Takke düştü, kel göründü

Biz karı-koca hamburger seven bir çiftiz. Neyse ki Amerika’da yaşarken ister istemez yaklaşık haftada bir olan Burger King-McDonalds türü yiyecek tüketimlerimizi şimdi en fazla ayda bire indirdik. Bunun altında yatan sebeplerden biri çocuklara kötü örnek olmamak, bir diğeri ise bunların Türk mutfağındaki muadilleri (lahmacunlar, kebaplar, tantuniler, vesaire) dururken Amerikan işi köftelerin cazip gelmemesi.

Dedim ya, yine de ayda bir bir McDonalds ya da Burger King çıkarması yapıyoruz. Bugün yine gittik.

Deniz bu restoranlarla tam olarak ne zaman tanıştı emin değilim ama sanırım üç yaşına yakındı. O zamandan beri ayran içmek kaydıyla ayda yılda bir çocuk menüsü yiyor. Yine de şimdiye kadar hep temkinli davranıyorduk bu konuda. Çünkü bu ve bu gibi zincirlerin en büyük hedef kitlesi çocuklar. O yüzden hep (özellikle de McDonald’sda) kocaman oyun bahçeleri var, doğum günü partileri düzenleniyor ve tabii ki oyuncak veriyorlar. Her iki marka da sürekli birbiriyle yarış halindeler en son çıkan çizgi filmlerin oyuncaklarını vermek için. Amaç, çocukların ayaklarını alıştırarak küçük yaştan bu tür yemek tüketimine bağımlı hale getirmek. Çok dahice.

Biz de buna direnmek adına bunca zaman Deniz’e çocuk menüsüyle birlikte gelen hiçbir oyuncağı vermedik. Her siparişimizde kasiyere kaş göz yaparak oyuncağı göstermeden almayı becerdik. Oyuncağı haftalar sonra çıkartıp verdik. Bazen Doğan işten gelirken getirmiş gibi yaptı, bazen Deniz’in dikkatini dağıtmamız gereken bir durum olduğunda kullandık. Kısacası Deniz’de McDonalds’da (ya da Burger King’de) yemek yendiği zaman oyuncak verildiği gibi bir algı yerleşmemişti… Geçen haftaya kadar.

Geçen hafta, annemlerin evinde bir oyuncak buldu Deniz. Bir Star Wars karakteri. Sanırım ilk bölümde, köle olarak alıp satılan, minik, komik konuşan yaratıklar var ya. Adını unuttum şimdi. Kahverengi pelerin giyiyorlar, içi boş gibi sanki. İşte onlardan vardı annemlerin evinde kaç senedir. Herhalde bir zamanlar almışlar, Deniz oynar diye kalmış. Deniz de bu ara Star Wars’a taktığı için ilgisini çekti, aldı eve getirdi.

Getirdi de, ilgiyle incelerken etiketin üzerindeki Burger King amblemini gördü. Eh, artık odun değil çocuk, markaları falan tanıyor (maalesef!). Anneeee, baaaak, hamburgeeeer. Hamburgerden çıkmış buuu! dedi. Geçiştirdim. Ama aklında yer ettiği de belliydi.

Bugün Burger King’e gittiğimizde oyuncakların sergilendiği tablanın önünde 6-7 yaşlarında bir çocuk durmuş, oyuncakları inceliyordu. Ben de girerken görmüştüm, Gulliver’in zamazingolarını veriyorlarmış. Çocuğu görünce Deniz de yanına gitti. Anneee, bak oyuncak! dedi. Ne oyuncağı Deniz’ciğim şeklinde şaşırmış gibi yaptım. Oyuncaaak, oyuncak veriyorlar diye açıkladı. Yok canım, burada oyuncak falan vermiyorlar dememle birlikte diğer çocuk, eksik olmasın, hemen gitti kendininkini getirip gösterdi. O noktadan sonra yapabileceğim bir şey yoktu. Birkaç dakika sonra Deniz bir yandan hamburgerini ısırıyor, diğer yandan da “hamburgerden çıkan” robotuyla oynuyordu.

Kısacası, bu kaleyi de kaybettik.

***

(McDonalds ve türevi yiyecek tüketimlerinin insan vücudunu ne hale getirebildiğini çarpıcı bir şekilde anlatan Super Size Me filmini seyretmediyseniz çok şey kaçırdınız.)

17 Yanıt

  1. ben de şimdiye kadar bu tür fast food yiyeceklerden çocuğumu uzak tuttum. ama dışarda hamburger yiyen çocukları gördükçe istiyor. bakalım ne kadar zaman daha uzak kalacağız?
    sevgiler

  2. bence bu tip mekanlardan gizleyerek veya beyaz yalanlar atarak çocukları uzak tutmak mümkün değil. ben de senelerce nehir’le hiçbirisine gitmedim (şansıma ben de çok etçil birisi değilimdir) ancak okulda veya sitede çok yakın arkadaşları fast food delisi olunca ve oralardan gelen oyuncaklarıyla hava atınca bizimki de istemeye başladı. o noktada karşıma alıp bazı yemeklerin nasıl olup da yemek taklidi yaptığını, ama içinde çok fazla katkı maddesi bulunduğunu ve bu oyuncakları da sırf çocukları tavlamak için verdiklerini anlattım. şanslıyım ki anladı ve hiç diretmedi. ama bunları çocuğa anlatmak da ne kadar doğru bilmiyorum. mesela nehir markette içinde “soya lesitini” olmayan ürünler arıyor!! daha 7 bile olmamış kızımın dünyasını da bunlarla doldurmak da çok can sıkıcı, ne kadar doğru olurlarsa olsunlar….

    • Bence en doğrusunu yapmışsınız Senem Hanım, tebrikler.

    • bende tebrik ettim sizi doğrusu ..mesela yurtdışında yaşayan türk çocuklar domuz ürünlerini tüketmyor..nasıl oluyorda iradeyi kullanabiliyorlar diye düşünüyor insan..ama demek dikkat edince olabiliyo

  3. Fat food konusunda çocukların erken yaşta bilinçlendirilmeleri gerektiğine inananlardanım ben de. Ama Gezicini’nin bahsettiği gibi nereye kadar durumu var malesef 😦 Nereye kadar kaçırabilirsem kaçırırım diye düşünüyorum ne kadar geç o kadar iyi. Nasılsa kaçıramayacağım diye düşünüp erkenden tanıştırmanın bir faydası olduğunu düşünmüyorum.
    Elif’cim artık yüzde yüz dana eti ile yapılan hamburgerlerin satıldığı son derece titiz çalışan türk hamburgercileri var acaba onları tercih etsen bu sorundan kurtulmuş olur musun ki ? Bilemedim. Sevgiler:))

  4. bu arada blogcuanne size aylar önce burger king de ortaya çıkan virüslü etler mailini atmıştım..inanın o günden beridir ben bile hamburgerden tiksindim,Hoş hamburger sadece bir tanesi ama olsun bana yettii

  5. sevgili elif,çok hassas ve bir o kadar değerli ele aldığın konu.açıkçası üniversite yıllarından kalma alışkanlıklarımızdan biz de eşimle vazgeçemiyoruz pek.ancak tıpkı sizin yaptığınız gibi ayda bir kezle sınırlandırdık mc donalds-burger king döngümüzü. tek fark bunu yaparken oğlumuzdan oyuncakları gizlemedik.yemek konusunda inanılmaz inatçı olan oğlum gürhan en azından hamburger sayesinde köfte yemiş olsun diye cazibesini oyuncağıyla sağlamaya çalıştık.şükür ki saplantı boyutuna geçmedi davranışları.çevremde arkadaşlarımın oğlumla yaşıt_ 9 yaş civarı_ pek çok arkadaşı da aynı durumda.hemen hepsi 3-4 yaşlarındayken tanışmışlar bu tarz yerlerle.ve genelde de ayda bir gidilip oyuncaklı menü tercih ediyorlar bizim gibi.gidiş sayısı asgari düzeyde tutulduğu sürece çok sorun olacağını sanmıyorum.fazlaca paniğe kapılma derim.zararlı yönlerini iyice anlat şimdiden kavramaya ve uzaklaşmaya başlasın.biz oğlumuza kola ve hamburgerin zararlarını detaylıca anlattık hatta slaytlarını izlettik.okumayı söktükten sonra kendisi de nette araştırıp emin olduktan sonra şöyle bir noktaya vardık.artık oğlum asla ama asla kola içmiyor ,hamburger yerine tavuk nuggetlardan yiyor.onları da dediğim gibi ayda bir kez sadece.sevgilerimle şekercim…

  6. Çocuklarımız ile alışveriş merkezlerine gidip yemek kısmına da uğruyorsak onları bu gibi fasyfood işletmelerinden korumamız olanaksız gibi. Zaten kısa sürelerle de olsa izlettiğimiz çizgi film kanallarında bol bol reklam pompalayarak gitmeyen görmeyen çocuğu bile özendiriyorlar. Biz 4 yaşlarına kadar bu mekanlara girmedik. Daha sonra ise bu beslenme tarzının zararlı olduğunu anlattık. Kola tüketimleri hiç olmadı 7 yıldır. Hamburger ise yılda 5 taneyi geçmez. Ben çocuklarımı fastfood dan korumak için farklı bir yöntem buldum. Eğer etrafta burger king ya da mc donalds olan bir yerde yemek yiyeceksek hemen gidip kasadan sadece oyuncaklarını satın alıyorum. Tek olarak oyuncakları da satıyorlar bu yerler. Gittiğimiz restorana oturunca masaya çıkarıyorum seviniyorlar:) sonra da önlerine ne gelirse silip süpürüyorlar:) Umarım bu yazımdan sonra tek oyuncak satışını durdurmazlar:)))

    • Ha ha, bu süpermiş!

      Ben de engellenemeyeceğine katılıyorum. Biz hayır desek de arkadaşlarından görecek, isteyecekler. Dahası, hayır dedikçe, yasakladıkça daha da cazip hale gelecek.

  7. Biz de ayda bir kere hamburgerciye gidiyoruz. Kipircan agzinin tadina biraz duskun. Hediye verildigini bildigi halde kids menu istemiyor.Muhakkak kendi istedigi cins ici garniturlu tavuklu sandvic aliyor. Yani hediye veriliyor ama cocuk menusundeki hamburger de kuru ekmek ve kofte. Yazik gunah. Bizimkinin disinin kovuguna girmez. Kimilnaz zaten sevmiyor, yerse belki tavuk nugget aliyoruz.. Bizimkiler kisin yanindan gecerken, oyun parkli olanlara girip oynamak istiyorlar. Biz de Target’in cafe’sinin pizzasi daha kiymetli nedense. Illa alisverise gidersek, pizza ve cikolatali sut yenecek.
    Onun disinda alternatif olarak Subway (veya potbelly) sandvic seviyorlar.
    Yani butun bunlar benim disimda olan seyler, isime geliyor.

  8. Sadece oyuncagi kaliteli ve kullanisliysa oyuncagini aliyor ve yemeklerinden kesinlikle yemiyoruz ve yedirmiyoruz oglumuza. Bu arada Can oglum 3 yasinda.

  9. Bendeniz de tam bir hamburger canavariyim, canadada yasadigim icin mcdo’nun en az 10 degisik versiyonu mevcut : burger king, harvest, Dairy Quen vs… Simdi oglusum olunca, ona ornek olmam gerektigini biliyorum ve Hamburger hayatima son verdim. Cok zor benim icin sigarayi birakmak gibi birsey. Ama cocugumu o pis seylerle buyutemem, hele burada insanlar ogun olarak yerken.

  10. Sizi tebrik ediyorum, olsun en azından geç tanıştırmışsınız ya ! Bizim şansımız oturduğumuz yer, bahçelerin içinde hafta sonu dışarılara çok çıkamoruz, çıkmayınca da aklımıza gelmiyor. Küçükken de böyleydi, şimdide aynen devam ediyor. Götürüp de yedirmemek olmuyor, yeni annelere tavsiyem o ortamlara ne kadar geç bulaşırsa o kadar geç oluyor, sinemaya mı gidiyoruz tok gideceksiniz, zaten o zaman istemiyor, çok acımasız oldu kusura bakmayın 🙂 Sevgiler.

  11. Ben şanslıyım bu konuda herhalde. Kuzey oyuncak verildiğini bilir ama asla diretmez. Oyuncakçılarda direttiği oluyor ama yemekle arasında hiç bağ kurmadı bugüne dek. İştahsızlığın da faydası var herhalde bu duruma…

  12. Amerika`da kalabalik bir Mc Donalds`in onundeydik. 3 yasinda olan arkadasimin cocugu hamburger ve oyuncaklari diye kendini yerden yere atmaya basladiginda esim cok sisman birini gostererek ” Bak bu oyuncaklarla seni kandirmaya calisiyorlar, eger hamburger yersen, o kadar sismanlayip kosturamaz, rahat rahat oyun bile oynayamazsin” dedi.
    Ne mi oldu? Seyahatimiz boyunca cocuk bir daha agzina hamburger koymadi! 🙂

Bir Cevap Yazın

