Nilü’nün Gebelik Günlüğü – 20. hafta

Herkese yeni yılın ilk haftasında merhaba,

Bu hafta 20. haftamı tamamladım; yani hamileliğin yarı yolunu kat ettim. Artık büyüyen karnımın ve ara ara hareket eden içimdeki bıcırığın dışında kendimi pek hamile gibi hissetmiyorum, eski yorgunluğum ve sürekli uyku halim de kalmadı, kendimi eve hapsetmeyi bıraktım gün içinde dışarı çıkıp geziniyorum, arkadaşlarımla buluşuyorum. İlerleyen aylarda hareketlerimin azalacağını düşünerek bu yeni tempomun keyfine varmaya çalışıyorum.

Bu hafta ne yazsam diye düşünürken aklıma bilfiil yaşadığım ufak tefek sorunları, çevremden duyduğum öğütleri, ve kafamı kurcalayan konuları yazıp sizlerin bu konularda neler yaşadığınız ya da yaptığınızı sormak geldi ve bir anda aşağıdaki başlıklar oluşuverdi.

Uyku pozisyonu: Hamile kalana kadar çoğunlukla karın üstü uyuyan biriydim. Karnımın hafif belirmesiyle beraber yan ya da sırt üstü uyumaya zorladım kendimi taa ki bir gün yapılan ultrason kontrolü sırasında fenalaşıp tansiyonum düşene kadar. Ultrasonu yapan teknisyen yaşadığım durum karşısında bana hemen yan dönmemi söyledi sonra da sırt üstü uzun süre uzanmanın kan dolaşımını etkilediğini ve hem bebek hem de benim için çok iyi olmayacağını belirtti.  Bulduğum Türkçe bir gebelik sitesinde de sola yan yatmanın sağ tarafa göre daha iyi olduğunu okuduğumdan son birkaç aydır çoğunlukla sola doğru dönüp uyumaya zorluyorum kendimi. Her sağa döndüğümde ya da sırt üstü döndüğümde kendimi şartlandırdığımdan mıdır nedir uyanıyorum. Doktorum da sırt üstü yatmanın çok iyi olmadığını ve gece uyanıp kendimi sırt üstü yatıyor bulursam yan dönmemi söylediği için bu olayı tam bir takıntı haline getirmiş bulunuyorum. Bir de eskilerin söyledikleri vardır ya mesela eşimin anneannesinin tembihi aman kızım bir taraftan diğerine dönerken önce otur sonra dön; sonra annemin tembihi gece yatakta sakın hızlı dönme. Şimdi bunlar doğru mu yoksa tamamen beni endişelendirmek için söylenilmiş boş ispatı olmayan sözler mi? Bunları düşünmekten inanın uyku uyuyamaz oldum.

Uykusuzluk ve Vücut Ağrıları: Yeni sorunum bu aralar uykum olduğu halde sürekli yan yatmaktan ağrıyan kalçam, bacaklarım ve bu ağrılardan dolayı uyanmak. Zaten sık tuvalete kalktığım için uykularım bölünüyordu, bir de bu yeni icat ağrılar uykusuzluk olayını artık en son boyuta getirdi. Herhalde annelik görevlerinin getirdiği uykusuzluğu ben şimdiden yaşamaya başladım. Birkaç arkadaşım vücut yastığı önerdi ben de iki gün önce gidip aldım; şekli böyle eski tarz şemsiyelerin sapı gibi uzun tarafı düz diğer tarafı kıvrık bir yastık; eşim halime çok gülüyor neredeyse boyum kadar bir yastığa sarılıp uyumaya çalışıyorum diye, açıkçası biraz ağrılarım azaldı gibi galiba bu yastık işe yarayacak.

Çatlaklara Hazırlık: Annem 1.5 ay önce yanıma geldiğinde karnıma hiç krem sürmüyorum, çatlaklarım oluşacak diye başımın etini yiyordu ben de gidip televizyonda reklamlarını gördüğüm “Palmer’s cocoa butter” marka bir krem almıştım. Ama açıkçası ne kokusunu sevdim ne de vücuduma yağ gibi bir şey sürme kavramını. Geçen gün hadi bari daha güzel kokulu bir ;ey deneyeyim dedim ve kardeşimin Türkiye’de herkesin kullandığını söylediği “Mustela” marka çatlak kremini aldım, kokusu daha güzel ve krem gibi şimdi her sabah ve akşam bir de kremlenme faslı başladı. Aslında okuduğum kadarı ile çatlakların oluşması tamamen genetik bir olaymış ama ben yine de annelerin bir bildiği vardır deyip bu işleme devam edeceğim gibi.

Unutkanlık ve Şaşkınlık Hali: Bu herhalde şimdiye kadar yaşadığım en garip hamilelik etkisi. Genelde çok düzenli ve etrafımda olan biten her şeye hâkim bir insan olduğum için bu unutkanlık ve şaşkınlık hali garibime gidiyor. En komik yaşadığım olay geçen ay arkadaşlarımızla gittiğimiz bir Pazar kahvaltısı sırasındaydı. Gittiğimiz yer kalabalık olduğu için eşlerimize ne yemek istediğimizi söyleyip gidip bir masaya oturduk. Eşimden yiyecek bir şey ile beraber bir de çay almasını istedim. Bir 10 dakika içinde eşim elinde ağzı kapalı karton çay kabıyla geldi ben de aldım ve bir güzel içmeye başladım. Normalde bir bardak bile çayı bitiremeyen ben bu çayın tadının bu kadar hoşuma gitmesine çok şaşırdım, öyle ki bizimkilere yüksek sesle durumu duyurdum, derken şöyle kafamı eğip çay bardağının plastik kapağındaki delikten içeri gitti gözüm; bir de ne göreyim benim içtiğim çay bembeyaz!  Kapağı kaldırmamla beraber tüm kahvaltı boyunca sıcak su içtiğim gerçeği ortaya çıktı, tabii masadaki herkes ben de dâhil bir gülme krizine girdik, nasıl olur da çay tadı alıp sıcak su içebilir bir insan diye; meğersem oluyormuş.

Bu olayı takip eden günlerde aynı gün içinde mutfaktan iki adım ötede olduğum halde dalıp daha doğrusu ateşe yemek koyduğumu tamamen unutup iki tane tencere yakınca ben bu olayı bir araştırayım dedim. Meğerse “hamilelik beyni” diye bir kavram varmış; kimse bunun tıbben ispatini bulamamış ama hamilelerin yaşadıklarından böyle bir şeyin var olduğu kabullenilmiş gibi. Kimisi hamile kadınların beyninin küçüldüğünü söylüyor, bir diğeri vücuttaki hormon değişimlerini suçluyor, bu olayın en basit yorumu ise bebeğe odaklandığımızdan etrafımızda olan bitene çok dikkat etmemizmiş. Benim gibi bir insanın bu hale geldiğini gördüğüm için ben bu hamilelik beyni olayının gerçek olduğuna inanıyorum.

Yüksek Yerlere Uzanmak ve Eğilip / Doğrulmak: Hamile olduğumu duyar duymaz annemlerin ve diğer aile büyüklerinin en önemli nasihati aman ha kızım öyle yükseklere uzanma ve çok eğilip doğrulma oldu. Doktorun bu konuda yap ya da yapma diye bir önerisi yok şahsen ama bir kere çevrem kafama soktu ya artık mutfakta kolumun eriştiğinden yüksek olan raflardan hiçbir şey almıyorum, ya da yere bir şey düşse çoğu zaman ya eşime sesleniyorum ya da dik olarak çömelip uzanmadan almaya çalışıyorum. Bu aralar bende bir sakarlık da başladığı için ha bire yere bir şeyler düşürüyordum ve her düşeni eğilip almakta çok zorlanıyordum.  Geçen gün çok şükür bir arkadaşım bu derdime mükemmel bir çözüm buldu.  Şimdiye kadar sadece sokakta çöpleri toplayanlarda gördüğüm elden kontrollü ve uzun kollu ucunda kıskaç olan bir aletin evler için olanını bulmuş onu almış, dünyam değişti bir anda. Yerde duran ayakkabılar ayakkabı dolabına mı kalkacak, yere bir şey mi düşürdüm kıskaç hemen yardımıma koşuyor. İcat edenin ellerine sağlık aynı dertten muzdarip iseniz hepinize şiddetle bu aleti tavsiye ederim.

Haftaya görüşmek üzere…

Nilü

9 Yanıt

  1. Nilü, öncelikle ben senin uyumana engel olan göbeğini yerim.

    Sıcak su içmene bayıldım, çok güzel gözümün önüne geliyor o halin, haliniz.

    Eğilip doğrulmak konusunda ise — evet, uzanma falan bana da çok derlerdi ama -özellikle de ikinci gebelikte- pek takmamıştım. Yerden bir şey alacaksam da dizlerimi büküp çömelip alırdım, bir sakıncası olduğunu düşünmedim hiç. Zaten sonlara doğru eğilmek, eğilirsen de doğrulmak mümkün olmuyor, bulduğun bu çözüm çok işine yarayacak eminim 😀

    En güzel zamanların, tadını çıkar benim için de!

  2. merhaba nilü şimdi yaziyı okuyunca benim o hallerim geldi aklıma yani o haftalardaki hallerim. çokta farklı değil unutkanlıklar yemek yakmalar; uykusuzluk (yana yatamama yüzünden) v.s ama o kadarçabuk geride kaldı ki şuan 39+5 teyim. keşke daha önce hamile kalsaydın da bu bahsettiğin tutaç tan daha erken haberim olurdu:D aynı dertten muzdaribim çünkü ama artık bitmek üzere. dilerim çok güzel bi hamilelik geçiririsin.

  3. Hayırlı bir hamilelik ve hayırlı bir doğum diliyorum öncelikle. Sağlıkla bebeğini zamanında kucağına alman dileğiyle.
    Ben hep yüzükoyun yattım, hayatım boyunca. Hamilelikte en çok zorlandığım konu idi. Yastığı internetten buldum ama TR’ye getirtmeye cesaret edemeyince fotoğrafını bastırıp anneme diktirdim:) Muhteşem bir buluş, kesinlikle çok işe yaradı, olmasa ne yapardım bilmiyorum, doğumdan sonra da bebişi arasına yatırmak için kullandım, düşmesini vs engellemek için.
    “Hamile beyni” durumunu %100 yaşadım, ve sanırım hala bir kısım arazlar bıraktı, ciddi konsantrasyon problemim var, daha rahat bir insanım artık hehe:)
    Ne olursa olsun hamilelik muhteşem, tekrar tekrar doğurasım var. Kısmet bakalım.
    Sevgiler,
    Ayça

  4. Merhaba Nilüfer,

    Ben şimdi 27 haftalık oldum. Bu süreçte çevreden ve tabi annelerden yukarıda yazdığın pek çok önlem geldi. Doğrusu ben hep şöyle düşünüyorum. Bunların hepsi doğru olsaydı eğer köylerdeki hiçbir kadın hamileliğini normal süreçte sonlandıramazdı. Düşünsene hergün tarlada ek biç, eğil doğrul…

    Uyku pozisyonuna gelince: bir arkadaşım yüksek tansiyon dolayısıyla erken doğurdu. Doğurmadan önce son haftalarda doktor ona dinlenirken soluna yatmasını çünkü bebeğin böyle daha iyi beslendiğini söylemiş. Dolayısıyla demek ki bu bilimsel bir gerçek. Ama yolunda giden bir gebelikte bunun gerekli olduğunu zannetmiyorum. Acaba annelerimiz bu kadar dikkat ediyorlar mıydı uyurken? Hiç zannetmiyorum. Bence bu internet bizi biraz paranoyak etti. Ben neredeyse sürekli uykuda sağıma yatıyorum ve bebeğim gayet sağlıklı bir büyüme gösteriyor.

    Öpüyorum

  5. Nilufer,

    Ben de ikinci gebeligimi yasiyorum, 21. haftam bitti. Ben de Elif gibi ilk hamilelikte daha dikkatliydim, annelerin soylediklerine daha cok dikkat ediyorudum, ancak 2. de bu durum kolay olmuyor, bir kere pesinden kostugun yada kucagina almak durumunda oldugun 14 kiloluk bir tip var 🙂 Sen yazmadan once de dusunuyordum, eger bir cocugun dusecegi varsa yatarkende dusuyor allah korusun..Uzanmak, egilmek sakincali seyler degil bence.. Bizim evin asansoru olmadigi icin bazen 5 kati oglum omzumda uyurken cikariyorum, yada mizmizlandigi zamanlar surekli kucagima cikiyor, yukarida Pelin’ in dedigi gibi o zaman koyde kadinlarin surekli dusuk yapmalari gerekirdi..

    Uyku konusunda bence biraz daha rahat ol, emin ol o kadar stres yapip da uykusuzluk cekmek, sagina donup uyumaktan yada bir sure yuzustu yatmaktan daha cok zarar verir sana..

    Hamile beyni ise kesinlikle ufaliyor, yada suyunu cekiyor, her ne ise, ben de kendimi surekli alik gibi hissediyorum 🙂

    Saglikli ve mutlu bir gebelik dilerim!

  6. bana da eğilme, uzanma vs dediler. ama hiç takılmadım. kendimi zorlamadan her hareketi yaptım. bunu yaparken de hamile yogasında yapılan hareketlere güvendim. 36 haftalık hamileydim, koca göbeğimle beni eğdiler de, uzattılar da. Buradaki önemli nokta ne yapacaksan yavaş yavaş yapacaksın. Ani hareketlere gerek yok. Unutkanlık bende tavan yaptı. Bir seferinde markete gitmek için evden çıktım. Cüzdanımı unuttuğumu farkedip apartmanın kapısından eve döndüm. Bir de baktım ki evin anahtarını kapının dışında unutmuşum. Anahtarı çevirip kapıyı kilitlemişim ama anahtarı almadan asansöre binmişim :). Cüzdanımı unuttuğuma şükrettim o anda. Herşeye rağmen hamilelik günlerimi özlüyorum arasıra. Hatta bebeğim 5 ayı geçti ama bana hala hamileymişim gibi geliyor bazen. Kalabalık bir yere girince insanların bana yer vermesini falan bekliyorum. Sonra silkinip kendime geliyorum. Tadını doya doya çıkarmak gerek 🙂

  7. Nilü merhaba, ben de 22. haftaya yeni girdim, ilk bebeğimize hamileyim. İnşallah hepimizin hamileliğ sağlıkla geçer ve sağlıkla büyütürüz bebeklerimizi 🙂

    Açıkçası ben daha hamile yastığı alacak kadar rahatsız olmadım hiç uykumda, ama sola yatmaya özen gösteriyorum, yan yatarken de bacaklarımın arasına ufak bir yastık alıyorum.

    Gece sık uyanma problemi bende de vardı, çok su içen br tipim. Su faslını mümkün olduğunca gündüze kaydırdım, işe yaradı.Şimdilik 1 kez uyanıyorum geceleri.

    Unutkanlık kısmına ise %100 katılıyorum. Arabanın o gün eşimde olduğunu unutup dakikalarca anahtar mı aramadım, ev telefonunu buzdolabına koyup kapağı üstüne mi kapatmadım, daha neleeer neler :))

  8. Ben hep sagima yatarka uyudum, biseycik olmadi :))

  9. Herkese yorumlari icin cok cok tesekkurler.

    Özellikle uyku pozisyonu konusunda kafama takmamam gerektiğini paylaştığınız tecrübeleriniz sayesinde kabullendim; bir kaç gecedir gönül rahatlığı ile sağıma dönüyorum. Ama gelin görün ki şu vücut yastığı hala ağrılarıma çözüm olamadı. Haftaya doktor randevum var bir ona sorucam bakalım.

Bir Cevap Yazın

