Emzirme Reformu’nun gidişatı

Emziren Anneler grubunun üyeleri Sabah gazetesinde. Fotoğraf: Pervin Metin, Sabah

Emzirme Haftası’nda emzirme aşağı, reform yukarı yazar olmuştum. Gerek etkinliklerin sona ermesi, gerekse o süreçte biriken başka konuların öne çıkmasıyla konu Blogcu Anne gündeminde geriye itelenmiş oldu.

Ama bu demek değil ki hareket duruldu. Tam tersi, emin adımlarla ilerliyor.

Hem Emzirme Reformu’nun son zamanlardaki atılımlarıyla ilgili bir özet geçeyim, hem de neler planlıyoruz biraz fikir vereyim istedim.

Emzirme Haftası boyunca basında geniş şekilde yer aldı Emzirme Reformu. Gazetelerde, dergilerde, televizyonlarda çıktı. Köşe yazarlarına konu oldu. Lansinoh’nun, anne sütü ve emzirme hakkındaki diğer farkındalık yaratma projeleriyle birlikte Kurumsal Sosyal Sorumluluk Derneği’nin düzenlediği yarışmada dördüncü oldu. (Bunların hepsini Emzirme Haftası etiketi altında okuyabilirsiniz)

Emzirme Reformu, benim artık takip etmekte zorlandığım sayıda blogcunun sayfasında duyuruldu, logo bir sürü bloga yerleştirildi. (Çalışan Gebe sitesinde bir liste yapmış, eline sağlık). Annelerin Dünyası, Emzirme Haftası boyunca yazılarını bu konuya ayırarak destek oldu. Anneysen.com, aynı hafta boyunca Emzirme Reformu logosunu sitesine koyarak ziyaretçilerini manifestoya yönlendirdi. Birçok web sitesi, konuyu haber yaptı.

Emzirme Haftası’nın en değişik etkinliklerinden biri açılış gününde City’s alışveriş merkezindeki defile ise, bir diğeri 15 Kasım’da Kadir Has Üniversitesi’nde düzenlenen Toplu Emzirme Etkinliği idi. 20’den fazla anne yağmur çamur demeden, ama taksiyle, ama otobüsle üşenmeden kalkıp Haliç’teki kampüse geldiler. Basının da ilgisi büyüktü. Özellikle Sabah gazetesi ve ATV konuyla yakından ilgilendi. Gazetede geniş yer verileceği, ATV ana haberde çıkacağı söylendi. Ancak sonradan öğrendik ki emzirme konusu, gündemin diğer maddeleri arasında eridi, gitti. Geriye Sabah gazetesi muhabiri Pervin Metin’in etkinlikte çektiği bu görüntüler ve öncesinde Sabah gazetesini ziyaretimizden bu minik haber kaldı.

Fotoğraf: Pervin Metin, Sabah

Fotoğraf: Pervin Metin, Sabah

Toplu Emzirme Etkinliği’nde basının bir diğer temsilcisi, HaberTürk televizyonunda Kıyıdan adlı yeni bir programa başlayan Ece Temelkuran’ın ekibiydi. Emzirme Reformu’nu yazılarıyla da destekleyen HaberTürk gazetesi yazarı Damla Çeliktaban’ın önayak olduğu ve hareketi anlattığı program takip eden hafta HaberTürk kanalında yayınlandı. Etkinlik ile ilgili görüntüleri ve bizlerle yapılan röportajları buradan, Damla’nın kendi annelik tecrübelerini de anlattığı röportajını ise buradan izleyebilirsiniz.

Emzirme Reformu, artık birkaç kişilik bir hareket olmaktan çıktı. Başta Emziren Anneler grubunun kimisi anne, kimisi baba, kimi ise sadece bu işe gönül vermiş olan üyeleri tarafından çekip çevrilen, farklı alanlar için sorumlular atadığımız organize bir platform olma yönünde ilerliyor.

Emzirme Reformu’nu sitesinde destekleyenlerin sayısı 1000’i geçti. Başta anneler ve anne adayları olmak üzere her gün birçok insan yorum bırakıyor. Her yorum birbirinden değerli elbet, ancak ilginç bulduğum bazılarını öne çıkarmak istedim:

Aşağıdaki yorum bir anneanne/babaanneden:

Ben Sırma Çağlayan sekiz doğum yaptım ,altı çocuğum var.Son çocuğumu erken doğum olduğu için iki yaşına kadar emzirdim.Kızlarım gelinlerim var,hepsine de bebekleri ısrarla emzirmelerini söyledim,emzirmeleri için elimden geleni yaptım.
Hem anne,hem anne ,hem de babaanne olarak sizi DESTEKLİYORUM

Bu da bir dededen:

BÜTÜN ANNELERİ VE ANNE OLACAKLARI DESTEKLİYORUM… TORUNUM ADINA…. – İbrahim Şahin

Bu da İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı üyesi Prof. Dr. Gülbin Gökçay’dan:

Çocuk sağlığı alanında çalışan, araştırma ve eğitim yapan bir bilim insanı olarak destekliyorum. İlk altı ay sadece anne sütü, altıncı aydan sonra uygun tamamlayıcı besinlere başlanarak emzirme en az iki yaşına kadar sürdürülmelidir. Bunun sağlanabilmesi için koşullar düzenlenmeli ve bu düzenleme yapılırken de kadının toplum ve iş hayatındaki yeri engellenmemelidir. Çocuklar bizim geleceğimizdir, geleceğimize sahip çıkmalıyız.

Bir anne başından geçen bir olayı paylaşarak destek olmuş:

başımdan geçen bir olayı anlatmak istiyorum,
oğlum daha birkaç aylıkken evimizin yakınındaki alışveriş merkezine gittik. çok bilindik bir ayakkabı mağazasında
ayakkabı denemeye başladım. o sırada oğlum meme istediği için ağlamaya başladı. emzirme odası 2 kat altta ve çok uzun bir koridorun sonundaydı. ben de alışverişim devam etsin ve oğlum çok ağlamasın diye, anneannemin hırkasıyla kapatarak oğlumu emzirmeye başladım. bir iki dakika sonra bir tezgahtar bana yaklaşarak, örtünün altında bebek olup olmadığını sordu. yani aslında benim bebek emzirdiği anlayamamıştı bile. safça eveeet dedim. benim orada emziremeyeceğimi, bebek emzirmenin orda yasak olduğunu söyledi. duyduklarıma inanamadım. şaka gibi geldi bir an. bir ayağımda satın alacağım ayakkabı, diğerinde kendi ayakkabım, göğsümde büyük bir hırsla emen bebek kalakaldım. o hırsla alışveriş merkezinin müdürüne danışmadan telefon açtım. ama beni anlamak istemedi. emzirme işlemini bize yaptıkları koridor sonundaki odada yapacakmışız. 2 aylık bebeğe, sen dur bekle nasıl denir bilemiyorum. koca koridoru geçeceğiz, 2 kat aşağı ineceğiz ve sen emeceksin. bekle yavrum.
bu olay şimdi olsa hiç istifimi bozmaz emzirmeye devam ederdim. oğlum kocaman olmasına rağmen hala da istediği heryerde uygun pozisyonu alarak emziriyorum. emziren kadın teşhirci, göğsü de cinsel obje değildir. – Sezin Oğuz

Yabancı destekçilerimiz de var:

I fully support your efforts. I have a 15 month old daughter who I am still breastfeeding yet there is no recognition of this, only until 12 months is the sut izni, what about after 12 months? What about more flexibility and more hours before 12 months? Mother’s milk is very important for babies, for the physical health and also well-being in a more holistic term. Good work! – Jo Harris

Emzirme Reformu logoları, değişik renkleri ve HTML kodlarıyla birlikte sayfanın Görseller kısmında yer aldı. Blogunuz varsa seçip, beğenip, renkleri size en cazip gelenini kullanabilirsiniz.

PEKİ, BUNDAN SONRA NELER OLACAK?

Elbette Sağlık Bakanlığı’nın da önerdiği gibi ilk altı ay anne sütü vermek adına ücretli doğum izninin altı aya çıkarılması hedeflerimizden. Ancak bu bir gecede olacak bir olay değil, ve Emzirme Reformu hareketi sadece bununla kısıtlı da değil. Emzirme Reformu, anne sütü ve emzirme konusunda toplumdaki bilinç düzeyini arttırmaya çabalayan bir farkındalık kampanyası olarak devam edecek. Kurumsal hayatta emziren annelere bakış açısının değiştirilmesi, iyileştirilmesi de hedeflerimizden, emzirmenin doğumdan sonraki en kısa sürede başlatılması bilincinin oturtulması da. Bununla ilgili olarak yakında sağda solda Emzirme Reformu’nun afişlerini, rozetlerini görebilirsiniz. Bu konuda maddi desteğe de ihtiyacımız var, sponsor olmak isteyecek firmalar benimle iletişime geçerse gerekli yönlendirmeyi yaparım: blogcuanne@gmail.com

Toplu Emzirme Etkinlikleri devam edecek. Anne sütü ve emzirmenin önemine dikkat çekmek için imkan buldukça bu tür toplaşmaları gerçekleştireceğiz. İlk olarak Aralık ayında bir etkinlik daha planlıyoruz. Bu kez çalışan annelerin de katılmasına fırsat vermek adına Cumartesi  günü gerçekleşecek etkinliğin detaylarını Facebook sayfamızdan takip edebilirsiniz.

Bir diğer ve bence daha da önemli gelişme ise Emzirme Danışmanlığı eğitiminin öne çıkarılması ve destek gruplarının oluşturulması aşamasında olacak. UNICEF Türkiye’nin ilk altı ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranını yüzde 1,3 olarak açıklamasının altında yatan sebep, yeni annelerin yüzden 90’ından fazlasının emzirmeye başlayıp sonra çeşitli sebeplerle devam ettirememesiymiş. Bunun nedeni de doğal ama aynı zamanda teknik bir konu olan emzirmeyle ilgili bilgi ve destek yetersizliğiymiş.

Yurt dışında daha oturmuş bir meslek olan Emzirme Danışmanlığı, Türkiye’de çok yeni. Ve yine yurt dışında sık rastlanan emzirme destek grupları Türkiye’de yok-tu, birkaç hafta öncesine kadar. Damara Çocuk kurucuları Feride ve Melania, benim bildiğim ilk emzirme destek grubunu düzenlediler birkaç hafta önce. Bodrum’daki toplantıya katılım çok fazla olmasa da başlangıç adına yüreklendirici olmuş.

Feride ve Melania bu işe gönül vermiş ve kendilerini bu konuda eğitmiş insanlar. Bu tür destek gruplarının da bu tür liderlerinin olması gerekir. İşte Emzirme Reformu hareketi de bu konuda önemli bir adım atarak, üniversitelerin desteğiyle bu grupların oluşturulmasına önayak olacak. Amacımız, destek gruplarını koordine edecek ve düzenleyecek emzirme gönüllüleri yetiştirip mümkün olan her yerde bu tür grupların oluşturulmasını, böylece emzirme hakkında soruları olan, sıkıntı yaşayan annelerin kendilerini yalnız hissetmeyip kendi gibi kadınlarla düzenli olarak bir araya gelebilecekleri, paylaşımda bulunabilecekleri, destek alabilecekleri ortamlar yaratmak. Bu proje henüz emekleme aşamasında, ancak zamanı gelince detayları paylaşacağız.

Çok uzun bir yazı oldu. Buraya kadar okuduysanız tebrik ve teşekkür ederim. Ancak bu konuda yapacak öyle çok şey var ki bunca kelimeye ancak sığdırabildim.

7 Yanıt

  1. tebrik ediyorum:)DESTEKLİYORUM. Çanakkale olarak ben ve Dr. Zafer Tuna Taş bu gruba destek veriyor. Zaten onlar 2009 yılından beri geliştirmeye çalıştıkları bir projeleri var. Bende dahil oldum bu ekibe tabiki:)))

    Ocak ayında başlıyacağız inşallah anne-baba okuluna. Emzirme tek bacaklı bir iş değiş çünkü. DESTEK çoook önemli:)) http://www.canakkaleicinde.com/canakkale-devlet-hastanesinde-anne-okulu-acildi.html

  2. Merhabalar;
    Sayfalarınızı ilgiyle takip ediyorum..Çok güzel şeyler olacak çook…Emzirme Reformuna tam destek veriyorum.Hatta şu anda size yazı yazarken bir yandan da bebeğimi emziriyorum..İnşallah aralık ayında düzenlemeyi planladığınız emzirme etkinliğine katılmayıda isterim.Sevgiler…

  3. Reformu şiddetle destekliyorum. Bu konuda canı yanmış biri olarak…

    Oğlum 10. ayındayken işe başladım. Başlar başlamaz da yöneticiler süt izni filan dinlemeden gece sabahlamalı nöbete girmemi istedi. (Gece 22.30 – 08.00 arası)

    Durumumu anlattım:
    “Oğlum biberon kullanmıyor, gece memeye gelmezse susturmak imkansız. Gece boyunca ağlar… Bazen saatte bir bile emmek için uyanıyor, memeye gelmeden de kimse susturamıyor” diye…

    Anlamadılar, anlamak istemediler.
    Yalvardım, olmadı.
    Tartıştım, sözüm karşı tarafa geçmedi bile.
    Kavga ettim, her şeyi göze alarak, hüsran…

    Bu arada ben de çok yoruluyordum, keşke sütümü sağıp verebilseydim oğluma, ama almıyordu işte…

    Sonra mesai arkadaşlarım “biz onun yerine gece nöbeti tutarız” diye fedakarlık yaptılar.
    Ama bu kez de yöneticilerimiz bu dayanışmadan rahatsız oldu !

    Neyse kavga, dövüş ve benim için son derece huzursuz geçen aylardan sonra oğlumu emzirmekte ısrar etmemin bana faturası “kınama” cezasıyla noktalandı.
    Tabii, mazeret olarak doğrudan emzirmemi gösteremediler, ama mesai saatinden sonraki işlere beni gönderememelerini, gece nöbetine girmememi, amirlerimle tartışmamı gösterdiler.

    “Oğlum emdi ya, gerisi boş” diyebilmeyi çok isterdim.
    Ama bütün bunları yaşamaya, oğlum emmeyi bıraktıktan sonra aylarca antidepresanlar kullanıp ritim bozukluğu olan kalbimin sağlığını daha da bozmaya değer miydi diyorum…

    Kısacası çok yıprandım. Yıpratıldım.
    Sonuçta geldiğim nokta şu maalesef: Bir daha doğum yapsaydım, gece beslenmesinde emzirmez, biberona alıştırırdım.

  4. Emzirme reformu başlamadan kısa bir süre önce yeni doğacak bebeğim için başlayan endişelerimle kadından sorumlu devlet bakanına bir mail göndermiştim. 6 ay ücretli izinden vazgeçtim en azından emzirme izinlerini toplu kullanma hakkının verilmesi yönünde. çünkü toplu kullanım halinde yıllık iznimle birlikte 6 ay iznim olacaktı. Ancak kendisinden bir dönüş olmadı (zaten beklemiyordum ama bir umut diye yazmıştım) Oğlumu 2 yaşına kadar emzirdim. Ama 35 günlükkken işe başladım ve haftanın 2-3 günü şehirdışında duruşmalara katılıyordum. sütümü adliye tuvaletlerinde ya da rica minnet baroların arşiv odalarında sağıyordum. çok şükür ki 2 yaşına kadar emzirdim oğlumu. kızımda aynı şeyleri yaşamak istemedim. Tüm maddi imkanlarımızı zorlayarak en azından 5,5 aylık olana kadar ücretsiz izin kullanıcam (maillere cevap vermek şartıyla evden iş takibi yaparak) emziren anneler grubuna da üyeyim. Bir hukukçu olarak reformda üzerime düşen görev neyse yapmaya hazırım. sevgiler

  5. 12,5 aylık bir kızım var. henüz o doğmadan aldığım emzirme önlüğüm ile her yerde ve her zaman emziriyorum.Emzirme iznimi haftada 1gün olarak 1 yaşına dek kullandım. firmam kurumsal olarak hiç problem yaratmadı. Sadece bazı iş arkadaşlarımın garip şakalarına maruz kaldım. Kızım istediği sürece emzirmeye devam edeceğim, bu reformu gönülden destekliyorum, sevgiler…

  6. merhabalar, ben insanların sezeryandan, narkozdan, hastane köşelerinden, ultrasondan, hazır mama ve UHT sütlerden haberinin olmadığı bir köyden yazıyorum bu mesajımı size… kadınlar burada her ay kontrole gitmez, 1 ay adetleri gecikti mi anlarlar gebe olduklarını… ondan sonra tek tek sayarlar 9 ayı… doğum gününü hesap etmezler; yaz mı olur, kış mı, farketmez… günleri gelince de suyu, sancısı derken kendi kendilerin doğururlar yavrularını… hem öyle 1-2 tane değil, Allah ne kadar verdiyse:)… burada herşey doğal anlayacağınız… doğum, emzirme falan… ve çocuklar da çok sağlıklı… neyse, kendimden bahsedeyim biraz da; 31 aylık tosun mu tosun, tosbağa mı tosbağa bir oğlum var… 19. ayına kadar emzirdim, bu yaşına kadar inanır mısınız hiç hasta olmadı… bunu emmiş olmasına borçluyum şüphesiz… bi de buraların temiz havasına… emzirme reformunu sonuna kadar destekliyor, başarılarınızın devamını diliyorum…

  7. SEÇİL HANIM SİZ BİR BUÇUK YAŞINDAKİ ÇOCUĞUNUZ HALA EMİYOR DİYORSUNUZ BEN SİZE BİZİM KOMŞUMUZUN OĞLU TAM 6 YAŞINA KADAR EMDİ HEMDE

Bir Cevap Yazın

