10 Kasım’ın bir başka anlamı

10 Kasım benim için sadece Atatürk’ün ölüm yıldönümü değil.

10 Kasım aynı zamanda benim annemin de doğum günü. Hem de bu sene 60. doğum günü!

Annem, çocukken doğum gününü kutlayamadığını söylüyor. Yas tutulurmuş 10 Kasım’larda o zaman. Şarkı söylemek, yüksek sesle müzik dinlemek yasakmış.

Hâlbuki ne yanlış. Atatürk’ün vermeye çalıştığı mesajla ne ters.

Bazı toplumlarda liderler öldükleri günle değil, doğdukları günle anılıyor. Bizim toplumsal hayatımızda ise ölüm çok büyük bir yer kaplıyor. Ölüye saygı olduğunu düşündüğümüzden mi, ölümden korktuğumuzdan mı, neden bilmem, ölüm yıldönümü deyince akan sular duruyor. Aynısını ben de kişisel kayıplarım için yapıyorum. Halbuki doğum günleri daha önemli olsa… Bütün bu insanlar doğmasalar ölemezlerdi, değil mi?

Bugün doğacak olan bir sürü bebek var. Evlenme yıldönümü bugüne rastlayanlar. Ama 10 Kasım hep bir “hüzün”le kazınmıştır kafamıza. Atatürk’ü yitirdiğimize ağıt yakacağımıza, doğumuna, bize kattıklarına sevinerek anmalı onu aslında.

Atatürk’ün değerleri 10 Kasım’larda boynu bükük gezmekle değil, özgürlüğümüzün değerini bilerek yaşatılmalı diye düşünüyorum.

Atatürk’ü saygı ve sevgiyle anıyor, annemin (ve doğum günü bugüne rastlayan herkesin) doğum gününü coşkuyla kutluyorum.

11 Yanıt

  1. babamda 10 kasım doğumlu..yazık onlara=)

  2. çok doğru bir tesbit keşke doğum gününüde kutlasaydık atamızın

  3. Benim de anneannemin doğum günüdür bugün. Ayrıca tam da Atatürk’ün öldüğü gün doğmuş, yıl 1938. Ama ölümlerde yas tutmak yerine doğum günlerini kutlamak lazım bence de..ve bize kattıklarını..

  4. ne güzel bir yaklaşım bu Elif. sana kesinlikle katılıyorum. Annene de nice yaşlara diyorum…

  5. Benim babacım da 10 kasım doğumlu hem de 1938 de. Bizim için apayrıdır 10 kasımların yeri.

  6. Çocukluğumun 10 Kasım’ları hep yağmurlu ve gri idi… 10 Kasım’a ilişkin matemsel havanın oluşmasında mutlaka bu havanın da etkisi olmuştur. Halbuki bugün dışarıda çok güzel bir hava var ve ben kesinlikle matem havasında değilim…Atatürk’ün doğumgünü bilinmediği için kutlanmıyor olsa gerek. Yalnız, gene çocukluğumdan hatırlarım, 1981’de bütün sene boyunca Atatürk’ün doğumunun 100. yıldönümü kutlanmıştı. Annene nice yaşlar.

  7. atatürk büyük insan bu günhayata gözleri yumdu ama ililebet adı yaşayacaktır

  8. Elif’cim, çok haklısın… ama zaten son yıllarda 10 Kasım’lar bir yas günü olarak değil, anma günü olarak geçiyor. Ve böylesi bence de çok daha doğru. Bu kadar büyük bir insanın bize, ülkemize, yaşamımıza getirdiklerimizi hatırlayarak sevinmeliyiz.

    Yine de, duygulanıyor insan… hüzünleniyor elinde olmadan. Aslında, belki ülkemiz bu içinde bulunduğu durumda olmasa, daha az hüzünleniriz ama… neyse.

    Benim de iki yeğenimin doğumgünü bugün. Ve annene de nice mutlu yaşlar diliyorum! Çocuklarıyla, torunlarıyla, sağlıkla…

  9. Annene sağlık ve sevgi ile dolu uzun bir ömür diliyorum..Haklısın aslında tıpkı Atatürk’ün de dediği gibi “Büyük ölümlere matem gerekmez , fikirlerine bağlılık gerekir”. Ama toplum olarak ölümün farklı bir yeri var biz de. Belki de çok duygusal olmamızın bir etkisi vardır. Doğum belki çok fazla ayarlanacak bir durum değil ama bundan 5 sene önce evlendiğim günün özellikle 10 Kasım’a denk gelmemesini istemiştim. Onun yerine 2 gün sonra evlenmeyi tercih ettim.

  10. her an ve her 10 kasım da atamızı saygıyla anacağız…
    annenize sağlık , mutluluk ve huzur diliyorum yeni yaşında.

  11. Aynen katılıyorum size, benim annem de yedi yaşındayken 10 Kasım’da herkes hüzünlü, anma törenine giderken bugün Atatürk öldü demişler, o kadar ağlamış ki yaşıyor ve o gün öldü zannetmiş… Bize de hala ( kalplerimizde) yaşadığını öğretti işte…

Bir Cevap Yazın

