Blogcu Anne’den her ay bir kitap hediye

Ne zamandır aklımda olan bir şeyi hayata geçirmek önümüzdeki Dünya Çocuk Kitapları Haftası’na kısmetmiş.

Bundan böyle her ay bir kitap hediye edeceğim Blogcu Anne takipçilerine. Daha doğrusu, her ay iki kitap. Bir çocuk kitabı, bir ebeveyn kitabı.

Kitabı kazanan kişiyi, ayın kitabını duyurduğum yazının altına yorum yazanlar arasından çekilişle belirleyeceğim. Önümüzdeki hafta, Dünya Çocuk Kitapları Haftası’nda ilk çocuk kitabımızla başlıyoruz bu uygulamaya, takipte olun.

Hazır söz kitaplardan açılmışken Zeynep‘in bana pasladığı çocuk kitapları anketini yanıtlamak istedim. Ben de aynı anketi taze anne Derya, yenice anne Tuğçe ve kıdemli anne Pratik Anne’ye paslıyorum.

1. Boncuğunuza kitap seçerken en önem verdiğiniz kriterler nelerdir?

İlk olarak hikayenin kendisi. Gözüne soka soka ders veren hikayelerden uzak duruyorum. Kitabın ana amacı belirli bir konuda mesaj vermek bile olsa bunu hissettirmeden yapmalı. Bariz bir şekilde “böyle yaparsan şöyle oluyor” türünden kitapları sıkıcı buluyorum.

Çizimleri ikinci planda geliyor. Deniz yaşı itibarıyla biraz daha uzun süre oturup dinleyebildiği için kitaplarımız bol resimli olmak zorunda olmuyor artık eskisi kadar. Yine de güzel çizimler daha keyifli hale getiriyor kitap okuma anını.

Kitabın hitap ettiği yaş grubuna dikkat ediyorum. Ancak bunun dışına çıktığım da oluyor, örneğin son zamanlarda severek okuduğumuz bir kitap aslında 5-8 yaş grubu için hazırlanmış.

2. Bir kitabın kapak tasarımı sizi cezbeder mi?

Evet. Tam tersi, itici etkisi de olabilir.

3. Çocuk kitaplarının didaktik yaklaşımını nasıl buluyorsunuz?

İtici. Ancak belki de bana öyle geliyor, belki de çocukların taze ve her şeye açık beyinleri bunları kaldırabiliyor, bilmem. Yine de ben çocuk kitabı yazarı olsam, vermeye çalıştığım mesajı gözüne gözüne sokmadan iletmeye uğraşırdım. Muzaffer İzgü’nün hikayelerinde yaptığı gibi. Muhtemelen de o yüzden çocuk kitabı yazarı değilim – her aklına gelen kitap yazamıyor demek ki!

4. Çocuk kitaplarındaki resimler nasıl olmalı sizce? Hikayesini beğendiğiniz bir kitabı illüstrasyonlarından dolayı almamazlık ediyor musunuz ya da tam tersi oluyor mu? Hikayesi uyduruk olan bir kitabı grafiklerine aşık olarak aldığınız oldu mu? Grafiklerde aradığınız temel özellikler var mı? Varsa nedir?

Hikayesini beğenip çizimini beğenmediğim kitabı aldığım, evet, oluyor. Ama tam tersi olmuyor. Hikayesi keyif vermiyorsa çizimleri güzel diye bir kitabı almadım hiç şimdiye kadar. (Yoksa aldım mı??)

“Grafiklerde aradığınız temel özellikler” sorusu bana göre ve Deniz’e göre olmak üzere iki türlü yanıtlanabilir. Ben, detaylara aşık oluyorum. Örneğin, yeni keşfettiğimiz Sakar Cadı Vini serisinin çizimlerine hastayım. Cadının bacağındaki kıllar, kedinin suratındaki ifade, zaten güzen olan hikayeyi daha da keyifli kılıyor. Deniz ise, detaydan çok (ki o da çok takılıyor, ama söylemiyor) nitelik peşinde: Canavar var mı, korkutucu, “kötü şeyler” mevcut mu gibi kriterler onun belirleyicileri.

5. Çocuğunuzun şu anda en sevdiği 3 kitap hangileri? Bu kitapların bir ortak yönü var mı?

Sakar Cadı Vini’nin Ejderhası (Valerie Thomas – İş Bankası Kültür Yayınları), Gece Gelen Konuklar (Fatih Erdoğan – Mavibulut) ve Miles and Miles of Reptiles (Tish Rabe- Random House) dört yaşına yaklaşan Deniz’in şu sıralardaki favorileri. Kitapların tabii ki de bir ortak noktası var: Korku ya da “iğrençlik” çağrıştıran karakterler: canavar, öcü, hayalet, kertenkele. Her ne kadar kitapların vermeye çalıştığı mesaj çağrışımlarından çok uzaksa da kitapta bunların varlığı Deniz için önemli.

6. Bir çocuk kitabı yazsanız hangi temayı işlemeyi düşünürdünüz, ya da temasız öyle bir masal mı uydururdunuz?

Annesine eşek diyen, okuldan gelince televizyon seyretmek isteyen, isyan bayrağı açmışçasına ‘karışma! git! istemiyorooom!’ nidalarını bol keseden kullanan “kötü çocuğun” başına gelenleri anlatma güdümü törpüleyebilirsem oturur sıfırdan bir masal kitabı yazmaya çalışırdım.

Jackie Paper adındaki çocuğun, Puff adlı sihirli ejderhayla olan arkadaşlığını, ve sonunda Jackie’nin -her çocuk gibi- büyümesini anlatan Puff the Magic Dragon gibi.

Kendi çocuk kitabımı yazana kadar da (!) beğendiğim kitapları paylaşmaya devam edeceğim. Hem Kitaplık‘ta, hem de her ay hediye ederek. Haftaya başlıyoruz.

19 Yanıt

  1. bu cok hos bir haber oldu 🙂 bende oglusumda kitaplari cok seviyoruz.. sansimizi deneyecegiz her ay :))

  2. süper bir fikir. bizde deneyeceğiz şansımızı. eğlenceli olacak sanırım :))

  3. süper bir fikir. bizde deneyeceğiz şansımızı. eğlenceli olacak sanırım

  4. Aa ne güzel. Bu sene bol kitaplı olacak. Biz de yılbaşı için hazırlık yapıyoruz. Fuarda seçtik kitabımızı 🙂

  5. harika bir haber heyecanla bekliyorum :)))

  6. Merhaba,

    Bizde bayılıyoruz kitaplara ve ben oğluma 4 ayını doldurmasından itibaren hergün kitap okudum.Şu anda 4 yaşında ve yaşına göre büyük bir kütüphanesi var. Çok çok çok yararlı olduğuna inanıyorum. Ve o çok sevdiği bir çizgi film olunca oyuncağını değilde kitabını almamı istiyor.

    Bizde isteriz…! ! !

  7. Değerli Elif Hanım, İnternet günlüğünüzü yeni keşfetmiş biri olarak evvela sizi tebrik ediyorum. Monotonluktan uzak, samimiyet ile örülü, miniklerin dünyasına farklı bir üslupla yaklaşan birbirinden latif yazılara imza atıyorsunuz. Lisanımızı layıkıyla kullanmanız da ayrı bir takdiri hak ediyor. Yazılarınızı bilgisayarıma indirdim. Umarım gün gelir; müstakbel hanımımla birlikte sizin adınıza oluşturduğum klasörü açar; yaşadıklarınızından çıkardığımız dersleri hayata geçirmeye başlarız. Oğullarınızın başarılarıyla iftihar edeceğiniz senelere umarım sıhhatli bir şekilde merhaba dersiniz. Sağlıcakla…

  8. kızım ve oğlumla bizde şansımızı deneriz sevgiler

  9. Ooo yeni başladım minik kütüphanesi dizmeye sizden gelenlerle de renklenir umarım =)

  10. Oglum 9.5 aylik kitapligimizda 10 adet kitabimiz var.dileriz 11. Kitabimiz sizin kitapliginizdan olsun…

  11. bugün benim doğum günüm bana çıksın nolurr

  12. Elif çok güzel düşünmüşsün, böylece her ay bir kitap tanımış olacağız hep birlikte…

  13. super fikir takipteyim 🙂

  14. heyyyyo ilk kez oluyor bu mim işi. teşekkürler Elif Anne. Bu da cevaplarımız: http://www.deryaze.com/2010/11/bebek-cocuk-kitaplar-mimi.html

  15. Öncelikle bu girişim için teşekkürler…
    Konu kitap olunca yazmadan geçemedim. Aşağıda İş Bankası Kültür Yayınlarına ilettiğim bir mail var. Yaşadığım(ız) bu durum ve süreçte olacaklarla ilgili paylaşımınız olursa memnun olurum.
    —–Öncelikle bir anne devamında bir eğitimciyim. Pazar günü katıldığım TÜYAP FUARIndan günlerdir aklımda olan “Değnek Adam” adlı kitabı henüz 2 yaşındaki oğlum için aldım. Kitabın İş bankası yayınları oluşu, yazarı ve çizeri ve okuyan ailelerin olumlu eleştirileri beni çok motive etmişti. Ta ki kitabı oğlumdan önce okuyup en arka sayfada “Çin’de basılmıştır.” yazısını okuyana kadar. Bu ifadeyi bu durumu nasıl açıklarsınız? Ben çocuğuma özenle Çin malı kitap mı aldım? Eğer öyleyse neden diğer Çin malları değerinde değilde “İş Bankası Yayınları” logosunun değerinde bir fiyata satılıyor? Cevabınızı ve yaşadığım bu süreci ilgili eğitim ve anne-çocuk site/bloglarında paylaşacağım. En kısa zamanda olumlu gelişmeler bekliyorum.—-

  16. bende çok sevindim.umarım şans yüzüme güler..bebeklerim 2,5 aylık oldular şimdiden kitaplıkları dolmaya başladı bile…size sonsuz teşekkürler blogcu annecik..

  17. sabırsızlıkla bekliyoruz…

  18. Biz şimdilik 5,5 aylık kızımla 3 bez kitabımızla pek mutluyuz. Her biri ile kendi başına en az 15 dk uyalanıyor.
    Birisinin sayfalarında hayvanların kuyrukları var; o kuyrukları tek tek ağzına alıyor. Diğer kitabın sayfaları hışırtılı: elinde sallamayı çok seviyor. Bir de içinde aynası var, oradan kendine bakıyor. Kenarından da bir halka ve bir yıldız sarkıyor, onu yakalıp kemirmeyi çok seviyor.
    Kitap sevmeye/yemeye başlamak için tavsiye ederim 🙂

  19. Kızım, oğlum ve tabi benim için de güzel oldu.Bloğunuzu Bir Dolap Kitap sayesinde keşfettim.Çekiliş sonucunu merakla bekliyoruz.

Bir Cevap Yazın

