Augmentin neden toplatıldı?

Çocuk antibiyotiği Augmentin’in toplatılması ve neden toplatıldığı ebeveyn toplaşmalarında konuşulan bir konu son zamanlarda.

Geçen hafta oyun grubumuzda bir arkadaşım konuyu çocuğunun doktoruna danıştığını, doktorunun da toplatılan ilaçtaki “etken maddenin” yeterli olmadığını söylediğini anlattı. Kısacası, neyse o etken madde, az miktardaymış, ve bu toplatılan seri grubuna ait ilacı kullanınca ilaç etkili olmuyormuş.

Hatta, arkadaşım 2011 son kullanma tarihli bu lottaki ilaçlardan kendi kızının da kullandığını sandığını, çünkü geçen sene kızının geçirdiği bir enfeksiyon sırasında kullandıkları Augmentin’in işe yaramadığını ve başka bir ilaca geçmek durumunda kaldıklarını da anlattı.

Düşündüm. Aynısı bizim de başımıza gelmişti. Deniz’in okulda aniden ateşi 39’a çıkmıştı. Doktora gittiğimizde sinüzit olduğuna karar vermiş ve Augmentin’e başlamıştık. Ancak bir şekilde ilerleme kaydedemeyip ateşi birkaç gün sonra tekrar çıkınca farklı bir antibiyotiğe geçmiştik.

Belki Deniz’in de kullandığı da bu toplatılan ilaçlardandı; bilmek imkansız.

Bu konuda biraz araştırmacı blogculuk yaptım. Konuyla ilgili, gazetelerde çıkanın dışında detaylı bir bilgi bulamadım. Augmentin’in üreticisi GlasoSmithKline’nın web sitesine bir açıklama koymuşlar, ancak “ürünümüzün bazı serilerinin, yüksek standartlarımızın gerektirdiği spesifikasyonlara uymadıkları görülmüştür”den öteye gitmiyor. GSK’a mail attım, “Konuyla ilgili şirket açıklamamızı http://www.gsk.com.tr adresinde bulabilirsiniz” diye zaten yetersiz gördüğüm açıklamaya yönlendirmişler.

O açıklamada bir de “Daha ayrıntılı bilgi için doktorunuza danışın” dedikleri için ben de öyle yaptım. Doktorumuza e-mail attım ve antibiyotiğin neden toplatıldığını sordum. Şu yanıtı verdi:

Bizim enfeksiyon bölümüne danıştım. Onlar sadece 1gm olanların bir serisinde (hepsinde değil!) muhtemel etkin madde azlığı olduğu için dediler. [Halanız da] bilebilir belki ama önemli bir durum yok gibi görünüyor.

Sonra da halama sordum. Halam da aynı şeyi söyledi. Deniz’in -eğer bu toplatılan seri no.lu ilaçtan kullandıysa- işe yaramayan bir antibiyotiği kullanmış olabileceğini, ancak önemli bir sakıncası olmadığını söyledi.

Böyleyken böyle…

9 Yanıt

  1. İşe yaramadığı için kullanmadığımız bir ilaçtı, isabet olmuş. Sırf bu yüzden ilaç yazarken doktorumuzu uyarıyordum, işe yaramıyor başka yazın diye.. Demek bundanmış..

  2. Teşekkürler blogcu anne …

  3. ELİF HANIM sizi çok beğenerek okuyorum takip ediyorum ve şaşırıyorum.eczacı olmama rağmen ne arkadaşlarımla bu toplatılma konusunu konuşurum ne bu kadar çok sorgularım.yanlış anlamayın çocuklarım da var küçük küçük şurup içen..ne bilim sizi kendime yakın buldum bıraktım bu yorumu.hoşçakalın

    • Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Bazı şeyleri gereksiz kurcalayan bir yapım olduğu doğru, bu yüzden belki erken de yaşlanacağım.

      Ancak çocuklarımın kullandığı bir ilacın piyasadan, sebebi bence yeterince açıklanmadan toplatılması bunun dışında bence.

      Aşağıdaki yoruma katılıyorum. Bu toplatma Amerika’da yapılsaydı ilaç firması “yüksek standartlarımıza uymadığı için toplattık” gibi genelgeçer bir açıklamayla geçiştiremezdi konuyu.

      Biz sorgulamadığımız için burada geçiştirebiliyor.

  4. Merhaba GSK bu yaptığı etken madde eksikliğini yani bir ilacın işe yaraması için gerekli olan hammaddesini eksik koyma işini Amerika da yapmış olaydı, böyle kısacık açıklamalarla geçişteremezdi herhalde karşısında hasta olup ilaç kullandığı halde iyileşemeyen çocukların ebeveynleri şirketi bayağı bir benzetirdi, kısacası üretim hatası yapmış kimbilir daha neler yapılıyor,
    hoşçakalın

  5. Elif; eşim GSK augmentin bölümünde çalışıyor. Bu yerli üretim augmentinde olmuş ve GSK bundan sonra sadece ithal üretim augmentini piyasaya sürecek ülkemizde. O seride bir kaç üründe sanırım sararma gibi bir şey olmuş ve bunun üzerine tedbir için o seri komple toplatılmış. Yani o serinin hepsinde hata olduğunu da söyleyemeyiz. Toplatılması sadece bir önlem.

    • Aslı, çok sağ ol bu açıklama için. Ben de korkunç bir şey olmadığını anladım zaten, ama GSK’dan da daha elle tutulur bir açıklama bekledim. Belki de ben fazla şey bekledim, bu işin raconu kafaları çok karıştırmamaktır, bilemiyorum.

      Bu sebeple böyle bir üretimin Türkiye’den çıkarılmış olması da üzücü tabii.

  6. Etken madde yani antibiyotik az oldugu icin toplatilmissa ve cocuklar bunu almissa buna zararsiz diyemeyiz cunku az miktarda da olsa alinan antibiyotik mikroplarin antibiyotige direncli hale gelmesine yol aciyor. Zamanla yillar icinde ayni hastalik ayni antibiyotikle tedavi edilemez hale geliyor, ozellikle yaygin kullanilan antibiyotikler islevsiz oluyor. Bu baglamda az alinmasi, (tipki antibiyotigin erken kesilmesi gibi) aslinda daha bile zararli cunku bakteriler antibiyotige biraz maruz kalip sersemliyor ama tam etkilenmiyor ve bunun uzerine rezistans gelistirebiliyor. O yuzden antibiyotikler ornegin lavaboya bosaltilmamali, dogaya atilmamali, gereginden az dozda alinmamali ve daha erken kesilmemeli, ve tabii en onemlisi gercekten cok cok gerekmedikce kullanilmamali.

  7. Bulundugum ulkede, genel olarak ani cikan atesin virus kaynakli oldugu dusunuluyor. O yuzden atesi kontrol altina almak disinda hic bir ilac verilmiyor, antibiyotik kesinlikle onerilmiyor. Eger ates 3 gun sonunda hala inmemisse, o takdirde kan testi yapilip ona gore gerekiyorsa antibiyotik veriyorlar.

Bir Cevap Yazın

