ÜSYE! Bi git!

Derin yine hasta. Yine ateşli.

Doktora gitmedik. Henüz gidilecek bir durumu yok. Birkaç gündür burnu akıyordu. Buna dün ateş de eklenince afiyet bal şeker oldu.

Doktorumuzun (telefonda) dediği kadarıyla öksürük de olmadığına göre basit bir Üst Solunum Yolu Enfeksiyonu (ÜSYE) geçiriyoruz yine.

Geçen gün Emziren Anneler grubunda bu üst solunum yolu enfeksiyonlarında ne yapılması gerektiği ile ilgili çok güzel bir yazı paylaşıldı. Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta’nın kaleme aldığı yazının tamamını buradan okuyabilirsiniz. Aşağıda benim özellikle önemli bulduğum kısmına yer verdim.

Dr. Küçükusta’nın “viral enfeksiyonlara bağlı öksürüğü olan çocuklar için annelere” tavsiyeleri şöyle:

BİR: Bu tür enfeksiyonlarda antibiyotik kullanmak gereksiz, hatta zararlıdır çünkü antibiyotiklerin virüsler üzerine hiçbir etkisi yoktur. Antibiyotikler, sadece orta kulak iltihabı, sinüzit, bronşit gibi komplikasyonlar için doktor tavsiyesi ile kullanılmalıdır.

İKİ: Öksürük ve soğuk algınlığı şuruplarından da uzak durun. Bunun yerine çocuğunuza bol sıvı verin, seviyorsa ıhlamur, ada çayı, nane-limon çayı içirin. Çocuğun odası nemli olsun. Radyatörlere su kapları, sobaların üzerine çaydanlık koyun. Odaları her gün havalandırın ve ev içinde sigara içilmesine mani olun.

ÜÇ: Vitaminlerin de bağışıklığı kuvvetlendirdiği ileri sürülen ilaçların da hiçbir faydası olmadığı aklınızda bulunsun. C vitamininin sağlıklı hayat için gerekli olduğu, antioksidan özelliği bulunduğu elbette doğrudur ama vitaminler ilaç olarak değil de meyve ve sebze yiyerek alınmalıdır. Mandalina, portakal, havuç, greyfurt gibi meyveleri ve her türlü sebzeyi bolca yiyin.

DÖRT: Çocuğun ateşi çok yükselse bile şayet onu iştahsız, halsiz bırakmıyorsa, aktivitelerini etkilemiyorsa hemen ateş düşürücü şurup ve fitillere sarılmayın. Yüksek ateşin virüslerin vücutta üremelerini durdurduğunu unutmayın.

BEŞ: Burun tıkanıklığının en iyi ve en zararsız tedavisinin buruna serum fizyolojik ismi sıvının damlatılması ve ortamın nemlendirilmesi olduğunu unutmayın. Eczanelerde deniz veya okyanus suyu adıyla satılan burun damlalarına dünyanın parasını ödemeyin. “Bir litre kaynatılıp soğutulmuş suda 1 çay kaşığı sofra tuzunu eriterek” kendi serum fizyolojiğinizi yapın.

ALTI: Havuçlu, patatesli, kerevizli, soğanlı, maydanozlu tavuk sulu çorbaları soğuk algınlığının bir numaralı ilacıdır.

Ne güzel özetlemiş, değil mi? Özellikle de ateş konusunu.

Derin’in iki gündür ateşi yüksekçe seyrediyor. 39’u geçtiği oldu. Böyle olunca ateş düşürücü veriyoruz, hatta çok yükselince soğuk suyla kompres de yapıyoruz.

Doktorumuz normalde 38’den önce ateş düşürücü vermenize gerek yok diyor. Ben ne zaman “Derin’in ateşi var” diye arasam hep soruyor: Keyfi nasıl? Keyfi iyi deyince “tamam” diyor.

Bu KEYİF pek bir belirleyici faktör anlaşılan bu çocuk kısmında. Ateşi olsa da keyfi iyiyse endişelenecek bir şey yok. Ateş çok yüksek değilse bile keyifler kaçıksa dikkat. Dr. Küçükusta da yukarı da benzer şeyler söylemiş. İştahsızlık yoksa, halsiz bırakmıyorsa ateş düşürücüye sarılmayın demiş.

Ki, ÜSYE söz konusu olunca Derin’in ilk etkilenen şeyi iştahı oluyor. Ağız hemen kilitleniyor. Hiçbir kuvvet bir şey yediremiyor ona. Memeden başka.

Bugün biraz daha iyiceymiş keyfi. Miş’li konuşuyorum, çünkü ayrıydık tüm gün. Ateşi olunca Toplu Emzirme Etkinliği‘ne gelemedi Derin. Ben de onca emziren annenin arasında sabahtan-beri-bebeğinden-uzak-olduğundan-memeleri-şişen-ve-sızım-sızım-sızlayan bir anne olarak seyrettim diğer anne-bebekleri. Özledim kendi bebeğimi. Eve gelince sarıldım, hemen emzirmek istedim ama yüz vermedi bana. Deli midir, nedir? Ben de pompaya sarıldım hemen. Derin’e “var mısın bana yüz vermeyen, ben de pompayla aşk yaşarım” bakışları fırlattım ama hiç oralı olmadı. Hain.

Nasıl da dağıttım konuyu… Ne diyorduk? ÜSYE. Gıcık ÜSYE. Her taşın altından çıkan, havalar azıcık soğudu mu çoluk çocuk dinlemeden herkesi dağıtan ÜSYE. Bi git, var ya…

12 Yanıt

  1. Merhaba yazı süper tamamına kesinlikle katılıyorum ve uyguluyorum,ilaçlar son son çare olmalı.Geçen gün Adnan İbrahim Saraçoğlu tv de bir açıklama yapıyordu.Şirketinde kimse hastalanmazmış,işin sırrıda yarım litre suda 2 kabuğu soyulmuş soğanı dip not olsun.Sevgiler..

  2. Elif Hanim,
    Emziren Anneler’de de yazdim ama buradan yeniden yazayim dedim. Orada atlayan varsa buradan gorsun.
    Oksurukte ve burun tikanikliginda yapilacaklari ( ilac haric tabii) bir dosya olarak toparlayip, Files/Dosyalar’in altina ekledim. Boylece mail arsivi arastirmaya gerek kalmadi 🙂
    Derlemeyi biraz acelece yaptigimdan bazi cumle dusuklukleri falan olduysa da (kimi tarifleri emziren annelerden, bir kismini da sizin buraya birakilan yorumlardan derlemistim) ilk asamada is gorur bir sey cikti ortaya…
    Bakmakta fayda var 😉

  3. Bu doğal serum fizyolojikten birine bahsettim ama yanlışıkta bi tatlı kaşığı demişim şimdi okuyunca farkettim. yarın ilk iş haber vereyim. sağol farketmeme vesile olduğun için.
    geçmiş olsun bu arada

  4. cok gecmis olsun..

  5. Çok geçmiş olsun kuzuya, ne varsa eskilerde var, ananelerimizin yaptıklarını yapınca çok derin düşünmemek gerektiğini anlıyorum ben de…

  6. Geçmiş olsun annesi.
    Böyle böyle büyüyorlar di mi.

  7. gene kendi bloğuma referans verebilirmiyim :). “neden ilaç bağımlısı olduk acaba”
    buarada ben ve günışığı geçen hafta çok fena göğsümüz dolu dolu öksürüyorduk/öksürüyoruz. çarşamba ve perşembe 2 gece kabus oldu hiç uyumadık. cuma akşamı ben kaynar suyla bir banyo yaptım kızım (3 yaş) sıcak banyo sevmediği hatta soğuğa yakın yıkandığı için banyo kısmı hariç onun da tüm giysilerini değiştirdim göğsüne vicks sürüp küçük bir havlu koydum ikimiz de o gece çok rahat uyuduk. Hala hastayız ama en azından bitkinliğimiz geçti, öksürüğümüz azaldı galiba iyileşme sürecine girdik 🙂 . Ayrıca ankara soğuk olmasına rağmen odayı en az iki saat havalandırıyorum. Gerçekten kalorifer üzerine nemli havlu da çok işe yarıyor. herhalde 10 gün içinde iyileşeceğiz ama en azından ilaç almamıza gerek kalmayacak (ben 8,5 hamile halimle ilaç alamam, zaten de hiç seviyorum ilacı)
    http://kirkabirkala.blogspot.com/search/label/K%C4%B1z%C4%B1mdan%20%C3%96%C4%9Frendiklerim

  8. Serum Fizyolojii ben Aldığım SİNUS RİNS şişesine yapıyorum ılık su deniz tuzu biraz karbona bu suyle bir burun deliğine suyu sıkıyorum bu arada AAA demesi lazım çocuğun kulakları dengelemek için diğer burun deliğinden su akıyor sonrada diğer burun için yapıyorum. Büyük oğlum alıştı kendisi yapıyor kızım çok hoşlanmasa da abi yaptığı için oda kendisi yapıyor .
    Ayrıca Drmuzun yaptırdığı Arjirol’lü karışım burna çok iyi geliyor bebekken çok kullanmıştık bu ara yine hastayız hafta sonu yine yaptırdık bu karışımdan.
    Rasim Küçükusta’nun C vitamini için söylediklerini katılmıyorum .
    Bağışıklık desteği için çokiyi bir vitamin bebekken REDOKSON’un 1/8 ini günde 3 kez kullanırdım. Ama içinde şeker fazla olduğu için Askorbik asit toz halde kullandım bu hafta sonu yine aldım!(Drmuzun önerisi ile).
    Ayrıca geçen yazmıştın sende evde doğal kendi yaptığımız yoğurt ve KEFİR probiyotikler açısından birebir.

  9. Merhabalar , oncelikle gecmis olsun…
    orta kulak iltihabı sorunu yasayanlar var mı ..bize bir kac dr 2-3 aydır orta kulak iltihabı tamamen gecmedigi icin tup takılması gerektigini belirtti.Bu cuma 3 yasındaki kızımın kulagına tup takılacak ve geniz eti alınacak ama benim icim rahat degil…Bu deneyimi yasayanlar var mı ?

    • Merhaba ,
      Şu an 9 yaşında olan oğluma, 4 yaşındayken tüp takıldı ve geniz eti alında. Bir gece hastanede kaldik. Çocukta hiç bi sekilde ağrı sızı olmadi. çok rahattı. bir sene sonunda da tüpler kendiliğinden dış kulak yoluna düstü ve doktorumuz cımbıza benzer biseyle onlari aldı. Eğer tüp takılmasi lazimsa sakin ertelemeyin ve yaptirin. tüpten sonra biz ve çocuğum çok rahat ettik inanin.. Oncesinde sürekli orta kulak iltihabi oluyordu çünkü…. Sonrasinda çok faydasini gordu… Çok geçmis olsun..Hiç korkmayin iyi bir hastane ve doktor seçimi yaptiysaniz, hiç bir sorun olmaz… Aksine, iyi ki yapilmis diyeceksiniz. Yalniz tüp ameliyatından sonra, kulaginda tüp olduğu için, (tüp dediğimiz mercimek büyüklüğünde bi makara) banyo yaparken ve denize girerken, kulaklarini silikon kulak tıkacıyla tıkamaniz gerekecek. Hic bir sekilde su kaçmaması gerekmekte kulağına… Buna dikkat edeceksiniz o kadar.. Baska hic bir sey yok.. Tekra r gecmis olsun..

    • Bir dr ile karar vermeyin derim özellikle çok ameliyat yanlısı olmayan dr referansı bulup onada göstermenizi tavsiye ederim. Genel hemen hemen çoğu KBB 2-3 kez üst solunum yolu olunca hadi geniz eti bademcik diyorlar:(
      Geniz eti bademcik oldu oğlum faydasını da çok gördüm. Özellikle uykuda.. Geniz eti acısız Ama kulağa tüp takmak sonrası biraz zahmetli sudan korumak gerektiği için bizde çizik yapılmıştı!
      Kulakta sıvı birikiminde yazın özellikle temiz denizde bol bol çocuğun kafası deniz suyuna sokulmalı!Faydası çok.

Bir Cevap Yazın

