu kadar çok anne olması benim gibi soracak adamı olmayan kişiler için nimet ötesi nimet:))bayılıyorum hepiMize!:)))

    sevgilerimle.

Bir Cevap Yazın

