Peluze

Taa geçen Çarşamba gününden beri bir artan, bir azalan boğaz ağrısı nihayet bugün doruk noktasına ulaştı ve beni antibiyotiğe başlamak zorunda bıraktı. Her ne kadar direndiysem ve ilaç almaktan çekindiysem de, gerek hasta halimin kimseye yaramayacağı düşüncesi, gerekse Augmentin’in emzirirken alınabilecek en güvenli antibiyotiklerden biri olduğunu öğrenmem beni biraz olsun rahatlattı.

35 yıllık ömr-ü hayatımda herhalde bir mevsim geçişi olmamıştır ki hastalanmayayım. Yazdan kışa, kıştan yaza her bahar ama az, ama çok, mutlaka hastalanırım. Bunu, annemin beni sadece iki buçuk ay emzirmiş olmasına faturalamak istiyorum, uygun mudur sizce? (Canım annemi hedef göstermek değil niyetim. Sütü azmış, o zamanlar böyle bilinç de yokmuş, üstüne üstlük bir de mama modası varmış, o da iki buçuk ay sonra dayamış mamayı. Şimdiki aklı olsa farklı yapacağını söylüyor)

İşin kötü tarafı, ıhlamur, zencefilli bal, nane-limon ve sair her türlü şifa küründen hiç hoşlanmam. İlaç da almayı sevmem, emzirmesem de sevmem. Beklerim ki hastalık miadını doldursun, gitsin. Ancak evde bana bakan biri olacak da zorla peşime düşüp dayayacak böyle doğal tedavileri, belki o zaman içerim. Ha, bir de taze sıkılmış portakal suyuna hayır demem. Şımarık mıyım? Evet.

Amma velakin bir kür var ki, geçen sene neredeyse 6 aylık hamile halimle domuz gribi olup da yataklara düştüğümde bile beni kendime getirmişti: Peluze. O da ne? dediğinizi duyar gibiyim. İspanyol futbolcuya benziyor ismi, ama sanırım bizim ülkemize özgü bir içecek (hatta internette arayınca Kütahya diye çıkıyor). Şöyle yapılıyor bu peluze:

1 nescafe fincanı büyüklüğünde süte, 1 tatlı kaşığı buğday nişastası, 1 tatlı kaşığı şekeri karıştırıyorsunuz. Orta ateşte, dibini tutturmadan karıştırarak kaynatıyorsunuz. Hafif koyulaşıp muhallebi kıvamına geldiğinde de ateşten alıp bardağa boşaltıyorsunuz. Üzerine azıcık tarçın serpip servis yapıyorsunuz.

Tadı salebi hatırlatıyor. Şiş boğazları İNANILMAZ yumuşatıyor. Ayrıca korkunç rahatlatıcı bir etkisi var. Geçen sene domuz gribinin kamyon çarpmış etkisine rağmen rahat rahat uyuyabildiysem peluze yüzündendi.

Hazır grip sezonu başlamışken paylaşayım dedim, illaki hastalananlar olacaktır aramızda. Grip sezonu demişken, yeni grip aşıları gelmiş. Kuş gribi, domuz gribi, hepsi birlikteymiş. Adjuvan falan da yokmuş içinde. Bunu da tartışmalı. Ama durun, onu burada tartışmayın, onu ayrıca yazacağım.

14 Yanıt

  1. peki biliyormuydun sahlep in boğaz agrısına karşı mükemmel etkisi olduğunu ..bu peluze onun bir uzantısı birşey olmasın
    şahsen bunla uğraşmaktansa baharatçıdan (önemle altını çiziyim) aldığım sahlepi sütle pişirip içmenin de keyfine doyulmaz hastayken bile ..birde şifası var..yinede sayın peluze alternatif neden olmasın.?

  2. Blogcu anne, peluze başlığını okuyunca anında çocukluğuma döndüm ve gözlerim doldu 🙂

    Özellikle o ayaz karlı kış günlerinde sabah okula gitmeden, annem bize hazılardı, hem de ev yapımı nişasta ile 🙂 İçimiz ısınırdı hem de uyku sersemi bazen kahvaltı yapmamak için direndiysek, tok tutma özelliğiyle de annemin biraz içi rahatlardı 🙂 Yine hasta olduğumuzda peluzesiz bir günümüz geçmezdi 🙂

    Sütle mükemmel tabiki ama kimi zaman su ile hazırlanılmışını da içtiğimi hatırlıyorum, hatta geçen kış oğluma da bir-iki kez içirmişliğimiz vardır 🙂

  3. şu anda fene grip olan bana da iyi gelirmi acep,sabah kalkınca bir yapayım,tarçın ve salepten nefret ederim ama içmeye çalışacağım..

  4. Cok gecmis olsun. Aysekadin’in orada Paluze diye bir tatlici var. Benim de aklima o geldi. Lokmalari acayip guzeldir.

    Tarifi not ediyorum.

  5. Başlığı görünce heyecanlandım..Annemin dilinden düşürmediği birşeydir bu içecek.Bize içirmeyi asla başaramadı, o ayrı. Annem galiba süte değil de suya yapar belki de o yüzden ben tadını hiç sevmemişimdir. Bir sorayım tekrar…

  6. bizdeki adı da palize:D

  7. Sanırım bağışıklık isteminin gelişmesinde bebeğin hem ne kadar uzun emzirildiği hem de ne kadar yalnızca anne sütü aldığı mühim. Ben 20 ay emzirilmeme rağmen annem (doktorunun tavsiyesiyle, şimdi olsa belki daha anne sütü yanlısı doktorlar bulunur) 2. ayda katı gıdalara geçtiği için seninle aynı durumdayım, her mevsim değişikliğinde, hatta seyahate çıktığımda bile banko hasta olurum.
    İlgili makale de burada:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC314207/

  8. Benim annemin sutu kesilmis ben 1 aylikken daha, ve sut emmemisim… Evet kucukken bogazlarim cabuk rahatsizlaniyordum, ve bademcik ameliyatindan sonra bir daha oyle kolay rahatsizlanan bir durumum olmadi. Esimi annesi emzirmis uzun sure, ve o benden daha kolay hastalaniyor/
    Bunu anne sutune baglamadim, belki yuzde 5-10 bir etkisi olabilir ama bir suru farkli etkilerde var…

  9. peki, bayagi atesten iner inmez mi icmeliyiz? yoksa ılıtıp icsek olur mu? bir de bugday nisastasi mi? yoksa mısır nisastasi mi? tesekkurler..

  10. Hemen yanıtlayayım:

    BERNA – bilirim bilirim de, salep de benim için “fazla baharatlı” şifa kürü kategorisine girdiğinden aram pek yoktur.

    Benim anneannem de suyla yaparmış bunu bu arada. Babaannem sütle yaparmış, ben sulu denemedim ama sütle daha güzel olduğundan şüphem yok.

    Bağışıklık sistemi konusunda – ben yine de emzirmeyle bir nebze de alakası olduğunu düşünüyorum. Daha önce bir bakıcımız, kızını 5 sene emzirdiğini, bir kere bile doktora götürmediğini söylemişti. (Annemin beni 5 sene emzirmesi gibi bir beklentim yok, örnek olsun diye söyledim 🙂

    BURCU – Çok ılık değil, sıcak olması lazım, en azından bana öyle içirdiler. Ve buğday nişastası, hatta yazıyı da değiştireyim.

  11. 5 seneye çok güldüm! 🙂

  12. annemde dedemden öğrenmiş bunu adını bilmiyordum iyi oldu 🙂 suyla olanı pelte gibi olur hiç güzel olmaz. sütle çok daha iyidir bende emzirme döneminde bol bol içtim tüm kışı çok rahat atlattım. tavsiye edilir :))

  13. Benden de size bir tarif;
    Benim faranjitime iyi geldi.

    Bir kaşık nişastayı muhallebi kıvamında azıcık su ile pişiriyorsunuz. İçine bir kaşık pekmez atıyorsunuz. Ve muhallebi kıvamında sıcak sıcak yiyorsunuz. Pekmez, keçi boynuzu pekmezi çok daha daha daha iyi olur.

    Acil sifalar, afiyet olsun

Bir Cevap Yazın

