Doğal olan OUT, yapay olan IN

Emzirme Reformu olarak Cumartesi günü City’sde düzenlediğimiz etkinlikte en çok ilgili gören annelerin arasında 2,5 yaşındaki kızını emziren Eda Anne vardı. Herkes kucak bebekleriyle koklaşırken hiç çekinmeden “koca kızını” emziren, üstelik bunu Fox TV’den Show’a, Kanal D’den ATV ve HaberTürk’e kadar tüm kameraların önünde yapan doktor Eda gazetecilerin de ilgi odağıydı.

Gerek eğitime katılanların, gerekse sonradan gazetecilerin Prof. Dr. Gülbin Gökçay’a yönelttiği bir soruydu: Ne kadar süreyle emzirmeli? Gülbin Hoca, duymaya alışık olduğumuz yanıtı verdi: Dünya sağlık örgütü ilk altı ay sadece anne sütü olmak üzere en az iyi yıl boyunca emzirmeyi öneriyor. Sonrasında da ekledi: Birçok çocuk doktoru ve pedagog uzun süreli emzirmenin sakıncalarından, çocuğun anneye bağımlı olacağından bahsediyor. Ancak doğru yaklaşımla böyle bir sorun söz konusu olmaz.

Ben uzun süreli emzirmeyi savunmuyorum. Karşı da çıkmıyorum. Özellikle de Emzirme Reformu doğduğundan ve bu konuda farklı düşünen birçok anne ve uzmanla iletişimde olduğumdan beri bunun her anne-bebeğin kendi şartlarına göre karar vereceği bir konu olduğuna daha çok inandım.

Ancak gerek emzirme olsun, gerek diğer benzer konular olsun, bir doğaldan uzaklaşma ve hatta doğalı kötüleme var son zamanlarda.

En başta doğal doğum. Doğal doğum yükselen bir “trend” şu sıralar. Normal doğum doğumun kendisi olmaktan çıktı, bir doğum yöntemi oldu. Kadınların normal şekilde doğurabilmek için çaba sarf etmeleri, işin doğalını öğrenebilmeleri için onca para verip “işin uzmanından” ders almaları gerekiyor. Ne tuhaf aslında.

Doğal doğum iteleniyor. Onun “alternatifi” olarak ortaya atılan sezaryen özgür kadının yapabileceği bir tercihmiş gibi sunuluyor. Ortada hiçbir tıbbi gerekçe yokken ameliyat olmayı isteyebilme “özgürlüğü” teknolojinin ve modern çağın bir lütfü gibi değerlendiriliyor.

Emzirme konusu… Kimya laboratuarlarında, fabrikalarda üretilen formül mama, bol keseden kullanılıyor. Anne sütünün gerçekten yetersiz olduğu durumlarda ona takviye olması gerekirken, anne sütünün yerini alıyor. Ayaklanan çocuğunu hala emziren annelerle “askere gittiğinde de emzirecek misin?” diye dalga geçiliyor.

Doğal ürünler… Çocukluğumuzda soframızdan eksik olmayan köy yumurtası, inek sütü artık zar zor bulunuyor. (Geçenlerde bir yazıda okumuştum, çoğu ilkokul çocuğu sütün inekten geldiğini bile bilmiyor, marketlerdeki kartonların içinde ürediğini sanıyormuş.) Doğal gıdalar ancak internet sitelerinden, organik pazarlardan, yine teknoloji yardımıyla temin ediliyor.

Teknolojinin, doğalın yetersiz kaldığı nadir durumlarda devreye girmesi gereken bir lütuf olduğu unutuluyor. Teknolojik gelişmeler, bilimsellik ve çağdaşlık adına, binlerce yıldır süregelen doğal alışkanlıkların yerini alıyor.

Etrafıma bakıyorum. Doğal olan her şey OUT. Yapay olan, “teknoloji ürünü” her şey IN.

32 Yanıt

  1. ben anlayamıyorum iki sene emzirince noluyor yani. ilk altı ay bebek için gerekli bu süt, tamam, eyvallah. ama sonrasında zaten asıl besin ihtiyaçlarını diğer gıdalardan sağlıyo oluyo, zaten topu topu günde en fazla 2 öğün emziriyo bu süreden sonra emzirenler. anne eski hayatına hiç mi dönmemeli, senelerce sütyensiz sevişmemeli mi, senelerce yediğine içtiğine dikkat etmek zorunda mı, bu bir fedakarlık mı sayılıyor yani? ”ben yavrumu 2 sene emzireceğim, herşey onun için, feda olsun.” dürüst gelmiyor bana bu yaklaşım. ben 6. aydan sonra emzirmeyi bırakacağım dedim diye ne tepkiler duydum da o yüzden böyle dolu dolu yazıyorum, yoksa tabi herkes bildiğini okur elbette ama hayatımızda sadece bebeklerimiz yok, eşlerimiz de var. 2 aylık bir anne olarak zaten eşimle aramda inanılmaz bir mesafe oluşmaya başladığını hissediyorum, emzirmek de ne yazık ki şu aşamada ne kadar gerekli olsa da bu mesafenin en büyük nedeni. gece sarılıp yatacağız hoop beyfendi emmek istiyor, sabah kahvaltı zamanı hooop paşamız emecek, yatağa giriyoruz sütyenimi çıkaramıyorum, göğüslerim sızlamaya başlıyor zaten hemen. ohhoooooo.. şu an evet herşey oğlumun sağlığı için, 6 ay emzirmeye devam, ama sonrasında biraz da kendimi ve eşimi düşünmeye başlayacağım. ”kötü” anneyim ben

    • Hayır hiç de kötü anne değilsin !
      Özlemleri olan ve koşullarından sıkıntı duyabilen, zorluklar karşısında yorgunlukları olan anneler kötü anne değildir !

      Ama 6 ay sonrasında dahi ek gıdalara rağmen anne sütü alan bebeklerin bağışıklık sistemlerinin diğerlerine nazaran hala kuvvetle desteklendikleri de bir gerçek. Benim çevremde gördüğüm bebeklerin çok ama çok büyük yüzdesinde durum bu….Ben oğlumu 11 ay emzirdim. Emzirmeyi bıraktıktan 2 hafta kadar sonra hastalandı. Koşullar aynı, giyim kuşam aynı, aynı soğuk havaya çıkıyor, hasta çocuklarla bir arada değildi. Bir şekilde oldu, bu zamana dek anne sütünün doğal antikor özelliği ile onu koruduğuna inanıyorum.Bunun faydası yok denilmesine de karşıyım. Sevgiler, saygılar…

      • Oğlumu 16 aydır emziriyorum,o istediği zaman bırakma taraftarıyım ve umarım öyle de olacak.
        Sırf emzirmeye bağlı olarak bahsedilen şekilde bir sorun yaşamadım eşimle.
        Ya eşim ya bebeğim gibi bir tavır uzak geliyor bana.İstenirse gayet güzel denge kurulabilir.
        En azından ben böyle tecrübe ettim,ediyorum.

    • Henuz hamileyim ama ben de inanilmaz panige kapiliyorum ‘hersey bebegim icin, gerisi umrumda degil’ anneleri gorunce. Cunku ben de varim, ve kendimden vazgecmek icin henuz cok gencim.
      Bu beni kotu bir anne mi yapacak? Tabii ki onu dunyaya getiriyorsam onun saglikli gelisimi icin elimden geleni yapacagim ama peki ya ben? Bitti mi yani?

    • Burcu, eğer emzirmeyi baz alıyorsan ben de “kötü” anneyim. Nitekim, tam da saydığın sebeplerden ötürü Deniz’i 13 ay emzirdim, Derin’i de daha uzun emzireceğimi sanmıyorum.

      Bu yazının odak konusu emzirme değil. Uzun süreli emzirme hiç değil. Başta verdiğim örneği paylaşmak istedim, çünkü bunu yapabilen çok anne yok.

      Bu yazımda vermek istediğim mesaj ister emzirme olsun, ister doğum, ister organik gıda olsun, ister pamuklu giyecek, işin DOĞALından uzaklaşıldığı.

      • elif aslında yazıya değildi yazdıklarım, patladım 🙂 daha dün akşam kocama bak ben 6. aydan sonra emzirmicem haberin olsun yetti artık dedim o da sen bilirsin böyle yapcaksan hiç emzirme dedi, senin yazı da denk geldi üstüne 🙂 kusura bakma ya nerelere çektim konuyu

    • prophetic, daha ilk aylarda olduğu için süt üretimin fazla, her an göğüsler doluyor ama ilerki aylarda öyle olmuyor, bebek emmeye başlayınca süt gelmeye başlıyor. Hatta o da hemen değil bende, bir süre çektikten sonra gelmeye başlıyor. Bence eşinle aranızdaki mesafeyi bebişin emmesine bağlama, onunla konuş, aksine bebeğin olması çifti yakınlaştıracak birşey, uzaklaştıracak değil. sadece babanın daha anlayışlı ve anneye daha ilgili olması lazım, bunun için de eşini sen yönlendirsen, yaşadıklarımdan nacizane tavsiyem bunlar olabilir. şu anda kızım 8,5 aylık emzirmek 2.aydan sonra artık külfet değil büyük rahatlık diye düşünüyorum, hiçbirşey hazırlamakla uğraşmıyorum her an istediğim yerde kızımın karnını doyurabiliyorum. Bir de bu açıdan düşün derim, biraz da sabır 🙂 ilk aylar benim için de zordu ama sonrası kolaylık

      • bencede prophetic,2-3 aydan sonra rahatliyor insan,bende ilk aylar cildirmistim resmen..kavga edip duruyorduk esimle,ama simdi ek gida vermesekte hep emzirsem modundayim,cok kolay pratik,goguslerin dolup sismiyor,bebek emmeye basladigi anda sut gelmeye basliyor,10 dakikada bitiyor emme isi,gunde 3 ogun 10 dakika,bide gece bi kere kalkiyor bi on dakkada o var,bu kadaaarr..hic simdiden dusunup strese girme..

    • Böyle bir yazının altında ki ilk yorum bu olmasaydı keşke. Ben yavrumu iki sene emzireceğim kararı alanlardanım. Ama asla bu kararı alırken “Aman ben ne fedakar bir anneyim, bebeğimi de 2 yıl emziririm. Benden iyi anne yok. ” duygularıyla hareket etmedim. İki yıl emzirmeyi seçen bir çok annenin de böyle bir duygu içinde olduğunu düşünmüyorum.
      Bebeklerde bağışıklık sisteminin oturması iki yıl alıyor. Özellikle bu iki yıl içinde emzirilmelerinin önem taşıyor olmasının nedeni de bu. Çünkü 2yıl emzirme bebeklerin bağışıklık sistemlerini desteklerken yetişkin hayatlarında başlarına gelebilecek başta çeşitli kanser türleri, insülin hastalıkları, kalp, v.b. hastalıklardan bebeğinizi koruyor. Elimde bir anne olarak böylesine güçlü bir şans varken ve aiilemde de bu tür hastalıklar mevcutken neden bebeğimin elinden bu tür bir şansı alacaktım ki?
      Bebeğimi iki sene emzireceğim yaklaşımı size dürüst gelmiyorsa özür dilerim ama bana da “Ben bebeğimi emmeyi istemeye devam etse de, sütüm gelse de ve çalışma koşullarım emzirmeme imkan veriyorken 6 ay emziririm yeter” yaklaşımı da bana dürüst gelmiyor. Bebeğiniz kendi isteğiyle değil sizin isteğinizle bu dünyada ve emmek onun en doğal hakkı ve kimsenin annesinin bile bu hakkı onun elinden almaya hakkı olduğunu düşünmüyorum.

      Sizin bu yorumunuzu henüz 2 aylık anne olmanıza ve anneliğinizin en zorlu dönemlerinden birinin içinde olmanıza bağlıyorum. Ama gün geçtikçe her şey kolaylaşacak, eşinizle ilişkinizde rayına girecek bunun bebeğinizin emmesiyle ilgisi yok bana güvenin:)

    • sevgili prophetic
      üst yazıda bahsi geçen 2,5 yaşında kızını emziren anne benim!
      ben de gerçekten tamıtamına anlattığınız dönemlerden geçtim, sonra da “hani annesütü kolaylık demekti” diye düşünmeye başladığım anda birden bu iş hoşuma gitmeye başladı, sonra inanması güç ama bırakmak zor geldi.
      bu “2 sene” olayı için bence bakışımız şöyle olabilir: içinde emzirme için hevesin varsa, devam etmende sakınca yok, bırakman gerekmiyor. ama hevesin yoksa, kendini zorlamaya çalışmak mutsuzluk getirebilir. içinden gelmiyorsa tamam! de gitsin. istemeye istemeye emzirmek pek de çok beklenen “yaşasın anesütü!!” etkisi vermeyebilir, ne anne üzerinde ne de çocuk üzerinde. Asla vermediğin sütleri düşünme, sadece verdiklerine bak! emzirmemekle kötü anne olunmaz, gülüp geçmeliyiz bu baskıya…
      ayrıca not: 2 yaşındaki çocuğunu emziren ama artık hızını kesmek isteyen anneye de bu yolda ilerleten birkaç tüyo verebilirim sanırım.
      sevgiler

    • sevgili prophetic;

      durumunu cok iyi anliyorum.

      oglum sanirim 1,5 ya da 2 aylik kadardi. bir gun yanilmiyorsam neredeyse yarim saatte bir emmek istemisti ve ben cildirmistim. sabahtan aksama kadar uzanip onu emzirmistim ve bir ara ”bu ne boyle ya devamli boyle mi olacak, yeterrr” falan diye gayet yuksek ve de sinirli bir ses tonuyla bir nevi isyan etmistim ki hamile kaldigim ogrendigim andan itibaren ”ben bebegimi emzirecegim” diye kendimi hazirlamistim (!). simdi aklima gelince kendime guluyorum 🙂 hem boyle hazirla kendini hem de isyan et. ne kadar tezat gorunuyor degil mi? ama tabii o donem ailene katilan yeni ferde uyum saglamaya calis, degisen beden ve hormonlara uyum saglamaya calis vs. vs. bir dolu degisiklik vardi basetmem gereken. yavas yavas zorluklarin ustesinden geliyorsun merak etme. kolay degil ama yapiyorsun. ben oglumu 17 ay boyunca emzirdim. benim tercihim emzirmeyi devam ettirme yonunde oldu.

      sende anneligin boyunca kendi tercihlerini yapacaksin. bu en dogal hakkin. herkesin anneligi kendi tercihleri ve bebeginin kisilik yapisina gore degisir.

      sevgiler

  2. Emzirmeyi “fedakarlık” olarak göremiyorum ben; zevkle , isteyerek , bebeğimi hissederek emziriyorum.. zaten belirli bir süresi var ; ister 6 ay ister 2 sene .. bu sürenin zevkini çıkartmak lazım. Bebeğim büyüyünce istersem yatağa sütyensiz girebilirim ama 10 yaşında çocuğumu istersem emziremem 🙂

    • ben gün içindeki 5 emzirmeyi zevkle yapıyorsam diğerleri işkence oluyor cidden. evde sürekli emzirmeye uygun kıyafetler giyip, memelerim ortalıkta gezmekten, koltuklara fln damlayan sütlerden süt lekelerinden, kocam eve geldiği her akşam o sırada emziriyo olduğum için onu açık memelerle karşılamaktan bıkkkktııımmmm 🙂 yahu memelerin bir seksepalıtesı vardı artık sadece damızlık görevi görüyolar, kocam nasıl çekici bulcak bu durumu çok merak ediyorum 🙂

      • bence sütlü memeler daha seksı..=)

      • prophetic, ilk aylar çok yorucu ve uykusuz gecelerle dolu geçiyor. insan bu nedenle sinirli ve herşeye kızar oluyor. oğlum 2 yaşında. bizde artık meme kesme aşamasındayız. şunu söyleyim emzirmek çocuğun için gerekli. oğlum bu sayede hiç ağır hastalık geçirmedi. neredeyse hiç ateşlenmedi. soğuk algınlığı, grip, nezleyi çok rahat atlattık.. burun tıkanıklığını emerek geçirdik. huzurlu bir bebeklik geçirdik. çalışan bir anne isen iznin bitip işe döndüğünde bu söylediklerine pişman olabilirsin 🙂 ben ilk işe gittiğm günü hatırlıyorum. akşamı zor etmiştim.. koşarak gittim eve.. mekanik pompayla sütü sağmak hiçte eğlenceli gelmiyor 🙂 ayrıca çocuğunu emzirmek isteyipte sütü olmayanları düşün. etrafımda böyle birkaç anne vardı.. ne kadar istesede sütü gelmedi, yada çocuk memeyi itekledi. ve sadece pompayla sütünü sağıp verebildi.. o da bir süre sonra azaldı ve devam sütleriyle yollarına devam ettiler.. ve çok sık hastalandı bebekleri. ne kadar şanslı olduğunu düşün.. ayrıca bugünler çok çabuk geçiyor. her anın tadını çıkar.. fotoğraflara baktığında zamanın ne kadar hızlı akıp gittiğine inanamayacaksın… bebeğini güle güle büyüt 🙂 sevgiler…

      • prophetic,
        emzirmede bence de en önemli kısım ilk 6 ay ama mümkünse 18 ay emzirilmeli. Bağışıklığı arttırıyor, diş çıkartma dönemleri çok daha rahat atlatılıyor, hastalanıp iştahları kesilse de emmeye devam ediyorlar ve kilo kaybı olmadan atlatıyorlar. Şuan en zor kısmındasın ve isyanını anlıyorum ama devam etmende fayda var. İlk oğlumu 17 aylıkken hamile olduğumu öğrendiğimde aniden memeden kesmek zorunda kaldım, karşılıklı çok gözyaşı döktük. İkinci ise ben “artık bunu 2 sene emziririm” derken kendi kendine 3 aylıkken bıraktı, şuan 7 aylık ve abisine göre oldukça hastalıklı ve huzursuz bir bebek. Ayrıca gecede bilmem kaç kere kalkıp mama hazırlamak da hiç keyifli değil, oysa emen bebekte ver ağzına memeyi, oldu bitti, her zaman doğru ısıda, hijyenik ve pratik.

  3. Birde benim gibi zavallılar var. İki damla süt icin demet demet dereotu yiyen, çatlayayıncaya kadar su içen, kaşık kaşık tahin yiyen, duyduğu her türlü bilimsel ve kocakarı yöntemlerini uygulayıp, emzirmek icin ölenler var.
    Buna rağmen süt yetmiyor 😦 ne yazıkki mama takviyesi kullanıyorum. Bu emzirmeyle ilgili kampanyalar gerekli ama benim gibiler icinde cok üzücü oluyor.Zaten mama vermekten nefret ediyorum birde mama veren anne kötü diye konusanlar lütfen buna mecbur olanlarıda düşünsünler. Her yerde cocugunu emzirmezsen ilerde olabilecekler yada mamanın zararları ile ilgili yazılar okudukça içim o kadar kötü oluyorki…
    Hamileliğimde almadığım kiloları su beş ayda aldım yinede yılmıyorum. İlaç kullanmam lazım hipoglisemim için başlamıyorum ama napiyim mamada veriyorum. Şu ek gıda başlayınca rahatlayacağım umarım.
    Demek istediğim EMZİRMEYEN (kendi iradesi ile vazgeçen) var EMZİREMEYENDE, emzirmeyeni kötülerken emziremeyen de kırılıyor aslında çünkü bu onun seçimi olmuyor. Bunuda kızgınlıkla yazmıyorum üzülüyorum sadece, artık mama verdiğimde “aaa niye emzirmiyorsun” diyenlere bile kızmıyorum. Bir keresinde bir teyze bana “emzirmezsen cocuğunun ömrü kısa olur” bile dedi. artık lohusalıkmı nedir ağlamıştım bile :p
    Neyse çok yazdım ilk defa icin, bu arada süt arttıran mucize birşeyler varsa bildiğiniz yazarsanız cok sevinirim …

    • benım bebeğim 4 aylık,çok fazla emmek ıstıyor,bende prophetıcı’ın yaşadığı travmayı bırebır yaşadım..ve garıp bı sekılde akşamları sütü çekılmeye başladı..sonra kend kendıme dedım,toplamda şanslıysam 2 sene muhtemelen daha az bu keyfı yaşayacagım..neden bu kadar kastım kendımı??
      sonra kendımı toparlayıp bebegı uyuttuktan sonra kendıme ve eşime vakıt ayırdım,uzanıp fılm ızlemek ,kıtap okumak vb. eşimde bana dstek oldu,eskısı gbı takıldık yanı..bu moralle sütüm gerı geldı=) yaşlılar şunu ye bunu ye dıyorlar,bence çoğu hıkaye..asıl olay kendımızı güzel mutlu hısstmemız,bi süre sütü bebeği unutup,keyıf yapmak yanı=)
      benım naçizane denenmiş önerım bu…bebegı uyuttuktan sonra annelıgı bırakıp bıraz dağıtmak..bende işe yaradı,belkı sizde de yarar..çünki süt meselesını düşündükce,ya da annelık, herşey daha da fena oluyor..

    • seni o kadar iyi anlıyorum ki… kim ister ki gecenin köründe kalkıp kaynatılmış su ısıtıp mama hazırlamak, günde 2-3 kez biberon kaynatmak vs.vs… bizim milletimiz her moku biliyor ya, kadın erkek fark etmez herkes emziren/emziremeyen annelere karışma hakkını buluyor kendinde!! ööfff, ben de çok doluyum çooookk!!

    • nem life ısırgan tohumu ve psikoloji ve birkaç yardımcı

  4. Aslı, ben ve çevremdeki annelerin yaşadıklarından gördüğüm kadarıyla şunu söyleyebilirim, emziremeyen annenin emzirememesinin altında yatan sebep(eğer sağlık problemi yoksa) çevresi ve ailesinin anneye yeterli özeni göstermemiş olmaması. Senin kafan rahat olacak, bol su içip yeterli gıdanı alıyorsan kafan rahat oldu mu süt geliyor ama bir sıkıntın varsa sütün de etkileniyor (kendimde de gördüğüm bu). Sana yorumda bulunanlara da çemkireceksin(ben öyle yaptım bir daha laf edemediler hem de rahatladım oh) Yeri geldi kendi annem bile sütün yetmiyor mu dedi(ki kızım 8 aylık olmuştu) anne hala mı aynı şeyi söylüyorsun dedim yani en sevdiğin insan- kendi annen bile istemeden olsa seni üzebiliyor, sen kendini koruyacaksın başka yolu yok. Ayrıca hem süt verip hem mama vermek kötü birşey değil ki, ben bir ara gece doymuyor diye mama takviyesi yaptım, şu anda gerek kalmadı ama mama verdim diye de üzülmedim, verdiğin kadar süt de onu koruyor, Sena ya katılıyorum bu konuda.

    • Şaka gibi, aynı şeyi kendi annemde yaptı 🙂
      Bu arada katılıyorum rahatlık konusunda ama hem kolik hem reflü bizimki ve daha yeni yeni rahatlıyorum. İlerde daha iyi olur insallah.
      Çok teşekkürler…

  5. Ben ilk oğlumu 2 yıl emzirdim,şimdi 4 aylık olan oğlumu da sütüm elverdiği sürece tabii 2 yıl emzirmek istiyorum.
    Emzirmek hiç bir zaman hayatımı engellemedi,gerektiğinde sütümü sağdım gitmek istediğim yere gittim,yediğim içtiğim şeyleri de sınırlandırmadım,alkol hariç.
    Benim gibi aman çocuğum mama almasın sütüm yetiyor, hem mama ile uğraşamam şimdi ,suyu ısıt yok biberon strelizasyonu üffff diyen bir kadınsanız da sadece 6 ay koala gibi bir hayat yaşıyorsunuz bebeğinizle.
    Sonrası normal hayat.
    Ben emzirmenin çok faydasını gördüm ,ilk oğlum 2 yıl boyunca hiç hasta olmadı.
    Küçük oğlum emzirmeme rağmen abisinden aldığı virüsle zatürreye kadar devam eden bronşiolit oldu.Ama emzirmenin faydası, doktorları bile şaşırtan bir sürede vücudundan attı.
    Ben keyifle emziriyorum oğlumu….

  6. Kendi annelerimize baktığım zaman ne EMZİRDİKLERİ ne de EMZİREMEDİKLERİ için kendilerini bu kadar yıpratmadıklarını anlıyorum. Doğal olanı da bu geliyor bana…
    2 yıl emzirme mevzuuna gelince… Bana göre 2 yıl emzirmek kadının kendinden ve kocasından verdiği bir olay değil… vücudunun 2. ayda verdiği tepki ile 12. ayda verdiği tepki aynı olmadığı gibi 1 yaşında emzirmek ile 2 yaşında emzirmek te aynı olmuyor. Aynı şekilde çocuğunundan aldığın tepki de yaşı ile birlikte değişiyor… Bunu 35 aydır emzirdiğimi duyunca – ne o emzik gibi dana kadar çocuğun ağzında – tepkilerine istinaden söylüyorum 🙂

  7. Bende oğlumu 16 aydır emziriyorum ve emzirmenin çok büyük rahatlık olduğunu düşünüyorum. Gecenin bir yarısı kalkıp mama hazırlamak daha zor bence. Bir de hasta olduğunda yemek yedirmek eziyet ama emmeye itirazı olmuyor. Benim de içim rahat oluyor nasılsa emdi diye. İlk aylar sürekli emmek istiyor ve insan gerçekten kötü hissediyor, zaman ayıramıyor kendini. Ama 6 aydan sonra bir rutine giriyor. Emme süresi kısalıyor, göğüsler eskisi gibi dolmuyor falan. Oğlumun emiyor olması da bizim ilişkimizi hiç etkilemedi. Sonuçta bu bir süreç ve herşey yoluna giriyor. Anne ve bebek istediği sürece devam etmeli bence.

  8. ben de ilk bebeğimde ASLI gibiydim, süt mevzusu açılınca kaçıyordum ya da öfkelenip sonradan ağlama nöbetlerine giriyordum. bu yüzden şu an sütümün kıymetini biliyorum. ne zaman istese emziriyorum. süt bitene kadar da böyle olacak umarım.

    bu arada ben yatağa sütyensiz giriyorum başından beri? sütyen mi takmam lazım gece de??

  9. bebeğim 8 aylık. Allaha şükür emziriyorum. Ama bir sorunumuz var; dişler… Alttan 2 dişi var kızımın ve memeemi koparacak kadar ısırabiliyor. Hatta şu an sol memem yara oldu, çünkü dün ısırıverdi, o oyun sanıyor, bense emzireyim diye çabalıyorum, çevreye olan ilgisi de arttı, laf dinleyecem diye, babasına bakıcam diye emmeyi yarım bırakıyorum. hafta içi işte sütümü sağıyorum. Eve gelince de bu şartlar altında emzirmeye çalışıyorum. Bana ne tavsiye edersiniz Ey 2 yaşındaki koca bebeğini emziren anneler? Nasıl yani demekten kendimi alamıyorum. O dişlerle nasıl emziriyorsunuz yahu?

    • O da bir süreç ,biraz bilinçlenince ısırmayı bırakıyor.Fazla sürmüyor o dönem…Isırmaya devam etse zaten 26 ay emziremezdim… 🙂

    • Cagla, oglum her isirdiginda onu memeden aldim, kucagimdan indirdim ve ciddi bir sekilde; eger isirirsa asla emzirmeyecegimi soyledim. Tekrar meme istiyor, tekrar emziriyorsun; yine isirirsa aynen yere koyuruyorsun.. Oyuna cevirmeye kalkarsa; ortamdan kalk git. 1-2 seferden sonra bakiyorlar pabuc pahali, isirmayi birakiyorlar 🙂

  10. iki kızımı toplamda (14+24) 38 ay emzirmiş biri olarak illa da uzun süreli emzirmeli fikrine yakın değilim. ilk kızımı da iki sene emzirebilmeyi isterdim belki diye düşünsem de zaman zaman. iki kızımda tamamen kendi kararları ile bıraktılar. hatta ikinci kızımın memeyi hiç bırakamayacağını düşünenler vardı. emzirme tamamen anne ve bebek arasında yaşanan bir şey. dışardan gelen olumlu ya da olumsuz etkilerle çok çabuk etkileniyor. iki emzirmemde de eşim yüzde yüz yanımdaydı. bu konuda bana kesinlikle yüzde yüz destek verdi.

    bebeğin eve gelmesiyle beraber ailede ve özellikle kadında yaşanan ruhsal değişimler çok normal. biz kadınlar anne olmamızla beraber inanılmaz duygusal değişimler yaşıyoruz. ilişkilerimiz de bu değişimlerden nasibini alıyor. çevremizdeki insanların yorumu hayatımıza müdahale etmeye bile başlayabiliyor.
    bütün bunlarla başedebilmenin ve sağlıklı bir bebek yetiştirmenin kendimce en önemli adımı bebeğin ve kendinizin iç sesine kulak vermenizdir. bebeğinin ihtiyaçlarına doğru şekilde cevap veren iyi bir annedir. emziren, emzirmeyen, çok emziren az emziren diye herhangi bir sınırlama getirmeden.

    blogcuannenin belirttiği gibi herşeyin doğalından olması gerektiği gibi olmasından yanayım. abartmadan doğalını yaşamak, doğal beslenmek, doğal doğurmak ve en önemlisi doğal olanı abartmamak.

    sevgili prophetic ilk aylarda hissetiklerin tamamen normal, ayrıca bunları düşünüyorsun diye kimse seni kötü bir anne diye yargılamayamaz. kendin bile…anneliğinin ve emzirmenin keyfini çıkart.

  11. kizim 2 senedir emmek istiyor. Cevremde emzirmeyi birakmam (bence kizimi emmek istemekten vazgecirmem) icin cok baski oluyor. Ben de mantik olarak fayda zarar dengesini dusununce emzirme konusunu bir nihayete erdirmem gerektigini dusunuyorum. Gunduz ve gece, her ortamda her canini sıkıldiginda, uykusu geldiginde hafif aciktiginda cok siddetli birsekilde emmek istiyor. Sut onu doyurmasa da istahini kestigi icin az yemek yiyor, geceleri 2 saatde bir uyaniyor (cogu kisi bunu da ayni saatlerde emmenin bir aliskanlik olmasina bagliyor) , artik emip yatmiyor memeyi agzinda uzun sure emzik gibi tutmak istiyor cekince hemen uyaniyor…..tabi bende 2 senedir deliksiz 3 saat uyuyamadigim icin fiziken ve psikolojikman zayif oluyorum..emzirmenin kizima suanki tek faydasi gun icinde terapi alir gibi rahatlamasi ve emerek kolay uyumasi..evet bunlari dusununce artik kiziminemme istegini sonlandirma calismasi yapmam gerekyigini dusunuyorum. ama nasil? cocuk psikiyatristi ablam bile salca vs. igrendirme operasyonu onermisti…travmatik bir sekilde olmasini istemiyorum dedigimde su anki durumunuz biraz travmatik demisti..nasil bir surec gerekiyor..emzirmeyi erteledikce hayir dedikce daha siddetli istiyor…ve ben biryerden sonra kiyamayip emziriyorum..2 saat agladigiyla kaliyor..tutarsizlik en kotu sey belki ama gozumde birakma senaryosunu tum karsilasabilecegim tepkilerle canlandirsam belki itirazlari karsisinda dayanikli olurum…bu emme isi nasil birakiliyor, biraktriliyor..her turlu tavsiyeye acigim..kendi suzgecimden gecirip dogruyu bukacagim ve bu isi basaracagiz….yada gercekten bir gun olacak o kendi kendine birakacakmidir? o gun yakinmidir…uyku ve yeme problemi (ne cok istahli ne cok istahsiz ama az emdigi gun daha guzel yiyiyor) direkt emme ile ilgili diye dusunuyorum yoksa onun birakmasini bekleyecegim
    sevgiler

    • benim oglum 20 aylik su anda. 17 ayliga kadar emzirdim. 17. ay icerisinde tamamen kestim cunku benim oglumda artik keyif icin emmek ister olmustu ve gun icerisinde neredeyse 5-1o dk.da bir gelip tshirtumu cekistirip emmek istedigini belirtiyordu. ben soyle bir yontem izlemistim. belki de sana kendi yontemini bulmada yardimci olabilir. ben 1 yasina girdikten sonra emme araliklarini yavas yavas actim ve aksam yatirmadan onceki emme seansini kaldiridim. bu duruma biraz alistiktan sonra gece uyandigi zamanlardaki emme seansini kestim. bir sure sonra gece kalkmalari yavas yavas kesildi cunku anladi ki gece kalktigi zamanda meme yok. sadece gunduz vakti ve oglen uykularina geciste emziriyordum. sonrasinda yavastan onlarida kaldirdim. en sonunda birgun dedim ki ” sut bitti” . tabii kendince itiraz etti, biraz agladi sizladi ama ben ona defalarca sut bitti dedim ve ilgisini baska seylere cektim. inek sutu vermeye basladim. inek sutunun tadina da 1 yasindan sonra yavas yavas alistirmaya baslamistim o yuzden itiraz etmedi.

      kolay gelsin, sevgiler…

Bir Cevap Yazın

