“It’s not personal, it’s business”

Güzel bir gün geçirdim. Deniz mutluydu, Derin huzurluydu. Birini yedirdim, diğerini emzirdim. Derin uyudu, Deniz kitap okudu. Her ikisini de yatırdıktan sonra bilgisayarın başına geçtim.

Aklımda yazacak bir sürü şey vardı. Aşağıdaki yorumu görünce hepsi uçtu, gitti:

Süt sağma konusunda ben de henüz 2 haftalık deneyimliyim. Yani anlayacağınız 2 hafta oldu işe geri döneli ama 2 haftadır iş yerinde süt iznimi nasıl kullanacağım konusunu tartışıyoruz personel müdürümüz ve patronlarımızla. İşyerim şehir dışında olduğu için haftanın bir gününe toplamak istedim ayrıca da günde 3 kere sütümü sağıyorum tabii. Ancak süt sağdığım vakit patronların gözüne battı, beni kaytarıyor olarak yorumluyorlar. Halbuki o sütü sağmazsam ertesi gün bebeğimin aç kalacağını düşünemiyorlar ki allaha şükür şimdilik sütümde tek başına yeterli geliyor ve mama ilavesi yapmıyoruz. En son karar olarak tamam süt iznini bir gün olarak kullan ama süt sağdığın süreyi günde 1 saat olarak maaşından keseceğiz dediler. Süt sağma konusu yasayla düzenlenmediği için diyecek hiçbir şeyim yok ve kabullenmek zorundayım. Kesilen para bebeğimin sütünden önemli değil ama yine de bu drum çok ağrıma gidiyor, çünkü söz konusu küçücük bir bebek ve onun alması gereken besin. Nasıl süt izni kullanma konusu yasayla düzenleniyorsa süt sağma izni de bence bir alt madde olarak yasaya eklenmeli. Aksi takdirde gözünü para hırsı bürümüş patronların kurbanı olacak bebeklerimiz.

Gerçekten nefesim kesildi.

Meg Ryan’la Tom Hanks’in başrol oynadıkları You’ve Got Mail diye bir film vardı ya… Favori aşk filmlerimden biridir. Bilmeyenler için: Bunlar iki can düşmanı rakip kitapçı, bir chat sitesinde tanışıyorlar, kim olduklarını bilmeden birbirlerine aşık oluyorlar, falan filan. İşte o filmde Meg Ryan, aslında tanıdığı ama tanıdığını bilmediği, nefret ettiği ama aslında aşık olduğu bu adamla karşılaşmasını ve karşılaşmaları sırasındaki çekişmelerini chat yaptığı (aslında iş rakibi olan) sevgilisine anlattığında Tom Hanks’in yanıtı: “It’s not personal, it’s business” oluyor. Türkçeye çevirecek olursak, “İş bu, şahsi algılama” gibi bir şey çıkıyor ortaya.

Şimdi, bu yorumu yapan Ebru için de aynı şey geçerli aslında. Ona “madem süt izni kullanıyorsun, o halde sair günlerde süt sağdığın vakti her gün bir saat olarak maaşından keseriz” diyen patronları bunu Ebru’ya gıcık oldukları için yapmıyorlar büyük ihtimalle. Ebru değil de, Esra olsaydı bu kişi, yine aynı şeyi yaparlardı belki. (Hoş, sigara içmek için günde en azından iki-üç kere onar dakika masa başından ayrılan çalışanlarına da aynı uygulamayı getiriyorlar mı diye sormak lazım) Adamların derdi, iş bitsin. Daha doğrusu, kimse işinden kaytarmasın. Muhtemelen ya bilmiyorlar, ya da düşünmüyorlar ki: (1) Süt sağmak keyfi bir şey değil, zorunluluk. (2) Bu kadın sütünü sağmazsa memeleri şişer, ağrısı olur, enfeksiyon olabilir, ilaç almak zorunda kalabilir.  (3) Sütünü sağmayan kadının sütü azalır, en nihayetinde biter, bebeği mama almak zorunda kalır.

Emzirme Haftası etkinlikleri kapsamında City’sde düzenlenen seminerde Kariyer.net İş Ortaklığı Yöneticisi Eylem Gürgenç çok önemli bir noktaya değinmişti: Evet, çalışan anneler haklarını bilsin, evet, emzirme reformu olsun, evet, bütün bunlar önemli. Ama en az bu kadar önemli olan KURUMSAL KÜLTÜRÜN DE DEĞİŞMESİ demişti.

Peki nasıl değişecek bu kurumsal kültür?

Önerilerinizi bekliyorum.

15 Yanıt

  1. çok fena oluyrum bunları okurken :((
    niye bıraktım ben ? işte buna tahammül edemem hatta kafa göz yararım , üstüne bir de dava açarım , sürünürüm belki ama 2 kat süründürürüm hırs yaparım diye.. sonunda baktım ki huzurum daha önemli.. peki bu imkana sahip olamayanlar ne yapsın ? Patronların dünyasına çomak sokuyoruz farkındasınız değil mi ? Kaç tane babyiğit çıkıp evet işverenim ama desteklerim diyecek merak ediyorum. daha da önemlisi diyecekler mi ??
    İnşallah , umarım…

    • Ben de çok düşündüm işi bırakmayı, ama bunca yılımın emeği olan tazminatımı da almadan bırakmayı içime sindiremedim işte. Yanlız yasalar biraz daha bizim arkamızda olsa ben de işi dava açma noktalarına getireceğim ama yok işte öyle bir durum.

  2. bu durum her şekilde patronlarından çıksın, sadece bunu diyebiliyorum…çözüm bulduklarını sandıkları bu akıl almaz uygulamaya…

    • Evet ben de aynen böyle düşünüyor ve allaha havale ediyorum. Halbuki kendilerinin de henüz 2 aylık emen bir torunları var ve konunun önemine hakim olmaları gerekiyor. Ama tek fark ben işçi onlar işverenler işte!!!

  3. Ben de calismayan ve cocuklarina kendisi bakmak isteyen bir anneyim. 6,5 aylik bebegimi doya doya emzirebildigim icin cok mutluyum. Siz beni bu konuda aydinlattiginizdan bu yana esime soruyorum, is yerinde sut sagma odasi var mi? Var canim, pompa falan var mi yoksa sadece oda mi? Sut sagan arkadaslar pompa oldugu soylediler. Pekii buzdolabi var mi ? Odada yok ama her katta var. Peki siz sut sagmaya giden calisanlara kaytariyor gozuyle bakiyor musunuz? Hemen gel diye baski olusturyormusunuz? Yooo.. Oohh iyiymis sizin sirket deyivermisim. Kendim icinmis gibi mutlu oldum. Keske her sirket boyle olsa..

    • Süt sağma esnasında kendini baskı altında hissetmek konusu da ayrı bir dert. Süt sağdığım süreler ücretimden kesildiği halde o sürelerde kendimi rahat hissedemiyorum, acaba yerime geçtiğimde bana tavır takınan olacak mı? Ters bişey söyleyen olacak mı? Bu endişelerden dolayı yeterli süt sağamayacağım diye korkuyorum.

  4. inanamıyorum diyorum. dilim tutuldu resmen süt sağmanın parasının kesildiğini okuyunca. 4 kasımda işe başlayacağım. bakalım benim başıma neler gelecek?

  5. Ne ayıp!Annenin minicik bebeği için süt sağmasından doğal ne olabilir ki.Bunu anlamayan patronlara yazıklar olsun diyorum.
    Ben çok şanslıymışım,çalışma arkadaşlarım çok şanslıymış,süz iznimi sonuna kadar istediğim zaman kullandım ve istediğim zaman sütümü gittim sağdım.Her yerde herkese anne sütünün önemini anlatmalıyız ki herşey daha güzel olsun.İnsan başına gelmeyince maalesef anlamıyor çünkü…

  6. Bende bir bankada çalışıyordum vakti zamanında. Kesinlikle çocuğu olanlara müsamaha gösterilmeyen bir bankada bu sebeple bebek düşündüğümde işten ayrıldım şimdi kendi işimde çalışıyorum ve rahat rahat bebeğimle ilgileniyorum. Elifin söylediği şey çok mantıklı ya çalıştığım kurumda insanlar saat başı sigara içmek için yerlerinden kalkarlar ve ağız tadıyla bir sigara içirmiyorlar diye hayıflanırlardı sonrada süt izni alanların arkasınan konuşurlardı. Bu nasıl bir düzen isyan etmek istiyorum kendimi kurtardım o ortamdan ama insanların saygısızlıklarını önceliklerini düşündükçe hala ordaymış gibi sinirleniyorum. Kesinlikle birşeyler başarabileciğimize de inanıyorum. Bu konuya eğilen ilgilenen herkese binlerce teşekkürler……….

  7. Emzirme reformu tabandan tavana yayılmaya devam etmeli. Devlet desteği olmadan, sadece çalışan annelerin dayatmaları ile işyerlerinde istenen koşulların sağlanması mümkün değil bence. Çünkü ülkemizde çalışan hakları maalesef sadece yasal yaptırımlarla korunabiliyor.
    Madem işverenler süt sağma saatlerini iş kaybı olarak görüyor, işverenlere olayın bu tarafından yaklaşılabilir. Mesela anne sütü ile beslenen bebekle formül mama ile beslenen bebeklerin hasta olma istatistikleri ve hasta olan çocuğuna bakmak için işten izin alan çalışanın yaratacağı işkaybı örnek gösterilebilir.
    Olaya ülke ekonomisinde yarattığı etkiler açısından yaklaşılabilir:
    – Formül mamaya bir ailenin harcadığı para
    – Anne sütü ile beslenmediği için hasta olan çocuğun hastane ve ilaç masrafları
    – Emzirmeyen kadının emziren kadına oranla bazı hastalıklara yakalanma riskinin daha fazla olması….
    Ancak bunlar için sağlam istatistiksel veriler gerekli. Bu noktada da devlet istatistik enstitüsü devreye giriyor sanırım.
    Yani emzirme reformu gözünü en tepeye dikmeli ve sesini devlete duyurmalı.

  8. Merhaba,

    blogunuzu bir süredir takip ediyorum, çok da faydalı oluyor tecrübelerinizi okumak, öncelikle teşekkürler. Ben bir hukukçuyum, yazınıza konu olan kişinin “….Süt sağma konusu yasayla düzenlenmediği için diyecek hiçbir şeyim yok ve kabullenmek zorundayım….” ibaresi yazının ana konusunu oluşturuyor. Öte yandan ben bir şey mi kaçırıyorum emin olamadım zira “Gebe veya Emziren Kadınların Çalıştırılma Şartlarıyla
    Emzirme Odaları ve Çocuk Bakım Yurtlarına Dair Yönetmelik”in ilgili madesini aşağıya alıntılıyorum

    Emzirme İzni

    Madde 14 — Kadın işçilere bir yaşından küçük çocuklarını emzirmeleri için günde toplam bir buçuk saat süt izni verilir. Bu sürenin hangi saatler arasında ve kaça bölünerek kullanılacağını işçi kendisi belirler. Bu süre günlük çalışma süresinden sayılır.

    Hal böyle iken Ebru hn. niye “yasa ile düzenlenmediğinden yapacak bir şeyim yok ve kabullenmek zorundayım” demiş bilemedim, acaba kastedilen başka bir şey mi? Zira söz konusu olan yasal bir hak ve adından da anlaşılacağı üzere “mevzuat tarafından düzenlenmiş bir konu”dur.

    Sevgiler.

    • Merhaba,
      Bahsetmiş olduğunuz yönetmelik maddesinden, haftanın 1 gününü evde bebeğimle geçirerek faydalanıyorum. Ancak geriye kalan diğer 4 günde de ben düzenli olarak sütümü sağmak zorundayım ki ertesi gün bebeğimi besleyebileyim ve aynı zamanda sütüm kesilmesin.
      İşverenlerim istiyorlar ki; süt sağma işimi yasal olan süt izni hakkımı kullanarak yapayım ayrıca bebeğimle evde ilgilenmek için kullanmayayım.
      Ama ben zaten bunca yıl işyerimde ayrıcalıklardan faydalanan biri olmadığım için hiç olmazsa süt iznimi hakkıyla kullanmayı istiyorum. Dolayısıyla hem haftanın 1 gününü evde bebeğimle geçiriyorum hem de diğer günler günde toplam 1 saat sütümü sağıyorum. İşte bu sağmalara giden süre de maaşımdan kesiliyor. Ama bebeğim için değer, en azından henüz formül mama kullanmamıza gerek olmuyor böylece.
      İlginiz için teşekkür ederim…

  9. Ben burada eski bir İK müdürü olarak konuşuyorum ve genel haksızlık hissini tam paylaştığımı söyleyemem. Süt izni çalışma saatlerin içinde bebeği emzirmek ya da sütü sağmak için vardir. Öyle olunca “süt iznimi haftada bir gün olarak kullanayım ama diğer günleri de günde üç defa sağmam gerek sütümü” diye bir şey olamaz bence. Hollanda’da bu nedeni ile süt izni hiç bir şekilde bir gün olarak alınamaz, mutlaka her gün 1.5-2 saat (tam hatırlamıyorum) olarak alınması lazım, ve sadece eğer anne gerçekten de emziriyorsa (ya da iş yerinde sağarsa). İşveren sağmak için düzgün bir yer ve buzdolabı sağlamazsa o bambaşka ve çok haklı bir şikayet, ama buradaki “çift süt izni” durumunu da hiç bir işveren kabul etmek zorunda değil bence.

  10. işyerimde doğum yapan kadın personel oldukça fazla eee haliyle bu süt izinleri nasıl kullanılacak şeklinde konuşmalar sık sık oluyor. Bizim işyerinde herkez istediği şekilde kullanabiliyor süt iznini. Ve istediği zamanlarda istediği şekilde süt sağabiliyor. Yani erken çıkmayıp bütün süt izinlerini cuma gününü tatil yaparak kullanan da var, hergün belli bir saatte çıkan da var. Tabii bu kişiler hafta içi de istedikleri zamanda istedikleri süre süt sağmak için yerlerinden ayrılıyorlar. İşverenler ne kadar iyi niyetli olursa o kadar su istimal etme niyeti oluyor bana göre. En son bir arkadaş istediği şekilde düzenledi süt iznini örneğin sonra yok ben böyle istemiyor sadece cuma izinli olayım dedi. Şu anda arkadaşın ne zaman ve ne şekilde süt iznini kullandığına dair bir fikrim yok, daha çok kafasına göre takılıyor ve bu da onunla birlikte çalışan kişileri zor durumda bırakıyor. çünkü ne zaman işyerinde olacak ne zaman olmayacak belli değil. Onun dışında kimi arkadaşlar süt sağmaya gidiyor giderken normal çalışanlarla sohbet ediyorlar, ya da süt sağarken yanlarına birini daha alıyorlar sohbet ede ede yapıyorlar. Ya da süt sağmadan dönerken her bölümde 2-3 dakka oyalanarak ordakileri de lafa tutarak masalarının başına ulaşabiliyorlar. Başka insanları da işlerinden ediyorlar. En doğrusu gün içerisinde 1.5-2 saat gibi geliyor açıkçası bana. Bir günü izin yapınca bunun pek süt iznine girdiğini sanmıyorum o annenin keyfine göre bir uygulama oluyor. En güzeli ücretli 6 ay izin ama 1 gün toplu kullanma bana göre de doğru değil o zaman bambaşka birşey oluyor çünkü. tabii evi işyerine çok uzak olan ve servisle dönmesi daha mantıklı olan arkadaşlar hariç. çünkü o kişiler eve ulaşana kadar zaten epey bir vakit kaybediyorlardır.

Bir Cevap Yazın

